اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۲۷۱

۳ واکسن جدید در راه ایران

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن معاونت بهداشت وزارت بهداشت ضمن تشریح سابقه واکسیناسیون در کشور، از اضافه شدن سه واکسن جدید به برنامه واکسیناسیون کشور طی سال جاری خبر داد. محسن زهرایی با اشاره به سابقه طولانی برنامه واکسیناسیون در ایران، گفت: ۲۰ سال بعد از کشف واکسن آبله در دنیا و در سال ۱۸۲۰ میلادی سابقه واکسن در کشور ما هم ثبت شد و واکسیناسیون برای سربازان ایرانی در جنگ‌هایی که در ناحیه شمال قفقاز با روس‌ها داشتیم، استفاده شده است. او با بیان اینکه البته باید توجه کرد که واکسیناسیون علمی است که به‌طور مداوم پیشرفت می‌کند، گفت: به این ترتیب واکسن‌های جدیدی به‌طور مداوم ساخته و آزمایش می‌شوند و کشورها از آنها استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در سال ۱۹۷۴ که در دنیا برنامه واکسیناسیون شکل گرفت و اکنون بیش از ۴۰ سال از آن زمان می‌گذرد، کار با 6 واکسن آغاز شد، اما در حال حاضر تعداد واکسن‌هایی کودکان به بیش از ۲۰ مورد افزایش پیدا کرده است. اکنون در برنامه واکسیناسیون ایران حدود ۱۰ بیماری را پوشش می‌دهیم. البته برای برخی گروه‌های خاص واکسن‌هایی را استفاده می‌کنیم، اما در برنامه واکسیناسیون‌مان ۱۰ بیماری را پوشش می‌دهیم و انتظار داریم بتوانیم امسال یک واکسن تزریقی فلج‌اطفال را به برنامه کودکان اضافه کنیم که امیدواریم از اوایل تابستان این واکسن به برنامه اضافه شود.  او همچنین گفت: علاوه بر آن دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس هم به تدریج به برنامه واکسیناسیون کشور اضافه می‌شوند. خوشبختانه بودجه این دو واکسن از سوی مجلس در بودجه سال ۹۷ مصوب شده است و امیدواریم سایر اقدامات آن انجام شود و در نیمه دوم امسال شاهد اضافه شدن این دو واکسن بسیار مهم هم به برنامه واکسیناسیون باشیم. اگر این اتفاق بیفتد می‌توان گفت که برنامه واکسیناسیون کشور ما از جهت انواع واکسن‌هایی که استفاده می‌کنیم، بسیار روزآمد می‌شود. برای اضافه شدن این دو واکسن اعتباری بالغ‌بر ۱۰۰میلیون دلار پیش‌بینی شده است و این اهمیت مساله را برای تامین سلامت کودکان نشان می‌دهد.

آب چاه‌ کشاورزی آب شرب مردم

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد با اشاره به استفاده از آب چاه‌ِ کشاورزی برای آب شرب مردم از افزایش بیماری‌های عفونی به دلیل مصرف آب بی‌کیفیت خبر داد.  هادی هادی‌نسب درباره وضعیت کم آبی در استان یزد، اظهار داشت: عمده آب شرب استان یزد، آب انتقالی است. در سال‌های گذشته ۳۰ درصد آب شرب از آب چاه‌های زیر زمینی بود که امسال ۲۰ درصد از میزان این آب کم کرده‌اند.

او با اشاره به کاهش آب کوهرنگ در سال جاری به دلیل کم بودن نزولات آسمانی، گفت: در همین راستا برای مدیریت موضوع کم آبی در استان، «کمیته تخصصی آب» تشکیل شده و هر هفته با حضور مسوولان آب و فاضلاب شهری، نماینده‌یی از صنعت و معدن و نماینده شهر یزد و معاون عمرانی برگزار می‌شود که در سال جاری تاکنون ۷ جلسه برگزار شده است؛ از سوی دیگر نیز در کارگروه «شورای حفاظت آب» جلسات به صورت ماهیانه با حضور استاندار یزد برگزار می‌شود.  هادی‌نسب اضافه کرد: دستگاه‌ها را مکلف کردیم که از شیرهای کاهنده آب استفاده کنند، برای کولرهای آبی سایه‌بان وصل کنند و شب‌ها فضای سبز را آبیاری کنند.  مدیرکل مدیریت بحران استان یزد در ادامه خاطرنشان کرد: در جلسه روز گذشته پیشنهاد شد که به جای کولرهای آبی از کولرهای برقی (گازی) استفاده کنند و قرار شد در این خصوص میزان مصرف برق برآورد شود که چقدر هزینه به دنبال خواهد شد؛ همچنین قرار شد کاهش تعرفه برق در مناطق گرمسیر مورد بررسی قرار گیرد و در ‌‌نهایت میزان مصرف برق به دولت منعکس شود، البته نظر دانشگاه علوم پزشکی براین است که کولرهای آبی را نمی‌توان حذف کرد. هادی نسب با بیان این مطلب که به دلیل تعرض برخی در ورزنه به تاسیسات انتقال آب و شکستگی لوله‌ها، کیفیت آب یزد پایین آمده است، گفت: از سوی دیگر به این دلیل که برای تامین آب شرب، از آب چاه‌های کشاورزی و زیرزمینی استفاده می‌شود، کیفیت آب پایین است و دانشگاه علوم پزشکی معترض است که به این دلیل بیماری‌های عفونی در میان مردم زیاد شده است.

تسهیلات ویژه برای بازنشستگان تامین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از تخصیص ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش‌های مختلف برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران در سال جاری خبر داد. تقی نوربخش افزود: با توجه به اینکه حقوق و دستمزد اغلب بازنشستگان کفاف هزینه‌های زندگی آنها را نمی‌دهد به همین دلیل ما نیز سعی کرده‌ایم با ارائه تسهیلاتی به آنها بخشی از این کسری‌ها را جبران کنیم. او تاکید کرد: در بودجه سال ۹۷ سازمان تامین اجتماعی، ۶۰۰ میلیارد تومان به عنوان تسهیلات برای بازنشستگان و مستمری بگیران اختصاص یافته است که این اعتبار در قالب وام‌های کم‌بهره، مسکن اجتماعی و... پرداخت می‌شود. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به امکانات رفاهی که برای بازنشستگان اختصاص یافته نیز اشاره کرد و به مهر گفت: همچنین امسال حدود ۱۱۰میلیارد تومان نیز برای سفرهای زیارتی مستمری‌بگیران و خانواده‌های آنها اختصاص یافته است که این بودجه نسبت به سال قبل افزایش داشته است. نوربخش گفت: در سال جاری تعداد بیشتری از بازنشستگان می‌توانند از سفر زیارتی مشهد در طرح کرامت استفاده کنند که افرادی که تاکنون استفاده نکرده‌اند در اولویت قرار دارند.  او با اشاره به اینکه یکی دیگر از اقدامات سال ۹۷ ارائه تسهیلات به بازنشستگان برای خرید کالای ایرانی است، افزود: این اقدامی است که در راستای حمایت از کالای ایرانی صورت گرفته است که به‌زودی پرداخت آن نیز آغاز می‌شود.

 

ارسال نظر