اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۳۹۷

  جیب خالی «بیمه سلامت» برای پوشش اتباع

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه در لایحه بودجه سال ۹۷، رقمی برای تحت پوشش بردن اتباع مجاز دیده نشده است، گفت: قرارداد ما برای بیمه کردن اتباع، منوط به مشارکت دولت شده، اگر دولت در این زمینه مشارکت کند، می‌توانیم به سمت پوشش بیمه‌یی این افراد رویم، اما در غیر اینصورت امکان تحت پوشش قرار دادن اتباع وجود ندارد.  آناهیتا کشاورزی درباره بحث تحت پوشش بیمه قرار گرفتن اتباع مجاز در کشور بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، گفت: به سازمان بیمه سلامت اعلام شده است که در سال ۹۷، جمعیتی حدود یک میلیون نفر را تحت پوشش قرار دهد. البته تاکنون هم جمعیتی بالغ بر ۱۱۰ هزار نفر از اتباع مجاز را تحت پوشش بیمه سلامت قرار داده‌ایم.  او با بیان اینکه قرار بود یک میلیون نفر از اتباعی که کارت اقامت مجاز دارند، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند، افزود: بدون شک پوشش بیمه‌یی این افراد منوط به تامین اعتبارات لازم است. این درحالی است که در لایحه بودجه سال ۹۷، رقمی برای تحت پوشش بردن اتباع مجاز دیده نشده است. بر این اساس از آنجایی که قرارداد ما برای بیمه کردن اتباع، منوط به مشارکت دولت شده است، اگر دولت در این زمینه مشارکت کند، می‌توانیم به سمت پوشش این افراد رویم، اما در غیر اینصورت امکان تحت پوشش قرار دادن اتباع وجود ندارد. کشاورزی با بیان اینکه بدون‌شک سرانه بسته خدمتی اتباع تحت پوشش بیمه سلامت را باید حداقل معادل قیمت تمام شده سایر بیمه‌شدگان‌ تحت پوشش در نظر بگیریم، به ایسنا گفت: سرانه بسته خدمات مصوب دولت در سال ۹۶ حدود ۴۹ هزار تومان بوده است و قطعا برای سال ۹۷ میزان این سرانه بالاتر می‌رود که باید محاسبه و تامین شود. بنابراین اگر منابع لازم برای تحت پوشش بردن اتباع مجاز تامین شود، می‌توانیم آنها را تحت پوشش بیمه قرار دهیم. معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه قرار بود در سال ۹۷ جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر از اتباع مجاز را تحت پوشش بیمه قرار دهیم، گفت: البته ممکن است تعداد اتباع مجاز بیش از این باشد، اما برای ما در سال ۹۷ پوشش یک میلیون نفری را تعیین کرده‌اند و سرانه آنها هم باید مشخص شود.  کشاورزی درباره سطح ارائه خدمات به بیمه‌شدگان غیرایرانی نیز گفت: باید توجه کرد که اتباع تحت پوشش بیمه سلامت تنها می‌توانند از مراکز دولتی خدمت دریافت کنند و حق بیمه آنها بر اساس قرارداد تعیین می‌شود. میزان حق بیمه پرداختی از سوی اتباع مجاز، معادل افراد تبعی سه ما برآورد می‌شود که که امسال میزان حق‌بیمه‌یی که آنها طبق قرارداد می‌پرداختند، ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان بود.

  معلمانی که از ۸۸ از آموزش و پرورش طلب دارند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمی‌شود تمام کارمندان مطالبات خود را ماهانه دریافت کنند و سرموقع مطالبات بازنشستگی خود را بگیرند ولی معلم و کارمند آموزش و پرورش با یک سال، دو سال تاخیر به مطالباتش برسد گفت: معلمی هست که از سال ۸۸ بدهی‌هایش پرداخت نشده، همین امسال ده هزار میلیارد تومان لازم است تا آموزش و پرورش بتواند بدهی‌هایش را پرداخت کند.  میرحمایت میرزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی بودجه آموزش و پرورش دچار تحول بنیادین می‌شود؟ گفت: پیش از سال ۹۷ بپذیریم که مطالبات آموزش و پرورش را ارائه کنیم، بعد وارد سال جدید شویم. او اضافه کرد: نمی‌شود تمام کارمندان مطالبات خود را ماهانه دریافت کنند و سر موقع مطالبات بازنشستگی خود را بگیرند ولی معلم و کارمند آموزش و پرورش با یک سال، دو سال تاخیر به مطالباتش برسد. معلمی هست که از سال ۸۸ بدهی‌هایش پرداخت نشده، همین امسال ده هزار میلیارد تومان لازم است تا آموزش و پرورش بتواند بدهی‌هایش را پرداخت کند.  سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی شرط دیگر تحول بنیادین را اینگونه عنوان کرد: دیگر اینکه آموزش و پرورش را باور کنند نه به این صورت که گفته شود که اینها زیاد هستند. ما در هر روستایی پرچم جمهوری اسلامی را بلند کرده‌ایم در حالی که بسیاری از دستگاه‌ها حتی در شهرستان‌ها و شاید مراکز استان‌ها نمایندگی ندارند.

  اراده‌ای برای انتقال پایتخت سیاسی و اداری وجود ندارد

عضو مجمع نمایندگان استان تهران با بیان اینکه اراده‌یی برای انتقال پایتخت سیاسی و اداری وجود ندارد، گفت: برای تحقق انتقال پایتخت اداری و سیاسی راه طولانی در پیش داریم. طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی درباره اظهارات اخیر معاون اول رییس‌جمهور مبنی‌بر اینکه دو دیدگاه متفاوت برای حل مسائل و مشکلات تهران از سوی کارشناسان که یکی انتقال پایتخت و دیگری ساماندهی منطقه شهری تهران بزرگ است مطرح می‌شود، به خانه ملت گفت: بخش اداری در مراکز پرترافیک شهر قرار داشته بنابراین زندگی شهروندان را تحت الشعاع قرار داده است از این رو می‌طلبد بخش‌هایی از ادارات به خارج از شهر انتقال یابد یا با ایجاد شهر جدید و انتقال پایتخت سیاسی و اداری به آن از بار ترافیک شهر کاسته و امر ساماندهی پایتخت حاصل شود. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برای تحقق انتقال پایتخت اداری و سیاسی راه طولانی در پیش داریم، افزود: زیرساخت‌های این موضوع فراهم نیست و از سویی اراده و عزمی در دستگاه‌های متولی برای تحقق این موضوع وجود ندارد.  او با تاکید بر اینکه با انتقال پایتخت سیاسی و اداری و تمرکززدایی از پایتخت بخش زیادی از مشکلات این شهر را مرتفع و خسارات‌ها در زمان بحران کاهش می‌یابد، اظهار کرد: مشکلاتی مانند بحران آب، بیکاری، زلزله، مهاجرت بی‌رویه، حاشیه نشینی، آلودگی هوا، تمرکز امکانات مالی و اداری به ویژه تمرکز دستگاه‌های مالی و خدماتی، تهران را تهدید می‌کند و به صورت جدی می‌طلبد برای ساماندهی آسیب‌های تهران و تمرکززدایی سیاسی، اداری و مالی پایتخت گام‌های جدی برداشته شود تا بخشی از این آسیب‌ها مرتفع شود. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه طی دو سال گذشته روند مهاجرت‌ها به تهران کاهش یافته است، گفت: جمعیت شهرستان‌ها و برخی مناطق تهران از برخی استان‌های کشور بیشتر است به عنوان مثال شهرستان اسلام شهر دارای 600 هزار نفر جمعیت است و جمعیت رو به فزونی شهرستان‌ها و مناطق تهران باعث شده در سیستم اداری مشکلات مدیریتی زیادی وجود داشته باشد.

سیاوشی شاه‌عنایتی ادامه داد: هر چند این شهرستان‌ها هر کدام آورده مالی برای شهر تهران دارند اما به همان میزان هم مسائل و مشکلاتی برای پایتخت دارند که باید رفع آنها مورد توجه قرار گیرد.

 

ارسال نظر