10 روز مهلت بدهید تا کافی‌شاپ‌ها قلیان‌ها را جمع کنند

۱۳۹۶/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۵۳۶
10 روز مهلت بدهید تا کافی‌شاپ‌ها قلیان‌ها را جمع کنند

وزارت بهداشت می‌گوید باید قانون در رابطه با قهوه‌خانه‌ها و قلیان‌سراها اعمال شود. طبق قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و آیین‌نامه اجرایی آن، مصرف دخانیات اعم از سیگار و قلیان در اماکن عمومی که قهوه‌خانه‌ها هم در زمره آنها محسوب می‌شوند، ممنوع است.

اما مساله قهوه‌خانه‌ها سال‌هاست که تبدیل به موضوعی حاشیه‌یی شده است. برخی می‌گویند باید قانون اجرا شود و قهوه‌خانه‌ها یا جمع شوند یا تغییر کاربری بدهند، بعضی‌ کارشناسان هم معتقدند که جمع‌آوری قهوه‌خانه‌ها باعث می‌شود مصرف این ماده دخانی به زیرزمین‌ها برود و در کنار قلیان، مواد دیگری نیز در خفا مصرف شود.

اما چند روز پیش سخنگوی وزارت بهداشت گفته که برخی قهوه‌خانه‌ها مواد مضر و حتی مخدر شیشه در تنباکوی قلیان‌ها استفاده می‌کنند.

حالا دادستان تهران در نشست با فرمانده پلیس تهران بزرگ گفته که در مرحله اول برخورد با مراکزی که قلیان عرضه می‌کنند، باید به سراغ قلیان‌سراهای جدید و کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌هایی که قلیان هم سرو می‌کنند رفت و در این راستا واحدهای صنفی بدون مجوز را در اولویت قرار داد.

محمود جعفری دولت‌آبادی گفته برنامه پیشنهادی برای مقابله پلیس با عرضه قلیان در اماکن عمومی مبتنی بر اجرای تهاجمی و دستگیری افراد نیست.

به‌گفته او، لازم است ابتدا از طریق صنف مربوطه اخطاریه‌یی برای واحدهای صنفی ارسال شود و با اعطای مهلت یک هفته تا ۱۰ روزه برای جمع‌آوری قلیان‌ها، اقدام اولیه به واحدهای صنفی واگذارشود و چنان‌چه اقدامی از سوی متصدی واحد صنفی به عمل نیامد، پلیس با حمایت قضایی اقدام کند.

دادستان تهران توضیح داده است: در عرضه ارائه مواد دخانی سه صنف قابل تفکیک هستند؛ نخست، قهوه‌خانه‌های سنتی و قدیمی که از پیش از انقلاب موجود بوده و غالباً در مناطق کارگری مستقر هستند؛ دوم، قلیان‌سراهایی که در سال‌های اخیر راه‌اندازی شده و محدوده فعالیت آن صرفاً عرضه قلیان است و محل حضور جوانان است؛ و سوم، اماکنی با کاربری‌های دیگر مانند رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها که با هدف کسب درآمد بیشتر، مبادرت به عرضه قلیان می‌کنند.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به ماده 114 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 و اختیار بازپرس برای جلوگیری از فعالیت‌های مضر به سلامت و مخل امنیت جامعه یا نظم عمومی اعلام کرد: دادستانی تهران در امر جمع‌آوری و مبارزه با قلیان‌سراهای غیرمجاز و دیگر نهادهای عرضه‌کننده قلیان که فاقد مجوز هستند، ورود جدی می‌کند.

او با اعلام حمایت قاطع دادستانی تهران از اقدامات صنفی و پلیس خواستار همکاری بیشتر صدا وسیما برای تولید و پخش برنامه‌های فرهنگی و آموزشی مرتبط با سلامت مردم و مضرات استعمال مواد دخانی شد.

سردار لطفی رییس پلیس اطلاعات و امنیت تهران نیز در بیان وضعیت واحدهای صنفی ارائه‌دهنده قلیان اظهار کرد: در تهران بزرگ 1683 قهوه‌خانه دارای مجوز و 308 قهوه‌خانه فاقد جواز در حال فعالیتند؛ ضمن آن‌که، 1118 فقره درخواست نیز در دست بررسی است. او تعداد واحدهای صنفی ارائه‌دهنده قلیان که دارای جواز یا بدون جواز بوده یا تداخل صنفی دارند را 4000 باب اعلام کرد و در مورد واحدهای مشمول تداخل صنفی گفت: «سودآوری عرضه قلیان موجب شده تا رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها برخلاف حوزه فعالیت‌شان مبادرت به عرضه قلیان کنند.»

در دو هفته گذشته دادستان کرج و دادستان قم عرضه قلیان در همه صنف‌ها را ممنوع و غیرقانونی اعلام کرده‌اند.

 

 

ارسال نظر