اخبار

۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۱۶۱

کاوه مدنی معاون جدید سازمان محیط زیست

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم روز جهانی حفاظت از لایه اوزون که دیروز در این سازمان برگزار شد، با اشاره به تحولات تشکیلاتی در پیش این سازمان، گفت: در تغییرات جدید سازمان کاوه مدنی در مدیریت اجتماعی، فناوری و آموزش محیط زیست فعالیت خواهد کرد. با این همه، پس از انتشار خبر رسمی صدور حکم مشخص شد که پست در نظر گرفته شده برای او نه یک معاونت تازه، بلکه معاونت از پیش موجود آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست است. البته کلانتری در این حکم، پیگیری تغییر عنوان این معاونت به معاونت اجتماعی، بین‌المللی، فناوری و آموزشی را نخستین ماموریت مدنی خوانده است.  کاوه مدنی، متولد سال 60 در تهران، دانشمند، پژوهشگر و فعال محیط زیستی و استاد مرکز سیاست محیط زیست کالج سلطنتی لندن است. نام او در جوامع علمی بین‌المللی به «سبب کمک بنیادی در تلفیق نظریه بازی‌ها و تحلیل تصمیم‌گیری با مدل‌های مدیریت منابع آب» شهرت دارد، با این همه، در فضای علمی و رسانه‌یی ایران، به سبب نقش پر رنگ و تاثیرگذارش در افزایش آگاهی عمومی نسبت به بحران منابع آب و محیط زیست ایران شناخته می‌شود. این محقق ۳۴ ساله در سال ۲۰۱۲ نیز توسط انجمن مهندسان عمران امریکا به عنوان یکی از 10 چهره جدید مهندسی عمران انتخاب شد.

بحرانی بودن وضعیت خانواده‌ها در کشور

 معـاون رییس‌جمهور در امـور زنان و خـانـواده گفت: خانواده‌های ایرانی در حال از دست دادن کارکردهای خود هستند و آنها را یکی‌یکی از دست می‌دهند.  معصومه ابتکار، به معضلات موجود در خانواده‌های ایرانی اشاره کرد و به ایلنا گفت: مفهوم خانواده دارای یک تعریف معین است، در حقیقت یک خانواده سالم دارای کارکرد‌هایی مشخص بوده و باید بتواند یک سری خدمات ارائه دهد، اما امروزه شاهد هستیم خانواده‌ها در ایران در حال از دست دادن کارکردهای خود هستند و آنها را یکی یکی از دست می‌دهند. معـاون رییس‌جمهور در امـور زنان و خـانـواده دلایل بحران ایجاد شده در خانواده‌ها را متعدد دانست و ادامه داد: آسیب‌ها، اعتیاد، مسائل مالی و اقتصادی، خشونت و طلاق جزو دلایلی است که خانواده‌ها را با بحران روبه‌رو کرده است.  او اظهار کرد: اکنون شاهد وجود خانواده‌هایی هستیم که شاید در ظاهر خانواده محسوب شوند، اما در باطن چیزی از این مفهوم در آنها باقی‌نمانده است. همه‌ این موارد در کنار هم نقش ایفا می‌کنند و مشکلاتی زیادی برای سلامت خانواده ایجاد کرده‌‌اند، در نتیجه خانواده‌ها نمی‌توانند نقش واقعی خود را در بالندگی کشور ایفا کنند. ابتکار گفت: خانواده‌ها همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند و اگر خانواده‌یی سالم نباشد، همه این ابعاد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

مافیای فعال تکدی‌گری به‌سختی قابل شناسایی است

عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی با یادآوری اینکه آمار دقیقی در رابطه با متکدیان در دست نیست، کم‌کاری دستگاه‌های متولی را علت رواج تکدی‌گری دانست. روح‌الله بابایی صالح در رابطه با راه‌اندازی سامانه بانک اطلاعاتی متکدیان کشور با بیان اینکه آمار و اطلاعات دقیقی از متکدیان در دست نیست، گفت: از آنجا که اطلاعات و آمار دقیقی از متکدیان در دست نیست بنابراین راه‌اندازی این سامانه امکان‌پذیر نخواهد بود.  نماینده بویین‌زهرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دستگاه‌های متولی امر ساماندهی متکدیان باید به وظیفه خود به صورت هماهنگ عمل کنند، کم‌کاری آنها را در عدم ساماندهی متکدیان موثر دانست و افزود: متاسفانه کم‌کاری دستگاه‌های متولی موجب رواج تکدی‌گری در کشور شده است و در حال حاضر شاهد حضور آنان در وسایل حمل‌ونقل عمومی، معابر و پایانه‌ها هستیم؛ این در حالی است که این افراد با سوءاستفاده از احساسات و عقاید مذهبی مردم چهره شهر را مخدوش می‌کنند بنابراین می‌طلبد سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، کمیته امداد و شهرداری‌ها هماهنگی لازم را برای جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان داشته و در این رابطه به صورت جهادی عمل کنند. او با انتقاد از اینکه مافیای فعال تکدی‌گری در اغلب کلان‌شهرها فعالیت می‌کنند و به سختی قابل شناسایی هستند، به خانه ملت گفت: در واقع بخش عمده درآمد برخی متکدیان سطح شهر متعلق به مافیا است و مافیا ماهانه میلیون‌ها تومان درآمد دارند که در این رابطه نیاز است نیروی انتظامی با اتخاذ تدابیر ویژه مافیا را شناسایی و رفع ریشه‌یی این معضل را در دستور کار قرار دهد. نماینده بویین‌زهرا در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه متکدیان باید به‌صورت دایمی جمع‌آوری شوند نه مقطعی، تصریح کرد: با ساماندهی نیازمندان واقعی، شناسایی و تحت پوشش سازمان‌های حمایتی قرار می‌گیرند و تکدی‌گری و مافیای فعال در این حوزه به‌صورت ریشه‌یی رفع خواهد شد.

پیگیری ایجاد مرکز مطالعات زنان در دانشگاه چمران

فرانک موسوی مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان گفت: ایجاد مرکز مطالعات زنان در دانشگاه شهید چمران اهواز از اهداف ماست. همچنین اهداف بلندمدت‌تری مانند اخذ مجوز رشته مطالعات زنان در این دانشگاه را دنبال می‌کنیم. همچنین در تلاش هستیم تا یک دانشکده مستقل به همین منظور در دانشگاه شهید چمران اهواز تشکیل شود. هرگاه به پژوهش‌های زنان می‌پردازیم، مساله خانواده مطرح می‌شود. تمام فعالیت‌های ما باید خانواده‌محور باشد.

او با اشاره به امضای تفاهمنامه میان این اداره‌کل و پارک علم و فناوری خوزستان برای تاسیس کانون شکوفایی خلاقیت و نوآوری بانوان در اهواز، گفت: تلاش می‌کنیم مجوزهای لازم اخذ شوند تا ایده‌های بانوان به‌صورت کارشناسی بررسی شده و زمینه عملی کردن این ایده‌ها نیز فراهم شوند.

 

ارسال نظر