داخل خودرو حریم خصوصی نیست

۱۳۹۶/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۴۲۸

پیش از ظهر دیروز، هفدهمین نشست خبری سخنگوی نیروی انتظامی، از زمان انتصاب سعید منتظرالمهدی در محل دفتر سخنگوی ناجا برگزار شد. او نخست پیرامون موضوع شیشه‌های دودی خودروها گفت: استفاده از شیشه دودی برابر مصوبات هیات وزیران به نحوی که راننده و سرنشین داخل آن مشخص نباشد، ممنوع است و لاجرم پلیس در مواجهه با آن باید قانون را اعمال کند. او افزود: رانندگان باید برای استفاده از برچسب‌های دودی آن را به گونه‌یی انتخاب کنند که امکان رویت داخل خودرو از فاصله ۳متری مهیا باشد؛ البته رعایت این قانون هم در دید راننده تاثیر بسزایی دارد و هم از منظر امنیتی مورد نظر پلیس است.

 رعایت هنجار برای زیست مسالمت‌آمیز

سخنگوی ناجا گفت: در نظر داشته باشیم زیست مسالمت‌آمیز، توام با رعایت هنجارها در جامعه است و در تمام دنیا مردم هنجارهای آن کشور را رعایت می‌کنند. حجاب هنجاری است که در جامعه ما پذیرفته شده و مبتنی بر قوانین حاکم بر نظام جمهوری اسلامی است.

او ادامه داد: تذکر لسانی، انسانی و احساسی توسط خود مردم بسیار کارآمد است. همکاران من در بخش‌هایی از نیروی انتظامی موظفند به جهت رعایت حقوق شهروندی و ایجاد امنیت اجتماعی در ابعاد جانی، مالی، ناموسی، اخلاقی و البته احساس امنیت در سپر روانی جامعه در مواجهه با هرگونه هنجارشکنی مداخله کنند. او با اشاره به قوانین جاری و از جمله تبصره «ماده پنج قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر» افزود: اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند از جمله وسایل نقلیه، مشمول حریم خصوصی نباید باشد و طبیعتا رعایت هنجارها و الزامات قانونی باید درون آن رعایت شود.

 گواهینامه برای غایبان

منتظرالمهدی پیرامون دریافت گواهینامه بدون شرط سربازی نیز گفت: تناقض روایی و تزاحم میان قوانین دست پلیس را برای اجرای این قانون بسته است. قانون‌گذاران باید این ابهام را برطرف کنند تا از طریق ستاد کل نیرو‌های مسلح به پلیس ابلاغ شود. پس از آن پلیس این تسهیلات را در اسرع وقت برای مشمولان ایجاد کنند. تا زمان ابلاغ ستاد کل، این موضوع اجرا نمی‌شود. او ادامه داد: مواد قانونی ۱۰ و 58 وظیفه عمومی در تناقض و تزاحم با ماده 54 قانون و بیمه است که طبیعتا اگر پلیس بخواهد هر ۳ را ایجاد کند، می‌بایست مشمولانی را که برای دریافت گواهینامه مراجعه می‌کنند و غیبت سربازی دارند، دستگیر کند. بنابراین اگر دستگیری مد نظر است، این کار آغاز شود.

او با اشاره به اینکه ماده ۱۰ بر این مبناست که شرط لازم برای اخذ گواهینامه، مشخص شدن وضعیت خدمت وظیفه عمومی است، گفت: در ماده ۵۸ قید شده که پلیس موظف است نسبت به شناسایی، تعقیب و دستگیری مشمولان غایب و فراری اقدام کند، همچنین در ماده ۵۶ قانون بیمه نیز تصریح شده که گواهینامه بدون شرط سربازی لازم‌الاجراست.

 شهریور، آخرین مهلت غایبان

معاون اجتماعی ناجا با اشاره به اینکه غایبان سربازی تا شهریورماه فرصت دارند، گفت: در مورد جریمه ریالی سربازی هم زمینه پرداخت نقدی و هم اقساطی مهیاست و از ابتدای سال ۹٦ تا به حال حدود ۱۷ هزار نفر مبادرت به ثبت‌نام کرده‌اند که مراحل صدور کارت در حال انجام است. او ادامه داد: مشمولان متولد سال ۱۳۷۲ به بعد که فاقد غیبت سربازی هستند، می‌توانند از کسر خدمت ایثارگری والدین خود استفاده نمایند. این تسهیلات صرفا برای کسانی است که بیش از 6ماه در جبهه حضور داشته یا درصد جانبازی آنها کمتر از ۵ درصد نباشد.

او افزود: مشمولانی که دارای فرزند معلول ذهنی و ناتوان هستند، می‌توانند از معافیت خدمت سربازی استفاده کنند و شرط استفاده از آن ارائه گواهی از سازمان بهزیستی کشور و تایید شورای پزشکی وظیفه عمومی است و فرزند نیز باید در کانون خانواده نگهداری شود. شرط عدم غیبت برای این مورد استثنا بوده و غایبان نیز می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

 

 

ارسال نظر