اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۷۹۴

ابهامات واردات  300 هزار حلقه تایر

ایسنا| سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر گفت: ابهامات مربوط به ترخیص اخیر ۳۰۰ هزار حلقه تایر از گمرک‌ها مربوط به کیفیت آنها نیست. در این رابطه گلایه ما این است که اگر ارز برای واردات این تایرها وجود دارد، چرا به تولیدکنندگان داخلی داده نمی‌شود تا همین نوع تایر را با بخش کوچکی از این ارز تولید کنند. مصطفی تنها اظهار کرد: رسوب بیش از ۳۰۰ هزار حلقه تایر سنگین در گمرک‌ها به این دلیل نبود که فاقد کیفیت هستند بلکه دلیلش این است که از مبدا حرکت کرده بودند، در حالی که هنوز خریداری نشده بودند؛ بدون اینکه گشایش اعتبار شده و پولی برای آنها پرداخت شود، وارد شده و به گمرک رسیده بودند. اکنون مجوز و تخصیص ارز آنها صورت گرفته تا ترخیص شوند. او ادامه داد: این تعداد حلقه لاستیک در حدود ۲۵ درصد نیاز یک سال کشور است. اکنون به اندازه کافی در انبارهای کشور برای امسال تایر موجود است و نیاز به واردات تایر سنگین نبوده است. گلایه ما این است در حالی که ادعا می‌شود که ارز برای طرح‌های توسعه‌ای این صنعت که بتوان همین نوع تایر را در داخل تولید کرد، وجود ندارد، به واردات آن اختصاص داده شده است. تنها با بیان اینکه واردات این تایرها با ارز دولتی ثبت سفارش شده‌ است، گفت: در شرایطی که کشور در شرایط اضطرار هم نیست، اگر ارز هست چرا به تولیدکننده داده نمی‌شود که همین نوع تایر را تولید کند؟! اگر حداقل بخش بسیار کوچکی از این ارز را به کارخانه‌ها تخصیص داده بودند، آنها فعال شده بودند؛ چراکه طرح ساخت این کارخانه‌ها نیمه‌کاره مانده و معطل ارز هستند تا بتوانند در فاصله چند ماه، تولید داشته و به بازار عرضه کنند.

جزئیات پیشنهاد تولیدکنندگان طلا به دولت

مهر| نایب‌رییس اتحادیه طلا گفت: دولت برای حمایت از تولیدکنندگان، طلای موجود در خزانه را به صورت امانت و با دریافت وثایق لازم به واحدهای تولیدی بسپارد، چراکه صادرات مصنوعات طلا١٥درصد ارزش افزوده دارد. ابراهیم محمدولی با بیان اینکه صنعت طلا و جواهر چندسالی است درگیر تبصره و ماده و آیین نامه شده است، افزود: حاصل این بخشنامه‌ها آزار تولیدکنندگان را دارد؛ در حالی که این صنعت ارزآور بوده و قابلیت صادرات مناسبی را در کنار اشتغالزایی بالا دارد. این در حالی است که مالیات ارزش افزوده که از دوره قبل مجلس ایجاد شده، همچنان معضلات بسیاری را ایجاد کرده است. او عنوان کرد: هنوز دولت و مجلس اقدام موثری برای رفع مالیات بر ارزش افزوده انجام نداده اند؛ این در حالی است که این عامل صنعت را به رکود فرو برده است؛ به خصوص اینکه صادرکنندگان مصنوعات طلا که قصد حضور در بازارهای صادراتی دارند، به دلیل کاغذبازی‌های ناشی از این قانون، از صادرات باز می‌مانند. محمدولی تصریح کرد: این‌گونه رفتارها در صنعت طلا و جواهر مشکل زا است و امروز در بازار داخلی، تولیدکنندگان و خریداران را دچار مشکل کرده است؛ چرا که این صنعت نیازمند تولید و فروش لحظه‌ای است و نگه داشتن کالاها در انبار گمرکات مانع از ارزآوری می‌شود.

درآمد 320 هزار میلیارد دلاری در صورت تفاهم

اتاق بازرگانی تهران| رییس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران با اشاره به کشف جدید میدان نفتی در خوزستان، برآوردها از درآمد حاصل از تولید و البته صادرات نفت خام استحصالی از این میدان نفتی را 320 هزار میلیارد دلار اعلام کرد با این شرط که تحریم‌های ناعادلانه سیاسی که از سوی ایالات متحده امریکا و مناقشات بین‌المللی ناشی از آن، مرتفع شود. رضا پدیدار با بیان اینکه برآورد نهادهای معتبر بین‌المللی نشان می‌دهد که وابستگی دنیا به منابع هیدروکربوری دست‌کم تا سال 2040 میلادی قطعی است، افزود: امیدواریم با رفع موانع سیاسی بین‌المللی که پیش‌روی کشور قرار گرفته، بتوان از ظرفیت حداقل 53 میلیارد بشکه‌ای میدان جدید نفتی نام‌آوران برای توسعه کشور استفاده کرد در غیر این‌صورت، با عدم صادرات این حجم از منابع نفتی جدید تنها یک مخزن نفتی عظیم در جنوب کشور دست نخورده باقی خواهد ماند.

کاهش 75 درصدی صادرات به اروپا

فارس| رییس اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به کاهش 75 درصدی صادرات ایران به اروپا گفت: با وجود تمام مشکلات، صادرات ایران به عراق در 6 ماه ابتدای امسال رشد خوبی داشته است. یحیی آل اسحاق درباره تجارت ایران و عراق گفت: حجم تجارت ایران و عراق در سال 97 حدود 13 میلیارد دلار و در 6 ماهه اول امسال حدود 4 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است؛ بنابراین با این روند پیش‌بینی می‌شود تجارت امسال بین دو کشور به میزان سال گذشته برسد. او با بیان اینکه در 6 ماهه ابتدای امسال تجارت بین دو کشور رشد داشته است، افزود: برنامه‌ریزی دو کشور رسیدن به تجارت 20 میلیارد دلاری در دراز مدت است. آل اسحاق عنوان کرد: با شرایطی که اکنون در عراق ایجاد شده، فعلا لطمه‌ای به تجارت ما به این کشور وارد نشده است و روابط تجاری ما مانند سابق در جریان است اما اگر شرایط به همین صورت ادامه یابد ممکن است تاثیری بر روند صادرات ما به این کشور داشته باشد.

 

ارسال نظر