اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۵۵۲

تغییر در حوزه کشاورزی جنبه مثبت دارد

ایسنا| یک عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به بازگشت اختیارات مدیریت توزیع و بازار محصولات کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت، گفت: افزایش قیمت محصولات کشاورزی نشان از نیاز به تغییر در این حوزه داشت. محمدرضا فرشچیان اظهار کرد: آنچه که در ماه‌های گذشته و با توجه به افزایش قیمت محصولات کشاورزی در بازار رخ داد، مشخص کرد که ساختار مدیریتی فعلی نیاز به تغییر دارد و از این رو بررسی این مشکلات و برنامه‌ریزی برای بهبودشان می‌تواند جنبه مثبت داشته باشد. او در پاسخ به این سوال که آیا انتقال اختیارات به وزارت صمت، به بهبود قیمت‌ها یا افزایش نظارت‌ها کمک خواهد کرد، گفت: به نظر می‌رسد در این حوزه تغییر جدی رخ نخواهد داد، زیرا همانطور که بر وزارت صمت نظارت می‌شود، بر وزارت کشاورزی نیز نظارت می‌شد. از این رو جنبه‌های مثبت این تغییر را باید در دیگر حوزه‌ها رصد کرد. فرشچیان با مثبت ارزیابی کردن احیای وزارت بازرگانی، گفت: اگر این طرح به تاسیس یک وزارتخانه تخصصی که در کوتاه‌مدت‌ترین زمان ممکن، بهترین تصمیم‌ها را بگیرد تبدیل شود، قطعا می‌توان انتظار داشت از دل این طرح نتایج مثبتی به دست آید.

رانت دلار ۴۲۰۰ تومانی را بارها هشدار داده بودیم

مهر| رییس کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه بارها و بارها به صورت مکتوب، رانت و فساد ناشی از اعطای دلار ۴۲۰۰ تومانی را به دولت هشدار داده بودیم، گفت: ما پیش‌بینی کرده بودیم که خسارت‌هایی به دلیل ارایه ارز ۴۲۰۰ تومانی به اقتصاد کشور وارد خواهد شد که در نتیجه آن، رانت خواری و فساد گسترش می‌یابد؛ اما این موضوع مورد توجه واقع نشد و هم‌اکنون نیز، کارنامه عملکرد دولت نشان می‌دهد که این اتفاق رخ داده است و به همین دلیل کمیته ارزی موضع درستی در این رابطه گرفته بود. محمدرضا انصاری با بیان اینکه کمیته ارزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در دوره قبلی، کارنامه بسیار مناسبی را به ثبت رسانده است، افزود: امروز کارنامه کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران آشکار شده و با روشن شدن تبعات تصمیمات ارزی دولت، مروری بر نامه‌نگاری‌های صورت گرفته از سوی این کمیته و اتاق بازرگانی ایران حکایت از آن دارد که تلاطمات ارزی و نتایج ناشی از برخی تصمیمات، بارها و بارها اعلام شده بود. او افزود: از سوی دیگر، نظرات کمیته ارزی که از سوی اتاق به شکل‌های مختلف مطرح شده بود، امروز به ثمر نشسته است؛ اتاق بازرگانی در قالب این کمیته توانسته با استفاده از نظرات فعالان اقتصادی عضو اتاق و صاحب نظران کشور، به نتایجی برسد که راهکارهای عملیاتی برای برون‌رفت دولت از مشکلات بازار ارز شوند.

قیمت محصولات گرمایشی کاهش یافت

ایسنا| رییس اتحادیه فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع گفت: قیمت محصولات گرمایشی در چند ماه اخیر به واسطه افزایش عرضه روند نزولی به خود گرفته است. بازار با کمبود کالا مواجه نیست و در ماه‌های اخیر قیمت کالا نسبت به گذشته کاهش داشته است و این در حالی است که در ایام پایانی سال گذشته و فروردین‌ماه سال جاری، قیمت کالاهای مصرفی رشد قابل توجهی داشته است. محمدباقر معتمد افزود: کارخانه‌های تولیدی کاهش قیمت را در دستور کار قرار دادند و از سوی دیگر فروشندگان در سطح شهر در راستای افزایش سطح خرید و فروش و رونق کسب و کار، میزان سود خود را کاهش داده‌اند که این موارد در کنار افزایش حجم محصولات در بازار، کاهش قیمت‌ها را به دنبال داشته است. در شرایط فعلی بازار به دنبال آن است که با ارایه خدمات مناسب، محصولات را تنها برای مصرف‌کنندگان واقعی تأمین کند. او تاکید کرد: مواد اولیه از سوی کارخانه‌ها تأمین شده و مشکلی در زمینه مواد اولیه وجود ندارد و این در حالی است که در چند وقت اخیر حجم محصولات وارداتی به‌شدت کاهش یافته و بازار از طریق محصولات داخلی تأمین می‌شود.

کاهش قیمت گوشت قرمز در دستور کار است

ایسنا| رییس اتحادیه دامداران گفت: با توجه به پایین آمدن قیمت دام زنده سبک و سنگین، قیمت گوشت قرمز نیز باید کاهش یابد بنابراین مسوولان دستگاه‌های متولی و نظارتی باید این موضوع را پیگیری کنند. حسین نعمتی گفت: اخیراً با کاهش قیمت قابل توجه دام زنده سنگین مواجه شدیم به گونه‌ای که هر کیلوگرم دام زنده سنگین ۱۵ هزار تومان ارزان‌تر از قبل فروخته می‌شود و این کاهش قیمت برای دام زنده سبک به حدود ۸۰۰۰ تومان می‌رسد. بنابراین هر کیلوگرم گوشت قرمز گوساله باید در کشور ۳۰ هزار تومان ارزان‌تر از قبل فروخته شود و قیمت گوشت گوسفندی نیز باید حدود ۱۵ هزار تومان کاهش یابد. او تصریح کرد: دغدغه رییس‌جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی درباره قیمت گوشت قرمز درست و بجا بوده و هرچه زودتر باید قیمت گوشت قرمز پایین بیاید چرا که پس از افزایش قیمت‌هایی که در سال‌ گذشته اتفاق افتاد، کاهش قیمت می‌تواند قدرت خرید مردم را افزایش دهد. ‌اکنون هیچ مشکلی در زمینه تولید گوشت قرمز نداریم و برخلاف گذشته که دامداران بعضا برای فروش دام‌هایشان بیکار می‌شدند و دامی نبود که آن را بفروشند، هم‌اکنون مازاد تولید دارند و مشکل آنها بیشتر فروش و عرضه دام زنده و گوشت گوسفندی استحصال شده از آن است.

 

ارسال نظر