حقوق قانونی مودیان رعایت شود

۱۳۹۷/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۱۷۶

چهارمین گردهمایی نمایندگان اتاق تهران در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی برگزار شد. این نشست به همت معاونت کسب و کار اتاق تهران و به منظور تقویت تعاملات و نیز تبیین انتظارات اتاق از این نمایندگان برپا شد. در ابتدای این نشست، هومن حاجی‌پور، معاون کسب وکار اتاق تهران با اشاره به اینکه کشور در جنگ اقتصادی به سر ‌می‌برد، شرایط بخش خصوصی را دشوار توصیف کرد و گفت: البته این شرایط دشوار منحصر به تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کار نیست و فضای عمومی جامعه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

او افزود: اتاق به عنوان متولی بخش خصوصی از دو سال گذشته بارها عواقب سیاست‌ها و احتمال بروز این مشکلات برای بنگاه‌ها را گوشزد کرده، اما چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

حاجی‌پور سپس خطاب به نمایندگان اتاق در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی گفت: از شما ‌می‌خواهیم که به فعالان اقتصادی کمک کنید؛ چرا که آرای‌ قانونی و صحیح شما قطعا بر تداوم حیات بنگاه‌های اقتصادی موثر است. فعالان اقتصادی این روزها با خطر تعطیلی بنگاه‌ها و مسدود شدن حساب‌هایشان از سوی دستگاه‌های اجرایی مواجه هستند. تمام خواسته ما از نمایندگان اتاق در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی، برخورد قانونی و تخصصی‌ و در عین حال، حضور در جلسات، گفت‌وگو و چانه‌زنی در مورد موضوعات و نیز به‌روز کردن اطلاعات است. معاون کسب و کار اتاق تهران روی این نکته نیز‌ تاکید کرد که هدف اتاق تهران، بهبود کیفیت نمایندگی در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی است. او گفت: همه باید این مساله را مورد توجه قرار دهیم که برون‌رفت از تنگناهای کنونی اقتصاد کشور بدون کمک بخش خصوصی میسر نخواهد شد و از این رو، توجه به مسائل و مشکلات این بخش، تکلیف خطیری بر عهده ماست.

در ادامه این جلسه، «پیمان دارابیان»، مدیر خدمات مالیاتی اتاق تهران نیز طی سخنانی، صیانت از شان و استقلال رای نمایندگان در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی بنابر آنچه در ماده 244 قانون مالیات‌های مستقیم مورد اشاره قرار گرفته، را وظیفه اتاق دانست و همچنین خواستار رعایت‌ ماده 248 قانون مالیات‌های مستقیم از سوی نمایندگان اتاق شد. ماده 248 این قانون، رأی هیات حل اختلاف مالیاتی را متضمن اظهارنظر موجه و مدلل نسبت به اعتراض مودی و اتخاذ تصمیم به تعدیل درآمد مشمول مالیات، را منوط به قید جهات و دلایل آن در متن رای دانسته است. او ضمن بیان‌ توصیه‌هایی به نمایندگان اتاق در امر رسیدگی و ساز و کار صدور قرار کارشناسی، بر تداوم‌ طرح نظرسنجی اتاق از اعضا در مورد‌ عملکرد نمایندگان در هیات‌ها نیز تاکید کرد. دارابیان این نکته را نیز مورد تاکید قرار داد که توقع اتاق از نمایندگان، رعایت حقوق قانونی مودیان است. در پایان، دارابیان به نمایندگی از سوی نمایندگان اتاق تهران در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی، از معاونت کسب و کار اتاق تهران تقاضا کرد، پیگیری تحقق استقلال هیات‌های حل اختلاف از سازمان امور مالیاتی را به منزله مهم‌ترین راهکار برای مواجهه با عمده‌ترین مشکلات رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی فعالان اقتصادی، از طریق هیات رییسه اتاق تهران، در دستور کار مطالبات بخش خصوصی قرار گیرد.

 

ارسال نظر