اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۸۳۳

رقابت برای واردات لوازم یدکی خودرو

ایسنا| رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو کرج از کاهش 30 درصدی قیمت لوازم یدکی وارداتی به کشور خبر داد و گفت: در تولیدات داخلی این کاهش قیمت را شاهد نبوده‌ایم. سید احمد موسوی ادامه داد: واردات قطعات یدکی به داخل کشور توسط وارد‌کنندگان به امری رقابتی تبدیل شده است و واردکنندگان با هم در حال رقابت برای واردات هستند.

اودر ادامه افزود: با وجود کاهش قیمت در قطعات وارداتی، بازار همچنان در رکود است، این رکود فعالیت‌های اقصادی را مختل کرده و به نظر می‌رسد همه در انتظار کاهش قیمت بیشتری هستند که البته این توقع بی‌جایی نیست و امیدواریم قطعات و لوازم یدکی خرد کاهش قیمت بیشتری نیز پیدا کنند. موسوی در ادامه این کاهش قیمت را فقط مربوط به کالاهای وارداتی دانست و اظهار کرد: قطعات تولید شده در داخل به دلیل وجود تحریم‌ها و وابستگی به واردات کاهش قیمتی نداشته‌اند و حتی در برخی موارد مانند فولاد که یکی از نیازهای اصلی برای تولید قطعات یدکی است بر خلاف تصور افزایش قیمت زیادی داشته و دارد.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با بیان اینکه تا وقتی مواد اولیه نداریم نباید انتظار کاهش قیمت داشته باشیم اعلام کرد: البته در برخی موارد تولید داخلی کاهش قیمت جزئی داشته ‎‌ایم اما مانند اجناس وارداتی محسوس نبوده است. او در پایان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در ادامه کاهش قیمت بیشتری را در هر دو بخش یعنی هم واردات و هم تولید داخل داشته باشیم.

پیش‌فروش خودرو فقط با مجوز وزارت صنعت

تسنیم| معاونت نظارت بر سازمان حمایت با بیان اینکه وزارت صنعت باید پاسخگوی مجوز فروش مدت‌دار خودرو باشد، گفت: اگرشرکت‌هایی مشغول پیش‌فروش خودرو هستند، حتماً باید مجوز وزارت صنعت را دریافت کرده باشند. شهرام میرآخرلو با اشاره به اینکه در حال حاضر همچنان واردات خودرو به صورت «سی بی‌یو» به کشور ممنوع است، اظهار داشت: ممکن است برخی شرکت‌ها قطعات خودرو را به صورت سی کی وارد و در کشور مونتاژ کنند.

او با بیان اینکه سازمان حمایت به جهت صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان اعلام کرده کلیه شرکت‌ها حق فروش مدت‌دار خودرو به هیچ عنوان ندارند، افزود: فقط باید تحویل فوری 30 روز انجام شود. مصرف‌کنندگان باید این موضوع را مورد توجه قرار داده و از خرید خودرو به صورت مدت‌دار حتی با قیمت قطعی با سودهای مشارکت بالا اجتناب کنند. میرآخرلو تصریح کرد: اگر شرکت‌هایی مشغول پیش فروش خودرو هستند حتماً باید مجوز وزارت صنعت را دریافت کرده باشند در غیر این صورت مجاز به پیش فروش نیستند. او در پاسخ به این پرسش که شما تأکید زیادی به مردم برای عدم خرید خودرو به صورت مدت‌دار دارید، اما چرا همچنان فروش‌های مدت‌دار برخی از شرکت‌ها با مجوز وزارت صنعت در حال انجام است، گفت: از نظر ما در این شرایط نباید خودروهای خارجی به صورت فروش مدت‌دار فروخته شود، اما اگر وزارت صنعت مجوزها را ارایه می‌کند در آینده خود باید پاسخگوی وضعیت خریداران این شرکت‌ها باشد.

میرآخرلو با اعلام اینکه نظارت سازمان حمایت بر بازار خودرو هر روز شدیدتر می‌شود، گفت: پرونده‌های مختلفی به تعزیرات حکومتی و سایر مراجع قضایی ارسال شده که مشغول بررسی آنها هستند. اما باید این را بگویم یک بخشی از محصولات امکان تولید ندارند و باید برای جلب رضایت مشتریان اقدامات لازم را انجام دهیم. معاونت نظارت بر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان اضافه کرد: در حال حاضر نباید تاوان فشارهای وارده به صنعت خودرو را از مصرف‌کنندگان گرفت.

بخش معدن، نگران تصمیم‌های متناقض دولت

تسنیم|دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران با اشاره به اینکه بخش معدن امروز با مشکلات متعددی روبه‌رو است، اظهار داشت: در بخش سنگ آهن متأسفانه معادن در مقطعی متهم به خام‌فروشی شدند اما بعد از اینکه واحدهای فرآوری در این معادن مستقر شد این مشکلات برطرف، اما اعمال قوانین جدید دولتی و حتی هزینه‌های بالای حمل ونقل موانع فعالیت آنها را بیشتر کرده است. او با بیان اینکه در این شرایط سخت تحریم دولت باید در کنار فعالان اقتصادی کشور باشد، افزود: متأسفانه این روزها دولت گوش شنوایی برای شنیدن دردهای فعالان اقتصادی ندارد. ما به هیچ عنوان نگران تحریم‌های بین‌المللی نیستیم، اما نگرانیم که دولت در تصمیمات متعدد هر روز بخشنامه‌ جدیدی را ابلاغ کند.

کامران وکیلی با تاکید بر اینکه مشکل اساسی بخش معدن متولی بخش این صنعت است، گفت: همیشه صحبت‌های مختلفی در مورد بخشنامه‌های امنیت سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب و کار مطرح است اما وقتی مدیر دولتی درب اتاق خود را به روی فعالان اقتصادی می‌بندد چگونه می‌توان به کسب و کار امیدوار بود. امروز بخشی از معادن کشور با کمتر از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و اگر همین روال ادامه داشته باشد این بخش با شرایط نامساعدی روبه‌رو خواهد شد.

 

 

ارسال نظر