چرا قیمت کالاها با کاهش دلار پایین نمی‌آید

۱۳۹۷/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۲۵۵

افکار عمومی پس از عقب گرد دلار از محدوده 19 هزار تومان در تابستان امسال به محدوده 10 هزار تومان در هفته‌های اخیر، انتظار دارد در سایر بازارها نیز شاهد کاهش قیمت‌ها باشد.

هر دلار امریکا در بهمن ماه پارسال حدود چهار هزار و 500 تومان در بازار آزاد داد و ستد می‌شد؛ این رقم آرام آرام اوج گرفت و پس از مدتی به پنج هزار تومان و شش هزار تومان رسید و در نهایت، در تابستان امسال، نرخ ارز در بازار آزاد، قله 19 هزار تومان را فتح کرد.

همزمان با این تغییرات نرخ ارز، مردم شاهد افزایش روزانه اقلام مصرفی خود بودند؛ بطوری که واحدهای صنفی اجناس خود را امروز با یک قیمت و فردا با قیمتی دیگر عرضه می‌کردند.

این سونامی ارزی از آبان ماه رو به آرامش گذاشت و پله پله پا به کانال‌های 14 هزار تومان، 13 هزار تومان، 12 هزار تومان، 11 هزار تومان و 10 هزار تومان گذاشت؛ این نرخِ تاثیرگذار، در روزهایی از هفته‌های اخیر، چهار رقمی شد و به پایین‌تر از 10 هزار تومان رسید.

در این شرایط، افکار عمومی منتظر است همانطور که قیمت کالا و خدمات در نیمه نخست سال شانه به شانه نرخ ارز بالا رفت، اکنون که نرخ ارز پله پله پایین می‌آید، قیمت سایر کالا و خدمات هم نرخ ارز را همراهی کند. در این ارتباط، «عباس آرگون» عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران می‌گوید: قیمت کالاهای موجود در بازار با نرخ ارز 19 هزار تومانی ارزش‌گذاری نشده که اکنون انتظار داشته باشیم با کاهش نرخ ارز در بازار آزاد از 19 هزار تومان به 10 هزار تومان، قیمت کالاها هم به این نسبت کاهش یابد.

وی گفت: عمده کالاها و مواد اولیه وارداتی با ارزهای دولتی و نیمایی وارد کشور شده - یعنی با دلارهای 4200 تومانی و هشت هزار تومانی - و واردات میزان محدودی از کالا و مواد اولیه با دلار بازار آزاد بوده است؛ بنابراین، تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد، نمی‌تواند قیمت‌ها را بشکند؛ چرا که قیمت‌های بازار با نرخ ارز بازار آزاد اصطلاحاً «سِت» نشده است.

آرگون با تاکید بر اینکه کالاها، خود را با ارز 10 هزار تومانی - و نه ارز 19 هزار تومانی - هماهنگ کرده‌اند، گفت: به نظر من قیمت‌ها پایین نمی‌آیند، چرا که حتی یک درصد از مواد اولیه و کالاهای وارداتی هم با ارزهای 15 تا 19 هزار تومان وارد کشور نشده است.

وی ادامه داد: برخی دیگر از کالا‌ها به سرعت طلا و سکه تاثیرپذیر نیستند و نباید انتظار کاهش قیمت آنها را به این زودی داشت؛ از طرفی یکسری کالا‌ها با ارز نیمایی تهیه یا وارد شده‌اند در صورتی که دلار هنوز تا آن حد کاهش نیافته بنابراین اگر کاهش هم پیدا کنند جو روانی بازار بوده است. آرگون با تاکید بر توجه به صادرات در راستای توسعه کسب‌وکار، خاطرنشان کرد: در وضعیت کسب‌وکار موارد مختلفی از جمله نرخ ارز، صادرات و تامین مالی بنگاه‌ها تاثیرگذار است، بنابراین در شرایط فعلی که ما زیر فشار تحریم‌های خارجی قرار داریم نباید خودمان نیز این وزنه را سنگین‌تر کنیم.

 

ارسال نظر