تحقق بسته حمایت از صادرات غیرنفتی با مهیا‌سازی زیرساخت ‌ها

۱۳۹۷/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۱۹۳

ابتدای هفته گذشته معاون اول رییس‌جمهور بسته صادرات غیر نفتی 53 میلیارد دلاری را ابلاغ کرد. این بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی در چارچوب برنامه ملی پیشبرد برون‌گرایی اقتصاد و در در راستای تحقق بند 10 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در خصوص حمایت همه‌جانبه هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به‌تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت و اجرایی نمودن بند «ص» تبصره 6 و بند «الف» تبصره 18 قانون بودجه سال 1397 کل کشور، برنامه‌های حمایتی و تشویقی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با هدف تحقق صادرات غیرنفتی 53.8 میلیارد دلار در سال 1397، جهت اجرا توسط دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد تا به واسطه آن صادرکنندگان کالا و خدمات به‌روش‌های مختلف مورد حمایت قرار گیرند.

برهمین اساس جمشید نفر، دبیرکل کنفدراسیون صادرات در گفت‌وگو با اگزیم نیوز درمورد اثرگذاری مشوق‌های غیر مستقیم بسته حمایت از صادرات غیرنفتی در مورد فعالیت‌های 9 گانه، اظهار داشت: اتاق فکر کنفدراسیون از تمام تشکل‌هایی که به نوعی با این بسته در ارتباط هستند دعوت کرد تا ضمن اطلاع از نقطه نظرات آنها بتواند به راهکارهای مناسب برای اجرای این بسته برسد. اما آنچه پیش از اجرای به موقع این بسته حمایتی اهمیت دارد، نیاز به آماده‌سازی زیرساخت‌ها در بخش صادرات است که اکنون این مهم در بسیاری از بخش‌ها آماده نیست و چنانچه توجه لازم نسبت به بستر‌سازی آن انجام شود خیلی از موانع سرراه صادرات برطرف می‌شود. وی با تاکید براینکه تجارت غیر نفتی ما از ناحیه تحریم‌ها آسیب نمی‌بیند، گفت: مهیا‌سازی زیرساخت‌ها می‌تواند کمک موثری در رشد صادرات غیر نفتی داشته باشد. در شرایط حاضر فعالان بخش خصوصی یکی از بازوهای قدرتمندی است که عهده‌دار اصلی صادرات غیر نفتی است و می‌توانند به دولت درجهت رسیدن به اهداف صادراتی کمک کنند اما به شرط آنکه بخشنامه‌های متعدد در این مسیر مانع تراشی نکند.

دبیرکل کنفدراسیون صادرات با اشاره به اینکه صادرات غیر نفتی بر دوش محصولات پتروشیمی است، عنوان کرد: پتروشیمی‌ها یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین محورهای صادرات غیرنفتی کشور به حساب می‌آیند که دولت حمایت همه‌جانبه خود را از این صنعت همواره داشته است. بخش خصوصی در این زمینه کمک قابل توجهی به پیشرفت و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های صادراتی کرده که امید است در مقابل نیز حمایت‌های دولت و مجلس تداوم داشته باشد. به گفته نفر ایران دارای توانمندی‌های بسیاری است که با سیاست‌ دورشدن اقتصاد از صنعت تک محصولی توانسته تا حد زیادی بر مخاطرات صنایع صادراتی فائق شود. البته بیشترین طیف صادراتی معطوف به محصولات پتروشیمی می‌شود اما باید برای رسیدن به هدف‌های صادراتی از تمام پتانسیل‌های موجود در مورد محصولات دارای قابلیت صادرات، استفاده کرد. وی از اقدام دولت در فراهم آوری کانال مطمئنی برای دریافت وجوه و حفظ دریچه فروش محصولات پتروشیمی خبر داد و افزود: اجرای این راهکار شرایط مساعدی را برای تداوم معاملات در حوزه محصولات پتروشیمی به وجود آورده که در آینده می‌تواند به رشد صادرات شتاب بیشتری ببخشد. دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران با تصریح بر اینکه ایران توان ایستادگی در برابر تحریم‌ها را دارد، ابراز داشت: اجرای بسته حمایت از صادرات غیر نفتی و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در این زمینه با تمرکز بر حفظ بازارها و تقویت دیپلماسی آینده نگر می‌تواند تاثیر بسزایی در روند رشد صادراتی داشته باشد ضمن اینکه در این مورد برنامه‌ریزی مدون درخصوص آینده بازارهای صادراتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

ارسال نظر