عدم استراتژی مشخص در حوزه تامین و توزیع کالا

۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۹۰۳

رییس اتاق اصناف ایران گفت: در بحث تامین و توزیع کالا و همچنین اتصال کارگاه‌های تولیدی کوچک به صنایع بزرگ استراتژی وجود ندارد که نقطه ضعفی برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود. به گزارش پایگاه خبری اتاق اصناف ایران، علی فاضلی در نشست بررسی احصای مشکلات حوزه حمل و نقل درون شهری و برون شهری در جمع روسای اتحادیه‌های مربوط به حوزه حمل و نقل، اظهار کرد: ما استراتژی تامین و توزیع را به هیچ عنوان در کشور نداریم و همچنین استراتژی اتصال کارگاه‌های کوچک به کارگاه‌ها و صنایع بزرگ نیز وجود ندارد و در این میان حلقه‌های مفقوده زیادی وجود دارد. او تصریح کرد: مساله مهم دیگری گه وجود دارد این است که جامعه آماری ایران بیمار است و آمار دقیقی در حوزه اقتصادی و صنایع نداریم. فاضلی افزود: در شرایطی که واردات متوقف شود، بیشتر حجم تامین بازار از طریق قاچاق انجام می‌شود که قطعا مشکلات عدیده‌ای برای حوزه حمل و نقل ایجاد خواهد شد. او با بیان اینکه قاچاق ضربه سنگینی به تولید در همه بخش‌ها به ویژه صنوف تولیدی وارد کرده است، خواستار مبارزه قاطع با قاچاق کالا شد.

رییس کمیسیون اقتصادی اتحادیه لوازم یدکی تهران نیز در این نشست، گفت: توان تولیدی کشور خوب پایش نشده واین عدم پایش باعث شده تا برای حل مشکلات، به صورت کلی تصمیم بگیریم که این مساله باعث می‌شود به بخش‌های دیگر آسیب برسد. محمدرضا ملاکی افزود: یکی از ایرادات این است که می‌خواهیم همه مشکلات را به صورت جزیره‌ای و بخشی حل کنیم و همین مساله سبب شده تا تصمیمات گرفته شده، به دیگر بخش‌ها آسیب وارد کند. او با اشاره به وجود ایرادات اساسی در تامین نیازهای حوزه حمل و نقل، تصریح کرد: حل مشکلات به صورت جزیره‌ای، پایش نکردن توان تولیدی کشور و همچنین وجود مقررات زائد اداری (بروکراسی) برای ترخیص کالا از گمرک سه مشکل اساسی در این حوزه است. ملاکی با گلایه از وجود بروکراسی اداری تصریح کرد: بروکراسی اداری سنگینی را شاهد هستیم و به محض اینکه ثبت سفارش‌ها انجام می‌شود، می‌گویند باید مجوز بگیرید و قوانین دست و پاگیر بسیار زیادی حاکم است و نمی‌توانیم مجوز بگیریم؛ لذا بخش زیادی از بارهای ما چند ماه بدون تکلیف مانده است . رییس کمیسیون اقتصادی اتحادیه لوازم یدکی تهران افزود: برای ثبت سفارش واردات کالا با بروکراسی اداری سنگین مواجه هستیم؛ مشکلات یک راننده تنها با تامین لاستیک حل نمی‌شود چون نیاز به قطعات خودرو نیز وجود دارد و ما هنوز نتوانسته‌ایم بارهایمان را از گمرک ترخیص کنیم. او اظهار کرد: برای تولید لوازم مورد نیاز بخش اعظمی از مواد اولیه، از خارج وارد می‌شود ضمن اینکه بخش زیادی از تامین قطعات خودرو باید از طریق واردات انجام شود. ملاکی یکی دیگر از مشکلات تامین لوازم خودرو را وجود تعرفه‌های بالا ذکر کرد و گفت: نرخ تعرفه‌ها به‌شدت بالا رفته و مصرف‌کنندگان زیان دیده‌اند ضمن اینکه انجمن قطعه‌سازان خودرو اعلام کرده‌اند که از شهریور ماه نمی‌توانند قطعه تولید کنند.

 

ارسال نظر