ترمز شاخص کشیده شد

۱۴۰۱/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۸۰۰۸

شاخص کل بازار بورس تهران در آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه، ١۷ فروردین ماه با هفت‌هزار و ۶۷۵ واحد کاهش، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۴۶۳ هزار واحدی قرار گرفت. بر اساس گزارش ایرنا در معاملات این روز بازار سهام (بورس و فرابورس) بیش از ۱۶ میلیارد و ۸۷۴ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۸۳ هزار و ۷۰۲ میلیارد ریال و در بیش از ۹۰۰ هزار و ۵۵۷ نوبت معامله شد.

در ادامه معاملات بورس تهران، بیش از ۱۲ میلیارد و ۳۰۳ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۰ هزار و ۴۵۷ میلیارد ریال و در ۶۲۸ هزار و ۶۶۸ نوبت معامله شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با یک‌هزار و ۵۴۰ واحد افزایش به ۳۷۷ هزار و ۳۶۹ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۹۶۰ واحد رشد به ۲۳۵‌هزار و ۱۹۳ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۹ ‌هزار و ۶۵۴ واحد و شاخص بازار دوم، ۲ هزار و ۹۹۰ واحد کاهش داشتند.

در بورس دیروز حقوقی‌ها حدود ۲۵۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۶هزار و ۳۲۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۱۷درصد یعنی هزار و ۵۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان چهار درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «استخراج کانه‌های فلزی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «هتل و رستوران» و «سایر واسطه‌گری‌های مالی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «شتران»، «ومعادن» و «فملی» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «سمگا»، «پترول» و «ولساپا» معطوف بود.

علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد بانک پارسیان با نماد «وپارس» با ۲۴۷ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با نماد «وامید» با ۲۱۹ واحد، گسترش سرمایه‌گذاری و توسعه صنعتی پتروشیمی خلیج فارس با نماد «پترول» با ۱۹۵ واحد، صنایع شیمیایی ایران با نماد «شیران» با ۱۹۱ واحد، بانک صادرات ایران با نماد «وبصادر» با ۱۸۹ واحد، نفت پارس با نماد «شنفت» با ۱۸۴ واحد با تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند.در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با یک هزار و ۷۶۵ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۹۰۳ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۸۵۳ واحد، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۷۴۲ واحد، گروه مپنا با نماد «رمپنا» با ۶۲۲ واحد، ایران خودرو با نماد «خودرو» با ۶۱۳ واحد، بانک ملت با نماد «وبملت» با ۴۴۷ واحد و فولاد خوزستان با نماد «فخوز» با ۴۲۱ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، در این روز شرکت سایپا با نماد «خساپا»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با نماد «خگستر»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، پالایش نفت تهران با نماد «شتران»، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» و بانک ملت با نماد «وبملت» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند.

گروه خودرو هم در معاملات آخرین روز کاری هفته صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه پنج میلیارد و ۳۸۲ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۵ هزار و ۳۵۹ میلیارد ریال دادوستد شد.

    آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز چهارشنبه بیش از ۶۲ واحد افزایش داشت و به ١٩ هزار و ۸۵۰ واحد رسید.در این بازار چهار میلیارد و ۵۷۱ میلیون برگه سهم و اوراق مالی به ارزش ۲۳ هزار و ۲۴۵ میلیارد ریال داد و ستد شد، تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۲۷۱ هزار و ۸۸۹ نوبت بود.

نمادهای گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، تجلی توسعه معادن و فلزات با نماد «تجلی»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، توسعه سامانه نرم افزاری نگین با نماد «توسن» و صنایع پتروشیمی تخت جمشید با نماد «شجم» با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند.همچنین شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با نماد «صبا»، بیمه سامان با نماد «بساما»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، پویا زرکان آق دره با نماد «فزر»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز» و پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

 

ارسال نظر