روند اصلاحی شاخص کل بورس

۱۴۰۰/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۸۲۲

شاخص کل بازار بورس در اولین روزکاری هفته یعنی شنبه، ۱۷ مهرماه با ۲۲ ‌هزار و ۲۸۰ واحد کاهش در جایگاه یک‌میلیون و ۴۶۵ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از ۶ میلیارد و ۴۳۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۵ هزار و ۳۲۷ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۶ ‌هزار و ۷۰۵ واحد کاهش به ۴۲۰ هزار و ۵۸۰ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با چهارهزار و ۲۳۰ واحد افت به ۲۶۵ هزار و ۳۳۴ واحد رسید. شاخص بازار اول ۲۱ ‌هزار و ۵۴۰ واحد و شاخص بازار دوم ۲۸ هزار و ۶۶۸ واحد کاهش داشتند. ارزش کل معاملات خرد پنج هزار و ۳۸۰میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۷۵درصد یعنی چهار هزار و ۱۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۷درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و سرمایه‌گذاری‌ها رقم خورد. در مقابل ورود پول حقیقی‌ها در صنایع مختلف چشمگیر نبود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد (شستا) با ۳۸۸ واحد، فجر انرژی خلیج فارس با نماد (بفجر) با ۲۳۹ واحد، پتروشیمی فناوران با نماد (شفن) با ۲۱۷ واحد، مبین انرژی خلیج فارس با نماد (مبین) با ۲۰۶ واحد، کالسمین با نماد (فاسمین) با ۷۰ واحد، تولیدی فولاد سپید فراب کویر با نماد (کویر) با ۶۷ واحد و پست بانک ایران با نماد (وپست) با ۶۲ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با نماد (فولاد) با دو هزار و ۱۱۴ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین با نماد (تاپیکو) با یک هزار و ۴۱۹ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد (پارسان) با یک هزار و ۸۸ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد (فملی) با یک هزار و ۴۵ واحد، پالایش نفت بندرعباس با نماد (شبندر) با یک هزار و ۳۶ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد (وغدیر) با ۸۹۵ واحد و پالایش نفت اصفهان با نماد (شپنا) با ۸۸۸ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.

برپایه این گزارش، در این روز شرکت پارس فولاد سبزوار با نماد (فسبزوار)، آریان کیمیاتک با نماد (کیمیاتک)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد (شستا)، معدنی دماوند با نماد (کدما)، پالایش نفت اصفهان با نماد (شپنا)، پالایش نفت بندرعباس با نماد (شبندر) و سایپا با نماد (خساپا) در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۱۷۲ ‌میلیون و ۴۳ هزار برگه سهم به ارزش چهار ‌هزار و ۴۵۸ میلیارد ریال داد و ستد شد.

  فرابورس کاهشی شد

در اولین روزکاری هفته شاخص فرابورس بیش از ۳۵۱ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۲۰ هزار و ۹۸۰ واحد ثابت ماند همچنین در این بازار سه‌میلیارد و ۴۵ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۰۷ هزار و ۷۰۳ میلیارد ریال داد و ستد شد. طی روز شنبه شرکت نفت پاسارگاد با نماد (شپاس)، پخش البرز با نماد (پخش)، صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز با نماد (شکام)، قاسم ایران با نماد (قاسم)، اعتباری ملل با نماد (ملل)، ویتانا با نماد (غویتا)، ریل سیر کوثر با نماد (حسیر)، توسعه مسیر برق گیلان با نماد (بگیلان) و پالایش نفت شیراز با نماد (شراز) تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین پلیمر آریا ساسول با نماد (آریا)، بیمه پاسارگاد با نماد (بپاس)، پتروشیمی زاگرس با نماد (زاگرس)، مجتمع جهان فولاد سیرجان با نماد (فجهان)، سهامی ذوب آهن اصفهان با نماد (ذوب)، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات با نماد (وسپهر)، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با نماد (صبا)، فولاد هرمزگان جنوب با نماد (هرمز)، پالایش نفت لاوان با نماد (شاوان) و پتروشیمی تندگویان با نماد (شگویا) با تاثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

  سهام عدالت بر روی مدار نزول

در پایان معاملات روز شنبه بازار سهام، ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز چهارشنبه (۱۴ مهرماه)، ۱.۳درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۳ میلیون و ۶۵۶هزار تومان و ۲۵ میلیون و ۷۲۲هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۱۹۳هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر