جدال بورس ایران و انتخابات امریکا

۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۷۲۵
جدال بورس ایران و انتخابات امریکا

درآخرین روز کاری بازار سهام و پیش از آغاز رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا بازار سهام جانی دوباره به خود گرفت و سهامداران با پیش بینی پیروزی کاندیدای دموکرات جوبایدن روند خرید سهام خود را تغییر دادند و بازار پس از گذر از هفته‌های بی‌جان و کم رمق خود در آخرین روز معاملاتی هفته یعنی چهارشنبه روندی جدید به خود گرفت و صعودی شد در نتیجه رشدی در حدود 2.06 را در کارنامه خود به ثبت رسانید و به محدوده یک میلیون و 290 هزار واحدی رسید و این موضوع زمانی رخ داد که هنوز نتایج رسمی انتخابات امریکا اعلام نشده بود ولی در ساعات ابتدایی بازار که دونالد ترامپ آرای بیشتری داشت باعث شد که سهامداران خرد نسبت به تحولات بنیادی دل خوش کرده و اقدام به خرید سهام کنند. با این حال شرکت‌های بورسی که اغلب کامودیتی محور هستند با افت قیمت مواجه شدند اما؛ این موضوع باعث نشد که بازار از روندسبزپوشی خود فاصله بگیرد. روند ورود پول توسط حقیقی‌ها در فرابورس با جابه‌جایی سهامی به ارزش ۴۳‌میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی رقم خورد. در این میان گروه‌های بزرگ کالایی در صدر لیست خرید بازیگران خرد سهام قرار گرفتند. در مجموع سه گروه «فلزات اساسی»، «فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی» که روزی مثبت را پشت‌سر گذاشت، سهامی به ارزش ۲۴۷‌میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار منتقل شد. در آنسوی بازار زیرمجموعه‌های دارویی، با بیشترین خالص فروش حقوقی به میزان 6.7 میلیارد تومان مواجه شد.

با توجه به بروز ریسک سیستماتیک و ناپایداری های ناشی از سیاست فشار حداکثری امریکا احتمال  واکنش مثبت بورس به بایدن به عنوان فردی میانه روتر از ترامپ محتمل است. البته با توجه به فرهنگ دیپلماتیک امریکا امکان اقدام مثبت و کلیدی بایدن برای بازگشت بدون شرط بایدن به برجام واقع بینانه نیست و از سوی دیگر ترامپ و تیمش در سه ماه آتی انتقال قدرت نیز کاملا غیرقابل پیش بینی خواهند بود. لیکن با فرض عدم بروز شرایط خاص فضای کلی بورس در ماه های آتی ترکیبی از تعادل و رشد خواهد بود. با توجه به قیمت گذاری نمادهای بورسی صادرات محور بر مبنای دلار کمتر از نرخ تعادلی؛ حتی شیب نزولی قیمت دلار نیز منجر به کاهش محسوس قیمت این سهم ها نخواهد شد و بطور کلی بانک ها و خودرویی ها و به دنبال آنها فلزات اساسی و حتی پتروشیمی و پالایشی ها و جامعتر سرمایه گذاری روند مثبت خود را آغاز و در یک چشم انداز میان مدت ادامه خواهند داد.  باید تاکید کرد که حتی بر فرض پیروزی بایدن به دلایل مختلف نمی توان انتظار تحول جدی در رفتارهای دیپلماتیک امریکا داشت ولی ترک برداشتن سیاست ظالمانه فشار حداکثری در کنار نگاه به درون و تقویت بنیه داخلی؛ امکان تنفس و بازسازی را برای پایدارسازی اقتصاد فراهم خواهد آورد.

    فضای مجازی و بورس

با این اوضاع فضای مجازی تاثیر مهمی بر روی بورس گذاشت. افراد مختلف در توییتر و دیگر فضای‌های مجازی به ارایه نظر راجع‌به انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا پرداختند و هر فرد با نظری در خصوص برنده ترامپ یا بایدن از خرید و فروش سهام بورسی خود در آن روز می‌گفت.

برخی از کاربران فضای مجازی درخصوص وضعیت بورس و انتخابات امریکا گفتند: 

  بایدن و ترامپ نداره بورس ما منبع در آمد یک عده آدمای خاصه

  بایدن برای اقتصاد روزهای روشن داره اما؛ برای بورس روزهای تیره 

  اگر ترامپ بشه رییس‌جمهور بورس رشد میکنه و تنها امیدم به ترامپه تا از زیان خارج بشم

  ترامپ و بایدن فقط بلدن دلار را بالا و پایین کنند آقایون به بورس هم نگاه کنید خسته شدیم از زیان

  برای ما بایدن و ترامپ نداره چه حسن کچل چه کچل حسن هر جوفتشون به درد نخورن بابا

  من به ترامپ امیدوارم، ترامپ میتونه بورس رو زیر رو کنه

  بایدن رییس‌جمهور شه به همتون سیگنال رایگان میدم بچه ها

این توئیت‌ها در زمانی ترند شد که هنوز وضعیت پیروزی هیچ کدام از نامزدها مشخص نبود و تنها با حدس و گمان و تعداد آرا مردم دست به پیش بینی برده بودند. این 

پیش بینی‌ها تاثیر مهمی در وضعیت بازار گذاشته و می‌تواند به وطور کلی مسیر بازار را تغییر دهد این بدان معناست که اغلب سهامداران خرد و معمول بازار از فضای مجازی پیروی می‌کنند و اگر در این فضا پیش بینی خوبی شود در نتیجه وضعیت بازار نیز مطلوب خواهد بود.

   پیش‌بینی‌ها راجع‌به بورس چه   می‌گویند؟

براساس آخرین پیش‌بینی‌های موجود در بازار، روزجاری بازار روندی نزولی به خواهد گرفت و شاهد نزول سهام بنیادی در بازار خواهیم بود و در نتیجه اغلب صف‌های فروش برای سهام بنیادی و اساسی بازار دیده می‌شود البته این نزول به صورت کوتاه‌مدت است. در این میان یک نکته نیز وجود دارد آنکه اگر بایدن پیروز این جدال انتخاباتی شود ممکن است که باتوجه به وعده‌های انتخاباتی وی روند نزولی به خود بگیرد ولی یک سناریوی دیگر نیز وجود دارد اینکه پیروزی بایدن می‌تواند گشایش اقتصادی برای بورس داشته باشد. در این بین اگر ترامپ مجدد مهمان کاخ سفید شود می‌توان روند صعودی کوتاه‌مدتی برای بورس متصور بود و آینده تیره و تاریکی برای بورس دید این آینده تیره و تاریک با پیروزی ترامپ رخ می‌دهد اما نکته اساسی این است که برای برخی از سهامداران فرقی ندارد چه کسی پیروز این جدال شود مهم است که دولت و مسوولان چه برنامه‌ای برای بورس دارندو چه عرضه‌هایی قرار است در بازار رخ دهد.  در نتیجه پیش بینی بورس کمی سخت است چراکه عوامل درونی و بیرونی تاثیر مهمی بر روی شاخص و وضعیت بازار دارند ولی به‌طور کلی می‌توان گفت: روز شنبه بازاریعنی روز جاری بازار رونق چندانی نخواهد داشت و برخی از تحلیلگران بازار محدوده یک میلیون و 300 هزار واحد را کف حمایتی شاخص 

پیش بینی کرده‌اند و بر این اعتقادند که قیمت‌ها در کمترین نقطه خود قرار گرفته است و سهامداران انگیزه‌ای برای فروش سهام خود ندارند چراکه؛ براین نظرند وضعیت بازار کمی بدتر خواهد شد. به‌طور کلی می‌توان گفت که وضعیت بورس کمی نامشخص است و به این زودی‌ها روند صعودی چندانی به خود نمی‌گیرد.

 


روزهای در انتظار بورس

Taadol-04-3ایمان اسلامیان تحلیلگر اقتصادی گفت فعالان بازارهای مالی با حساسیت ودقت بیشتری نسبت به بقیه تحولات عجیب و استثنایی انتخابات امریکا را دنبال می کنند. تا این لحظه تکلیف رقابتی ترین انتخابات قرن اخیر امریکا مشخص نشده است و پیش بینی می شود بایدن به لطف سونامی آرای پستی حایز بیشترین آرای الکترال و مردمی شود.  اما با توجه به مواضع ترامپ و برخی از جمهوری خواهان به نظر می رسد که نمی توان قاطعانه بایدن را رییس جمهور آمریکا دانست و حتی می توان چالش و اغتشاش سیاسی را در آمریکا پیش بینی کرد. با توجه به احتمال بالای پیروزی بایدن می توان روزهای آتی بورس ایران را اینچنین پیش بینی کرد.


روند نزولی بازار با پیروزی بایدن

Taadol-04-4فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه در خصوص وضعیت بازار گفت: باتوجه به افزایش بسیار خوش بینانه شاخص و قیمت سهام در روز چهارشنبه بنا بر احتمال زیاد حرکت عکس این روند را در بازار شاهد خواهیم بود و بورس طی روزهای آینده روندی نزولی به خود می گیرد همچنین بسیاری از افراد به صورت کاملا غیر موجه توجیح می کنند که بنا بر کاهش شدید نرخ ارز بازار سرمایه یک واکنش منفی در روز های شنبه و یکشنبه نشان می دهد.این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در صورت رونمایی ازموفقیت بایدن به غلط بازارسرمایه یک واکنش منفی نشان داده و روند نزولی به خود می گیرد و طی روزهای بسیار کوتاه تعادل به بازار سهام باز می گردد چراکه؛ اصلاح قیمت ها صورت گرفته است ولی این شوک بسیار قابل توجه برای بازارخواهد بود.


انتخابات امریکا و بورس ایران

Taadol-04-2علیزاده آرانی، تحلیلگر بازار سرمایه، کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه این حجم از حساسیت نسبت به انتخابات امریکا امری مطلوب نیست، در پاسخ به این سئوال که آیا بورس بار دیگر در میان مدت وارد مدار رشد خواهد شد گفت: این اتفاق رخ می‌دهد اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که بعید می‌دانم رشد بورس مانند ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیرماه روند شارپی و هیجانی را تجربه کند. وی در توضیح این مطلب افزود: نکته مهم این است که بعد از برگزاری انتخابات امریکا، کم کم تنور انتخابات در ایران داغ می‌شود در نتیجه بعدی می‌دانم بورس در سال ۹۹ رشد قابل توجهی را شاهد باشد چرا که به‌شدت تحت تاثیر سیاست قرار می‌گیرد و رشد شاخص طبیعتا در این دوره کوتاه‌مدت خواهد بود.

 وی در پیش بینی وضعیت شاخص در نیمه آبان ماه گفت: من حس می‌کنم که روند زیان دهی در آبان ماه تداوم داشته باشد و میانگین بازدهی سرمایه در آبان ماه برای سرمایه‌گذاران منفی خواهد بود.در بهترین حالت اگر وضعیت شاخص منفی نباشد، مثبت نیز نخواهد بود، البته باید توجه داشت تا امروز روند بازار با زیان و افت شدیدی همراه بوده و سرمایه‌گذاران در آبان ماه زیان هنگفتی از بابت سرمایه‌های خودشان داشتند.


روند صعودی در انتظار بازار

Taadol-04-5پیمان مولوی، تحلیلگر اقتصادی در رابطه با وضعیت بازار سرمایه بیان داشت: بازار سرمایه باتوجه به روند نزولی بازار طلا، ارز، خودرو و... می تواند در کوتاه مدت کمی مثبت باشد البته؛ باید دید نقدینگی خارج شده از بازارهای موازی وارد بازار سرمایه می شود و یا خیر؟ و این نقدینگی به کدام سمت و سوی بازار املاک ومستغلات، بازار سرمایه و یا بازارهای موازی می رود و این مورد به صورت کوتاه مدت و شوک است. وی ادامه داد: با فرضیه پیروزی جو بایدن سوال این است که با گذر روزها چه اتفاقی رخ می دهد یعنی از میزان تحریم های موجود در بازار کاسته می شود و یا خیر. این فاصله تا بهمن ماه ادامه دار خواهد بود و شاهد تنش و نوسان در بازار خواهیم بود. نکته مهم این است که در این دوران پالس های مثبتی از بازار گرفته شود و اگر  پالس های موجود در بازار مثبت باشد چشم انداز پیش روی مثبت می شود و بازار می تواند به صورت ممتد شاهد ورود نقدینگی به بازار باشد اما؛ این ورود نقدینگی به صورت هیجانی و شدید نخواهد بود چون سهامداران بازار این ریسک را قبول نمی کنند. این کارشناس اقتصادی افزود: تا پیروزی جوبایدن و  بهمن ماه چند سناریو در بازار وجود دارد نخست؛ اینکه وی با پیش شرط به پای مذاکرات وارد شود و یا بدون پیش‌شرط اگر این روند با پیش شرط صورت گیرد ورود به صورت طولانی مدت تر خواهد بود و زمان زیادی مصرف می شود اما؛ بدون پیش شرط شاهد روند معقول تر در بازارهای مالی به خصوص بورس خواهیم بود. 

 

 

ارسال نظر