روی خط خبر

۱۳۹۹/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۳۳۸

کاهش مدت زمان فروش ETFها به یک ماه

پیگیری‌ها از وزرات اقتصاد نشان می‌دهد، زمان فروش واحدهای ETF دولتی از ۲ ماه به یک ماه کاهش خواهد یافت. به گزارش تسنیم، بر اساس اخبار رسیده برای افزایش نقدشوندگی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق مالی یکم (ETF)، زمان فروش واحدهای این صندوق از دوماه به یک ماه (به نصف) کاهش خواهد یافت. دولت با هدف مردمی کردن اقتصاد و امکان دسترسی اقشار مختلف کشور به بازار سرمایه، فرصت بی‌نظیری را در اختیار آنان قرار داده است تا بتوانند سهامدار شرکت‌های بزرگ این بازار شوند. در همین رابطه، پذیره‌‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌‌گذاری قابل معامله (ETF) «واسطه‌گری مالی یکم» از روز یکشنبه 14 اردیبهشت ماه 1399 آغاز شده است و تا ساعت 24 چهارشنبه 31 اردیبهشت ادامه خواهد یافت.  حداقل مبلغ پذیره‌نویسی برای هر یک از اشخاص حقیقی دارای کد ملی 100 هزار ریال و حداکثر مبلغ 20 میلیون ریال قابل انجام است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد. قیمت هر واحد سرمایه‌گذاری مبلغ 100 هزار ریال در نظر گرفته شده است و وجوه واریزی باید مضربی از این عدد باشد. از مزایای این خرید، بهره‌مندی هموطنان از حداقل تخفیف 20 درصدی است. گفتنی است، در روز جاری در جلسه شورای عالی بورس نیز در این خصوص تصمیم قطعی اتخاذ خواهد شد.

عرضه اولیه 7.8 درصد سهام لاستیک یزد در فرابورس

طبق اعلام فرابورس ایران چهارشنبه 31 اردیبهشت عرضه اولیه 40 میلیون و 800 هزار معادل 7.9 درصد سهام شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد در فرابورس انجام می‌شود. به گزارش فارس، در پی اقبال مردم به سرمایه‌گذاری در بورس و افزایش تعداد کدهای معاملاتی در بورس و فرابورس و نیز سرازیر شدن نقدینگی سرگردان بازار به سمت بورس و فرابورس ایران، سیاست عرضه اولیه شرکت‌های جدید در بورس و فرابورس به منظور جذب نقدینگی و عمق بخشی به بازار پیگیری می‌شود. در این زمینه فرابورس ایران در اطلاعیه‌ای از عرضه اولیه سهام شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد به روش ثبت سفارش در روز چهارشنبه 31 اردیبهشت 99 خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: به استناد پذیرش سهام شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد (سهامی عام) در تاریخ 26 آذر 98 توسط هیات پذیرش اوراق بهادار در بازار دوم فرابورس ایران، سهام شرکت مذکور توسط سهامدار عمده در روز عرضه اولیه به روش ثبت سفارش به عموم مردم و در دو روز بعد از عرضه اولیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری عرضه می‌شود. در بخش مشخصات عرضه سهام لاستیک یزد در نماد «پیزد1» آمده است؛ تعداد کل سهام شرکت 510 میلیون سهم، تعداد سهام قابل عرضه به عموم در روز عرضه 40 میلیون و 800 هزار سهم، حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی 50 سهم، دوره ثبت سفارش روز چهارشنبه 31 اردیبهشت 99 مطابق با پیام ناظر بازار و دامنه قیمت در ثبت سفارش از مبلغ 40 هزار و 100 ریال تا 40 هزار و 353 ریال خواهد بود. در آخرین عرضه اولیه سهام شرکت‌ها که مربوط به صنایع شیر پگاه گیلان بود، بیش از 2 میلیون و 73 هزار نفر شرکت کردند که به هر کس حدود 14 سهم رسید. این روزها اقبال مردم به بورس بیشتر شده و نقدینگی سرگردان در بازار به خاطر وجود رکود در بازارهای مسکن، املاک، طلا و خودرو به سمت بازار سرمایه حرکت کرده است.

افزایش تامین سرمایه در گردش «فولاد» از طریق بورس کالا

عرضه اولیه مرحله اول اوراق سلف موازی استاندارد ورق گرم نوردیده فولاد مبارکه اصفهان از روز جاری در بورس کالای ایران آغاز می‌شود که هدف از انتشار این اوراق، تأمین سرمایه در گردش شرکت فولاد مبارکه اصفهان است. به گزارش تسنیم، بر اساس اعلام مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران، عرضه اولیه مرحله اول اوراق سلف موازی استاندارد ورق گرم نوردیده فولاد مبارکه اصفهان در نماد «عفولاد 2 » به تعداد 19.299.430 قرارداد و با قیمت 518.150 ریال در هر قرارداد 10 کیلوگرمی روز سه شنبه 30 اردیبهشت ماه و از طریق شرکت کارگزاری بانک ملت انجام می‌شود. در این عرضه دوره پیش گشایش از ساعت 9: 30 الی 10 و دوره عادی معاملات از ساعت 10 الی 12: 30 خواهد بود.همچنین معاملات ثانویه آن از تاریخ 31 اردیبهشت 99 آغاز شده و تا 30 اردیبهشت 1400 ادامه خواهد داشت. این عرضه به روش گشایش انجام شده و دامنه نوسان قیمت در عرضه اولیه مثبت و منفی 3 درصد خواهد بود. در صورتی که در پایان مدت عرضه اولیه، بخشی از اوراق پذیره نویسی نشود، متعهد پذیره نویسی مکلف به خرید اوراق باقی مانده به قیمت تعیین شده در بازار است. همچنین در صورتی که در پایان مدت عرضه اولیه، هیچ بخشی از پذیره‌نویسی اوراق صورت نگیرد، متعهد پذیره‌نویسی مکلف به خرید اوراق به قیمت پایه خواهد بود. اوراق سلف موازی استاندارد کلاف گرم نوردیده (به همراه اختیار خرید و فروش تبعی)، با نام و قابل معامله در بورس کالای ایران بوده و هدف از انتشار این ابزار مالی، تأمین سرمایه در گردش شرکت فولاد مبارکه اصفهان است. گفتنی است حجم عرضه اولیه در هر مرحله حدودا 20 هزار تن به شرط آنکه ارزش اوراق در هر مرحله از 10 هزار میلیارد ریال بیشتر نباشد. همچنین انتشار اوراق در سه مرحله 10 هزار میلیارد ریالی بوده و فاصله زمانی بین هر مرحله انتشار اوراق بیش از سه ماه نخواهد بود. 

 

ارسال نظر