عقبگرد 134واحدی شاخص کل بورس

۱۳۹۶/۰۸/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۶۷۱

گروه بورس|

شاخص کل بورس و اوراق بهادار تهران در معاملات سومین روز‌کاری هفته جاری با افت 134 واحدی همراه شد و به رقم 86هزارو 346واحدی عقبگرد کرد. از همین‌رو معامله‌گران بورس تهران روز گذشته با افزایش عرضه در برابر تقاضا در اغلب نمادهای معاملاتی شاهد اصلاح شاخص‌ها همزمان با بازارگردانی سهام از سوی حقوقی‌ها بودند. به گزارش «تعادل »روز گذشته بازار سهام در حالی با معاملاتی کم‌حجم و کسل‌کننده مواجه بود که همزمان با انتشار گزارش‌های عملکردی 6 ماهه شرکت‌ها و رفت و برگشت برخی نمادها به بازار سهام، بورس تهران شاهد غلبه عرضه بر تقاضای سهام از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی با هدف اصلاح پرتفوی یا ذخیره بازدهی‌های کسب‌ شده بود. در این بین، عملکرد منفی سایپا و ایران‌خودرو باعث شد تا گروه خودرویی‌ها چندان در کانون توجه خریداران سهام قرار نداشته باشند، ‌هرچند که بر رویه خودرویی‌ها برای نشان دادن سود باعث شده تا همواره بهانه‌یی برای گرفتن افزایش نرخ در نیمه دوم سال داشته باشند. در گروه پتروشیمی‌ها اما روز گذشته بازارگردان گسترش نفت و گاز پارسیان در حالی به حمایت از این سهم در حجمی محدود روی دامنه نوسان مثبتی قیمتی پرداخت که پتروشیمی‌های وابسته به این هلدینگ نیز همزمان با نوسان قیمت‌ها در دامنه نوسان مثبت قیمت روبه‌رو بودند. همچنین روز گذشته بازار سهام‌ بازاری کم‌حجم و توام با غلبه عرضه بر تقاضای سهام بود که همزمان با انتشار گزارش عملکردی 6ماهه شرکت‌ها احتیاط را بر هر استراتژی مقدم می‌داند.

بر این اساس، شاخص کل هم‌‌وزن اما با کاهش 76 واحدی عدد 17هزار و 499واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 207 واحدی به رقم 93هزار و 370واحد دست یافت. همچنین شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 155 واحدی به رقم 60هزار و 60واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 25واحدی عدد 190هزار و 606واحد را به نمایش گذاشت. بر اساس این گزارش، روز گذشته معاملات سهام در نماد معدنی و صنعتی گل‌گهر با 46واحد، پالایش نفت اصفهان با 37واحد و پالایش نفت بندرعباس با 35واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ نفت و گاز پارسیان با 40واحد، پتروشیمی جم با 26واحد و پتروشیمی خارک با 17واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. بر این اساس، ارزش کل معاملات روز گذشته بورس تهران در حالی به بیش از 347میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و 337میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 145هزار و 165نوبت داد و ستد بود. این در حالی بود که ارزش معاملات بازار نقد بورس تنها اندکی بیش از 193میلیارد تومان بود.

علاوه بر این در نخستین روز معاملاتی دومین ماه پاییز شاهد افزایش حجم و ارزش مبادلات فرابورس بودیم به‌گونه‌یی که سهامداران دادوستد بیش از 901 میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر 2هزار و 141 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس ایران داشتند که سهم زیادی از حجم این مبادلات به بازار سوم اختصاص داشت. بدین‌ترتیب در پی پذیره‌نویسی سهام گروه اقتصادی کرمان خودرو، نزدیک به 731 میلیون سهم به ارزش حدود 731میلیارد ریال در بازار سوم مورد دادوستد قرار گرفت. در همین حال، دو درج نماد در فرابورس انجام شد؛ از این رو شرکت‌ راه‌آهن حمل‌ونقل در بازار دوم و شرکت توسعه و عمران شهرستان نایین نیز در فهرست نرخ‌های تابلو «ج» بازار پایه فرابورس ایران درج نماد شد. شاخص کل فرابورس نیز در مبادلات هفته نخست این ماه را با سبزپوشی آغاز کرد و با اهرم مثبت از سوی نماد «زاگرس» حدود 3واحد رشد کرد و در پایان مبادلات در ارتفاع 946واحدی ایستاد. همچنین نماد «زاگرس» بیشترین افزایش قیمتی را در میان نمادهای فرابورس تا سقف 5درصدی به همراه داشت. در سمت مقابل، نمادهای معاملاتی شرکت‌های نفت پاسارگاد و زرین معدن آسیا بیشترین افت قیمتی را تجربه کردند. نگاهی به تحرکات سهامداران در بازارهای اول و دوم نشانگر آن است که در این دو بازار بیش از 98میلیون سهم به ارزش مبادلاتی افزون بر 342 میلیارد ریال دست به دست شده است. افزون بر این معامله‌گران در تابلوهای مبادلاتی بازار پایه نیز دادوستد بیش از 68میلیون سهم به ارزش بالغ بر 138میلیارد ریال را رقم زدند. همچنین نقل‌وانتقال‌های صورت‌گرفته در تابلو اوراق تسهیلات مسکن به مبادله بیش از 58هزار ورقه تسه به ارزش بالغ بر 45 میلیارد ریال در این تابلو انجامید.

 

 

ارسال نظر