نگاهی به تحولات بازار سرمایه

۱۳۹۶/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۴۶۱

روی خوش بورس به کنترل نرخ سود: در نیمه اول سال جاری کنترل نرخ سود بانکی و کاهش هزینه‌های مالی و رشد قیمت کالاهای اساسی و درنتیجه سودآوری شرکت‌های وابسته به این گروه از اتفاقاتی بوده که تاثیرگذار بر بازار سرمایه بوده است.

الهه ظفری تحلیلگر بازار سرمایه، با بیان مطلب بالا خاطرنشان کرد: وضعیت بازار سرمایه با بررسی بازدهی شرکت‌های فعال در صنایع مختلف، بیانگر وضعیت اقتصادی حال حاضر و پیش‌بینی فعالان بازار از آینده اقتصاد است، لذا برآورد روند آتی آن نقش کلیدی بر سرمایه‌گذاری‌های افراد دارد. وی با اعلام این موضوع که از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه یعنی نیمه اول سال جاری شاخص کل 11درصد و شاخص 50 شرکت فعال‌تر 12درصد رشد داشته است، افزود: باتوجه به رقابت‌پذیری این رشد با بازار درآمد ثابت کم‌ریسک می‌توان گفت عملکرد قابل‌قبولی داشته است. ظفری در ادامه گفت: در حالی که در سال‌های اخیر معمولا بازار‌های کم‌ریسک‌تر بازده بالاتری در همین دوره زمانی ارائه می‌کردند و می‌توان گفت سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل نرخ سود بانکی و رعایت آن توسط بانک‌ها، چه به لحاظ تاثیر بر قیمت بر درآمد و چه به لحاظ کاهش هزینه‌های تامین مالی شرکت‌ها، از مهم‌ترین اخبار تاثیرگذار بر این روند بوده است.

تشویق فدراسیون بورس‌های جهانی به مسائل زیست‌محیطی: مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران می‌گوید که در بورس‌های جهان و منطقه به مسائل زیست‌محیطی، اجتماعی و راهبری توجه ویژه می‌شود، چراکه توجه به این موضوعات لازمه به وجود آمدن رشد پایدار در اقتصاد یک کشور است. رضا کیانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ تحقیقات بورس تهران درمورد مسوولیت و اقدامات بورس‌های جهان در قبال مسائل زیست‌محیطی، اجتماعی و راهبری، اظهار کرد: مدتی است که بحث رشد پایدار در اقتصاد مورد توجه قرار گرفته است. زمانی برای بهره‌برداری از سرمایه‌های اجتماعی مهم نبود برای محیط‌زیست مشکلی به وجود آید و تفکر این بود که تمام منابع باید در خدمت محیط‌زیست باشد، ولی در حال حاضر موضوع رشد پایدار در اقتصاد مطرح شده و باید این مسائل را در توسعه اقتصاد درنظر داشت. وی ادامه داد: موضوع رشد پایدار باعث شده توجه شرکت‌ها به مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی جلب شود و آنها به سمتی بروند که در فعالیت عملی خود این موضوعات را درنظر بگیرند و در این موارد به کل ذی‌نفعان پاسخگو باشند.

 

ارسال نظر