نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۲۰۵

گره‌گشایی با معرفی نهادهای مالی مجوزدار: اقدام جدید سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص اعلام و معرفی نهادهای مالی تحت نظارت منجر به شفاف‌سازی و گره‌گشایی از بازار سرمایه کشور می‌شود؛ چراکه تاکنون اطلاعات به صورت یکسان در اختیار افراد فعال در بازار نبوده است. فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده با بیان مطلب فوق به انتشار لیست نهادهای مالی مجاز از سوی سازمان بورس اشاره کرد و گفت: اگر بتوان در بازار سرمایه کشور وظایف نظارتی، قانون‌گذاری و اجرایی را از یکدیگر تفکیک کرد، ایده‌آل‌ترین حالت ممکن است. وی با بیان اینکه شفافیت نظارتی سازمان بورس حرکتی شایسته و بسیار کمک‌کننده است، ادامه داد: در یکی دو سال اخیر دیدگاه‌های روشنفکرانه‌یی را در بورس کشور شاهد بودیم که نمایانگر روزهای خوب‌تر برای بورس است و این اعلام اسامی نهادهای مالی مجوز‌دار از همان نگاه‌هاست. این کارگزار بازار سرمایه به ساماندهی اوراق بدهی اشاره کرد و به سنا گفت: آزادسازی و انتقال معاملات این اوراق به فرابورس، تغییر رویه توقف نهادهای معاملاتی و اعلام نحوه انتشار از سوی ناشران از دیگر اقدامات تاثیرگذار در بازار سرمایه بوده است.

سفارش شرطی در کارگزاری‌ها: مجوز عملیاتی شدن معاملات شرطی در بازار سهام از سوی سازمان بورس صادر شده است. این نوع معامله مشابه معاملات الگوریتمی است اما تفاوت مهم آن سادگی و قابل دسترس بودن در روند سفارش‌دهی خرید و فروش سهام شرکت‎های بورسی و فرابورسی است. در این رابطه محمد عابد، مدیرعامل کارگزاری پاسارگاد گفت: در این روش برخلاف معاملات الگوریتمی، قیمت‏های مدنظر معامله‎گران، مرکز توجه سیستم قرار می‌گیرد و از هر گونه پیچیدگی و متغیرهای متعدد دور می‌شود و با شروط تعیین شده، سفارش به صورت خودکار به هسته معاملات ارسال می‌شود. وی ادامه داد: از آنجا که پیش از این معاملات شرطی ممنوع بود در برخی موارد نیاز بود تا داد و ستدها تحت شرایط و قیمت‎های مشخص و بدون حضور در سیستم انجام شود که خوشبختانه این امکان فراهم شده است. به گفته مدیرعامل کارگزاری پاسارگاد بر همین اساس این کارگزاری توانسته سیستم سفارش‎‌های شرطی را در نرم‌‎افزار معاملات آنلاین خود قرار دهد تا امکان دسترسی آسان‌تر برای معامله‏‌گران حرفه‎یی فراهم شود. عابد با بیان اینکه معامله‌گران با

به ‏کارگیری تحلیل و تجربه معاملاتی خود در بازار سهام می‌توانند شرایط خاصی را تعیین کرده و این شروط را در سیستم به کار ببرند، گفت: این شروط بدون هیچگونه محدودیتی از نظر تعدادی ثبت خواهد شد و مناسب کلیه سهامداران و کاربران اعم از حرفه‌‏یی و مبتدی است. با استفاده از سیستم معاملات شرطی می‌توان بدون پیگیری لحظه‌یی نوسانات و رویدادهای بازار بر مبنای شروط تعیین شده از حداقل فرصت‌ها استفاده بهینه داشت. وی تصریح کرد: کاربران با امضای اینترنتی بیانیه ریسک را قبول کرده سپس می‎توانند به این خدمات دسترسی داشته باشند.

ابزارهای مالی در بورس کالا: با توجه به ابزارهایی که در بورس کالا طی سال‌های اخیر ایجاد شده، می‌توان از ظرفیت این بورس برای پیش‌بینی‌پذیر کردن بازارها استفاده کرد زیرا ازجمله کارکردهای بازارهای متشکل همچون بورس کالا، ساماندهی عرضه و تقاضا، شفافیت قیمت و شفافیت اطلاعاتی و تحلیل است. حمید میرمعینی به جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار و تاکید بر پیش‌بینی‌پذیر کردن بازارها اشاره کرد و گفت: درحال حاضر با توجه به مولفه‌های متعدد سیاسی و اقتصادی که در سطح دنیا وجود دارد، بازارها به راحتی قابل تنظیم نیستند زیرا مولفه‌های زیادی در تعیین جهت‌گیری آینده بازارها نقش دارند و خریداران، فروشندگان، متقاضیان و عرضه‌کنندگان براساس تحلیل‌ها و مولفه‌های مدنظر خود تصمیم می‌گیرند و در چنین شرایطی باید به فکر ابزارهایی برای پوشش ریسک تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بود. وی افزود: با ابزارهایی که در بازارهای بورسی به خصوص بورس کالا ایجاد شده است، خریداران و فروشندگان می‌توانند خودشان را برای آینده آماده کرده و از ابزارهای موجود که امکان معامله محصولات در آینده را می‌دهند، استفاده کنند تا در تامین منابع با مشکل مواجه نشود و براساس روند عملیاتی شرکت‌ها، ریسک نوسانات آینده پوشش داده شود. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: ابزارهایی که در سال‌های اخیر در بورس‌های کالایی مطرح دنیا ایجاد شده بسیار تاثیرگذار بوده و عمدتا برای اقدام فعلی و براساس پیش‌بینی آینده است به طوری که در گذشته این امکان وجود نداشت و زمانی که شرکت‌ها یا متقاضیان به کالایی نیاز داشتند، فارغ از اینکه قیمت‌ها چقدر دچار نوسان می‌شود، اقدام به خرید می‌کردند ولی درحال حاضر این امکان در بورس‌ها ایجاد شده که با استفاده از ابزارهای مشتقه بتوانند منافع خود را در آینده تامین کرده و خود را از ریسک‌های نوسان قیمت پوشش دهند. به گفته میرمعینی در ایران هم طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی چه به لحاظ کمیت و تعدد کالاهایی که در بورس کالا پذیرش شدند و چه به لحاظ شفافیت در قیمت‌گذاری و تعداد فعالان انجام شده است به طوری ‌که اکثر عرضه‌کننده‌ها و متقاضیان با مزیت‌های بورس کالا آشنایی پیدا کرده‌اند.

۶۶ درصد واگذاری‌های دولت یازدهم در بخش خصوصی واقعی: از مجموع واگذاری‌های انجام شده در دولت یازدهم ۶۶ درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی رسیده است. بر این اساس بررسی عملکرد مقایسه‌یی سازمان خصوصی‌سازی براساس ماهیت خریداران در دولت یازدهم نسبت به دولت‌های گذشته نشان می‌دهد، سهم بخش خصوصی واقعی از سال ۸۰ تا پایان شهریور ماه ۹۲ بالغ بر ۱۸۵هزار و ۲۶۴میلیارد ریال معادل ۱۸درصد بوده که این آمار در دولت یازدهم ۸۷ هزار و ۸۱ میلیارد ریال معادل ۶۶ درصد را شامل می‌شود. به گزارش خصوصی‌سازی همچنین سهم سهام عدالت از واگذاری دولت‌های قبلی ۲۶۶هزار و ۲۱۰میلیارد ریال معادل ۲۶درصد بوده که این آمار برای دولت یازدهم ۲۵۷۳میلیارد ریال معادل ۲درصد برآورد می‌شود. براساس این گزارش از سال ۸۰ تا پایان شهریور ۹۲ بالغ بر ۱۵۶هزار و ۵۷۷ میلیارد ریال معادل ۱۶درصد کل واگذاری‌ها بابت انتقال مستقیم به طلبکاران بوده که این آمار در دولت یازدهم ۲۶هزار و ۳۰۲میلیارد ریال معادل ۲۰درصد کل واگذاری‌ها را شامل می‌شود.(با این توضیح که تمامی رد دیون‌های انجام شده در این دوره مربوط به قطعی شدن قراردادهای رد دیونی بوده که در دولت‌های گذشته مصوب هیات وزیران گرفته‌اند). افزون بر این از سال ۸۰ تا پایان شهریور ۹۲ بالغ بر ۳۹۷هزار و ۵۰۹ میلیارد ریال معادل ۴۰درصد کل واگذاری‌ها به نهادهای نظامی، نهاد‌های عمومی غیردولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و... بوده است که این آمار در دولت یازدهم ۱۶هزار و ۷۹۸میلیارد ریال معادل ۱۲درصد بوده است. گفتنی است از سال ۸۰ تا پایان شهریور ۹۲ بالغ بر ۱۰۰۵هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال واگذاری صورت گرفته که این آمار در دوره فعالیت دولت یازدهم ۱۳۲هزار و ۷۵۴میلیارد ریال بوده است.

اتصال بورس تهران و استانبول به FATF نیاز ندارد: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید دارد که اردوغان به ایران جهت تامین امنیت بدهکار است و می‌تواند اتصال بورس تهران و استانبول را بدون نیاز به FATF انجام دهد. به گزارش خانه ملت، غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی با اشاره به تاثیر سفر اردوغان بر اتصال بورس‌های تهران و استانبول اظهار کرد: مهر ماه شاهد سفر اردوغان به ایران خواهیم بود که می‌تواند تاثیر بسزایی بر مبادلات اقتصادی بین دو کشور داشته باشد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر گسترش روابط با کشورهای همسایه عنوان کرد: همواره باید از هر فرصتی جهت توسعه روابط با کشورهای همسایه استفاده کنیم به خصوص اینکه ایران تاثیر زیادی بر تامین آرامش و امنیت کشورهای همسایه دارد و باید توسعه اقتصادی بین همسایه‌ها رخ دهد. نماینده رشت در مجلس دهم شورای اسلامی با یادآوری کودتا در کشور ترکیه گفت: در زمان کودتای ترکیه، ایران و رسانه‌های ایران نقش بسزایی در ایجاد آرامش در این کشور داشته بنابراین اردوغان به ایران بدهکار است و باید برای جبران این بدهی در مسیر توسعه اقتصادی گام بردارد. وی با بیان اینکه اخیرا هیاتی از ایران برای اتصال بورس تهران و استانبول به ترکیه سفر کرده است، ادامه داد: به نظر می‌رسد، زمینه‌های افزایش روابط اقتصادی بین ایران و ترکیه فراهم شده و اردوغان در سفر به ایران باید این مسیر را کوتاه‌تر کند. جعفرزاده‌‌ایمن‌آبادی درخصوص تاثیر اجرای FATF بر اتصال بورس تهران و استانبول اظهار کرد: اردوغان باید از هر نوع مبادله اقتصادی با ایران نهایت استفاده را ببرد و بدون نیاز به FATF زمینه را برای اتصال بورس ایران و ترکیه فراهم کند.

 

 

ارسال نظر