بازار سرمایه از نگاه صاحب نظران

۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۴۷۰

جایگزین کردن مزایده‌های دولتی: محمودرضا الهی‌فرد، مدیرعامل کارگزاری سی ولکس کالا درباره مزایایی که بازار فرعی بورس کالا برای تولیدکنندگان و دارندگان کالاها دارد، معتقد است: این بازار باعث می‌شود تا شاهد عرضه انواع محصولات باشیم. در بازار فرعی بورس کالای ایران محصولاتی که قابلیت عرضه در تالار اصلی را ندارند مورد پذیرش قرار گرفته و معامله می‌شوند علاوه بر این مزایایی که بازار فرعی بورس کالای ایران برای تولیدکنندگان و دارندگان کالاها دارد، باعث می‌شود تا شاهد عرضه انواع محصولات در این بازار باشیم. پذیرش کالاهای مختلف در تالار اصلی بورس کالا دارای قوانین و شرایط خاصی است و باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد به همین دلیل بازار فرعی بورس کالا راه‌اندازی شد تا محصولاتی که از شرایط لازم برخوردار نیستند، بتوانند از مزیت‌های معامله در بورس کالای ایران بهره‌مند شوند. از مزایای بازار فرعی بورس کالای ایران کاهش هزینه‌های معاملاتی، کشف قیمت عادلانه و شفاف و از بین رفتن معایب روش‌های سنتی مزایده و ایجاد بستری مطمئن برای انجام معامله محصولاتی است که قابلیت عرضه در تالار اصلی را ندارند.

 شفافیت عامل اصلی رفع توقف نمادهاست: محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار از توقف تمامی نماد‌ها تا روشن شدن شفافیت آنها خبر داد و معتقد است: بازار سرمایه بر دو روند سالم‌سازی و شفافیت تاکید دارد چراکه این عوامل می‌تواند در توقف نماد‌ها تاثیرگذار باشد. خدابخش هماهنگی و تعادل میان نقدشوندگی و شفافیت در بازار سرمایه را راه توسعه بازار عنوان و تصریح کرد: سیاست سازمان این است که هیچ نمادی بسته نباشد البته انجام معاملات با اطلاعات شفاف بسیار بهتر از معاملاتی است که با اطلاعات ناقص صورت پذیرد.

روند صعودی بازار سنگ آهن: براساس گزارش سازمان پلتس، بازار سنگ آهن امیدوار به بهبود چشم‌انداز بازار آهن است تا وضعیت بازار این مواد اولیه رونق بگیرد. آخرین قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد در روز دوشنبه ۷۷.۴۵دلار هر تن خشک سی اف آر شمال چین بود که ۰.۳۵دلار هر تن خشک بیشتر از ارزیابی قیمت پنج‌شنبه است. البته با وجود اخبار مربوط به حریق کوره انفجاری و بازرسی سایر کارخانه‌ها روند خرید آهن‌آلات کمی کند شده اما با توجه به قوانین زیست محیطی که دولت چین اعمال کرده و کارخانه‌ها باید رعایت کنند، روند تقاضا برای سنگ آهن با کیفیت بالا همچنان رو به افزایش است.

مهم‌ترین مزایای بازار فرعی: امیر مسعودپرور، کارشناس بازار سرمایه معتقد است: بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان اصلی بازار سرمایه با هدف بهبود عملکرد، تسهیل فرآیند توسعه و گسترش فعالیت‌های اقتصاد ملی در بازارهای داخلی و بین‌المللی با راه‌اندازی تالار معاملات فرعی در کنار بازار معاملات کالای فیزیکی و مشتقه می‌تواند زمینه‌ساز تحولاتی چشمگیر در اقتصاد کشور باشد. در این بازار کالاهایی نظیر محصولات کشاورزی و وارداتی، پتروشیمی و صنعتی و اموال غیرمنقول و قراضه که مشخصات آنها در هر بار عرضه ممکن است تغییر یابد مورد معامله قرار می‌گیرد. مهم‌ترین مزایای این بازار را می‌توان کشف قیمت شفاف، کاهش هزینه‌های معاملات، امکان نظارت متمرکز و دقیق بر معاملات، کاهش ریسک و نیز کاهش معایب ناشی از اجرای روش‌های سنتی مزایده، امکان ورود کالاهای جدید به بورس، تداوم عرضه‌ها توسط عرضه‌کنندگانی که شرایط پذیرش و معامله کالا در بازار فیزیکی را از دست می‌دهند، استفاده از معافیت مالیاتی موضوع قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی و... را برشمرد.

آغاز طرح قیمت تضمینی ذرت: مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: اجرای طرح سیاست قیمت تضمینی ذرت نیمه شهریور ماه از استان کرمانشاه آغاز می‌شود. علیرضا ولی اعلام کرد: این طرح با همکاری شرکت بورس کالای ایران و در پی جمع‌آوری ذرت مازاد کشاورزان در فصل زراعی جدید صورت می‌گیرد. وی تاکید کرد: کشاورزان در صورت تمایل به عرضه مازاد محصول خود می‌توانند به مراکز جمع‌آوری شرکت پشتیبانی امور دام مراجعه کنند و فرآیند قانونی کار را انجام دهند. براساس این گزارش آبان ماه سال گذشته قیمت مصوب خرید تضمینی ذرت(باکیفیت مطلوب) ۱۰هزار و ۳۶۰ریال به ازای هر کیلوگرم اعلام شد؛ آنگونه که وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده است، امسال ذرت به میزان نیاز داخلی وارد می‌شود تا با مشکل مواجه نشویم.

 

 

ارسال نظر