اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۱۰۴

حاشیه‌های ساختمان سعادت‌آباد

مدیرعامل بورس تهران با تکذیب ارزش‌گذاری ۱۰۰۰میلیارد تومانی ساختمان سعادت‌آباد، هزینه کل پروژه، بدون دیتا سنتر را بیش از ۲۲۴ و هزینه دیتا سنتر را بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان اعلام کرد. به گزارش بورس پرس، در حالی اعلام آخرین وضعیت ساختمان بورس تهران و ارزش‌گذاری 1000میلیارد تومانی منجر به توقف نماد شرکت بورس تهران شده که بعد از توضیحات علی عباس کریمی معاون پشتیبانی بورس تهران، حسن قالیباف مدیرعامل بورس هم با ارسال دو نامه به سازمان، ارزش‌گذاری 1000میلیارد تومانی را تکذیب کرد. وی همچنین با اعلام اینکه اکنون بیش از 206 میلیارد تومان هزینه شده، هزینه کل پروژه را بدون دیتا سنتر بیش از 224میلیارد تومان و هزینه دیتا سنتر را بالغ بر 23میلیارد تومان دانسته است. براساس این گزارش، مدیران بورس تهران و برخی شرکت‌ها و نهادها مانند بانک رفاه به صورت شفاهی، خواهان اجاره یا خرید بخشی از ساختمان شده‌اند اما تاکنون هیات‌مدیره بورس تهران به جمع‌بندی برای فروش ساختمان نرسیده و برنامه‌یی جز انتقال از ساختمان حافظ ندارد. همچنین جز انجام کارشناسی محدود برای تعیین قیمت اجاره طبقه همکف به بانک‌ها، برای ارزش‌گذاری کل ساختمان از سوی کارشناسان رسمی اقدامی صورت نگرفته است. بنابراین ارزش 1000میلیارد تومانی ساختمان هم نمی‌تواند صحت داشته باشد.

چشم‌انداز مثبت پالایشی‌ها

مدیرعامل کارگزاری خبرگان گفت به‌طور دقیق نمی‌توان روند بازار را پیش‌بینی کرد، شرایط سیاسی بین‌المللی عامل مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد. به گزارش اقتصاد آنلاین، محمد کفاش پنجه‌شاهی در مورد وضعیت بازار در سال جاری گفت: هر چند به‌طور دقیق نمی‌توان روند بازار را پیش‌بینی کرد اما، به احتمال زیاد با کاهش نرخ سود بانکی و افزایش نرخ دلار، بازار سرمایه رفته‌رفته تا پایان سال شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد. وی افزود: البته شرایط سیاسی بین‌المللی نیز عامل مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد و امیدواریم تحریم جدیدی علیه ایران تصویب نشود. مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام همچنین در مورد وضعیت شرکت‌های پالایشی و سودآوری آنها گفت: با توجه به عملکرد مثبت پالایشگاه‌ها در سه ماهه آخر سال 95 و سه ماهه ابتدایی سال جاری در صورتی که شرایط کنونی وزارت نفت در برخورد با آنها ثابت و تغییر نکند، با درنظر گرفتن قیمت جهانی نفت احتمال تعدیل مثبت مجدد این شرکت‌ها بسیار زیاد است که با قیمت‌های کنونی سهام آنها، نسبت E/P مناسبی برای‌شان رقم خواهد خورد.

افزایش نرخ مس در بورس لندن

خریـد نقدی مس در ساعـات معاملاتی روز سه‌شنبه در بورس لندن با افزایش همراه شد و با نرخ 6 هزار و 381دلار بر تن معامله شد. به گزارش سنا، طی معاملات روز سه‌شنبه در بازار فلزات لندن، فروش نقدی مس با افزایش رو به رو شد و به 6 هزار و 382دلار رسید. این در حالی است که خرید نقدی مس، در ساعات معاملاتی روز دوشنبه به هر تن 6هزار و 350.50 دلار رسیده بود. همچنین سفارش خرید مس برای سه ماهه آینده به مبلغ 6 هزار و 414دلار معامله شد. در این بین، خرید و فروش نقدی آلومینیوم با قیمت 2 هزار و 55 دلار و 2هزار و 56دلار صورت گرفت. این در حالی است که قلع با نرخ 20 هزار و 440 دلار خریداری شد و به نرخ 20هزار و 445 دلار در هر تن فروخته شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که خرید و فروش روی با نرخ 2هزار و 938 دلار و 2 هزار و 938.50 دلار انجام شد. افزون بر این، سرب هم در رینگ معاملاتی با نرخ 2 هزار و 369 دلار خریداری و 2 هزار و 370دلار فروخته شد.

 

عرضه 55 هزار تنی سنگ‌آهن

بازار فرعی بورس کالای ایران روزگذشته شاهد عرضه یک‌هزار و 115 تن ضایعات فلزی، کنسانتره فسفات، روغن کارکرده لکوموتیو و تراورس چوبی فرسوده بود. علاوه بر این، تالار صادراتی بورس کالای ایران در آخرین روز معاملات میزبان عرضه 55هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران نیز شد. همچنین روز چهارشنبه، 10هزار تن تختالC و 5 هزار تن شمش بلوم شرکت فولاد خوزستان در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. براساس این گزارش، 38 هزار و 820تن قیر و 50 تن عایق رطوبتی نیز در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد. افزون بر این، 5هزار تن گندم خوراکی استان کرمانشاه در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد. بر این اساس، 149هزار و 239 تن قیر، وکیوم باتوم، مواد شیمیایی، گوگرد و مواد پلیمری نیز در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد. علاوه بر این، تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز در این روز میزبان عرضه 170 هزار قطعه جوجه یک‌روزه، 200 تن جو دامی، 100 تن ذرت دانه‌یی، 200 تن روغن خام، یک‌هزار و 575 تن شکر سفید، 75 هزار و 750تن گندم خوراکی و 12 هزار تن گندم دوروم شد. همچنین، 82 هزار و 774 تن گندم خوراکی و 69تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی در این تالار عرضه شد.

نگاهی به تعداد سهامداران شرکت‌های بورسی و فرابورسی

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(سمات) اسامی بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی و فرابورسی از نظر تعداد سهامدار را در پایان تیر سال 96 معرفی کرد. به گزارش سمات، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران با 240هزار و 15سهامدار در پایان تیر 96 در صدر بزرگ‌ترین شرکت بورسی از نظر تعداد سهامدار ایستاد و ایران خودرو با 145هزار و 667 سهامدار و توسعه معادن روی ایران با 124هزار و 541 سهامدار در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری نور کوثر ایرانیان، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، سایپا، بانک انصار، توسعه صنایع بهشهر، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و سیمان فارس و خوزستان در مکان‌های سوم تا دهم بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی از نظر تعداد سهامدار هستند. براساس این گزارش، موسسه اعتباری کوثر مرکزی با 483هزار و 528 سهامدار در صدر بزرگ‌ترین شرکت‌های فرابورسی از نظر تعداد سهامدار قرار دارد و بانک سرمایه با 302هزار و 742سهامدار و بانک دی با 181هزار و 109سهامدار در رده‌های بعدی قرار گرفتند. این درحالی است که بانک مهر اقتصاد، بانک قوامین، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، سرمایه‌گذاری کشاورزی ایران، بانک حکمت ایرانیان، صنایع پتروشیمی زنجان و پتروشیمی گلستان نیز در مکان‌های سوم تا دهم فهرست برترین شرکت‌های فرابورسی از لحاظ تعداد سهامدار ایستادند.

 

 

ارسال نظر