رشد جهشی شاخص کل با حمایت کامودیتی‌ها

۱۳۹۶/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۶۶۵
رشد جهشی شاخص کل با حمایت کامودیتی‌ها

گروه بورس  

روز گذشته کامودیتی‌ها بازار سرمایه را سبزپوش کردند. مس، طلا و روی، سرب، نفت، نقره، سنگ‌آهن، انواع میلگرد، بیلت و ورق‌های سیاه و نقره روز گذشته با افزایش قیمت و تقاضا روبه‌رو شدند که سبب شد تا نماگرهای بازار سرمایه در ایران با روندی صعودی مواجه شود. به گزارش «تعادل» طی روزهای اخیر بحران شبه‌جزیره کره و تقابل امریکا با کره شمالی سبب شد تا وضعیت متعادل بازارهای جهانی به هم ریخته بورس‌های جهانی به‌شدت افت کنند؛ در مقابل کامودیتی‌ها با افزایش روبه‌رو شدند تا جایی که تقاضای روز این کالا افزایش یابد.

 سنگ‌آهن ۷۷ دلاری شد

رشد چشمگیر قیمت بیلت در بازار چین، بازار نقدی سنگ آهن را بالا کشید و قیمت این ماده اولیه در بازار واردات چین را افزایش داد. آخرین شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی 2.15دلار نسبت به جمعه افزایش یافته و ۷۶ دلار و ۷۵ سنت هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شده است. قیمت قرارداد سپتامبر در بورس سنگاپور هم 2.6 دلار رشد داشته و 75.80 دلار هر تن خشک ثبت شده است. روز گذشته بیلت در بازار داخلی چین در یک روز ۲۲ دلار بالا رفته حدود ۵۵۸ دلار هر تن درب انبار شد. تقاضای سنگ‌آهن نسبت به هفته قبل بهتر شده و بازار فولاد چین از این ماده اولیه حمایت می‌کند و به نظر می‌رسد روند صعودی ادامه یابد.

 بهای مس در بازار لندن

از سوی دیگر بازار مس کشور به‌دلیل افزایش قیمت و تقاضای جهانی، متحول شده و تقاضا بر عرضه پیشی گرفته است. روند عرضه مس در کشور طی چند ماه گذشته ثابت بوده و تغییری در آن رخ نداده است، اما مشاهده می‌شود که تقاضای این فلز در بورس کالا همچنان بالاست. بهای هر تن مس، روز چهارشنبه در بازار لندن به 6364 دلار رسید که بالاترین نرخ در حدود سه سال گذشته است. بررسی روند مس در 30 سال گذشته نشان می‌دهد که بهترین دوره رشد قیمت این فلز ماه جولای است. مس در ماه گذشته 7 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد، همچنین بررسی داده‌های بورس فلزات لندن نشان می‌دهد که روند قیمتی مس پس از کاهش در سه ماهه دوم که مقارن با کاهش تقاضای چین بوده، در یک کانال صعودی قرار گرفته است. این در حالی است که موجودی فیزیکی انبارها نیز روند نزولی را طی می‌کند. موجودی فیزیکی ثبت شده در انبارهای LME در یک ماه اخیر از 315 هزار و 75 تن به 293 هزار و 950 تن کاهش یافته است در حالی که بسیاری از تجار گواهی معامله خود را ابطال کرده‌اند و موجودی قابل معامله 164 هزار و 875 تن است. این نکته موید آن است که فعالان بازار انتظار افزایش بیشتری از قیمت دارند.

 تاثیر نمادها بر شاخص کل

بر اساس این گزارش دیروز، نماد شرکت‌های فلزی و معدنی و پتروشیمی و پالایشی با افزایش قیمت روبه‌رو شده و به دلیل تقاضای بالا برای خرید سهام این شرکت‌ها هریک از نماد این شرکت‌های کامودیتی محور تاثیر زیادی بر شاخص کل گذاشتند. دیروز، فولاد مبارکه با تاثیر 124 واحدی، فولاد خوزستان 56 واحدی، ملی مس 39 واحدی، توسعه معادن و فلزات 18 واحدی، فولاد آلیاژی ایران 10 واحدی توانستند 265 واحد شاخص کل را افزایش دهند. دیروز گروه سرب و روی همچنان با اقبال خریداران اغلب حقیقی با وجود تداوم عرضه‌های تدریجی سهامدار عمده حقوقی مواجه بود.

 افزایش قیمت طلا

بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا در آغاز مبادلات دیروز با ۰.۵ درصد افزایش به بیش از ۱۲۶۶ دلار رسیده است. قیمت طلا روز گذشته برای لحظاتی به کمتر از ۱۲۵۱ دلار رسید که این پایین‌ترین قیمت طلا از ۲۶ جولای به شمار می‌رود.

 بازگشایی و توقف نمادهای بورسی

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و حق‌تقدم خرید سهام آن، قراردادهای اختیار خریدوفروش سهام تاپیکو، اختیار فروش تبعی سهام تاپیکو، پالایش نفت تبریز، ‌ایران‌خودرو دیزل تاپیکو، پالایش نفت شیراز، پتروشیمی ممسنی، فولاد افزا سپاهان، پتروشیمی جهرم از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی حق‌تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و اوراق صکوک اجاره واسط مالی اردیبهشت یکم در نماد سایتل متوقف شدند.

گفتنی است بعد از اتمام فصل مجامع برای بررسی صورت‌های مالی سال 1395 شرکت‌ها اقدام به انتشار گزارش‌ها در سامانه کدال کرده و نماد شرکت را بازگشایی می‌نماید.

 

ارسال نظر