اصلاح 88واحدی شاخص کل بعد از رشد 2800 واحدی

۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۹۲۳
اصلاح 88واحدی شاخص کل بعد از رشد 2800 واحدی

گروه بورس|

روز گذشته شاخص کل بعد از دو هفته صعود سرانجام وارد فاز اصلاح شد. این در حالی است که در 14 روز کاری گذشته شاخص کل حدود 2هزار و 877 واحد رشد کرده و از 78هزار و 632 واحد به 81هزار و 509واحد رسید اما نهایتا روز گذشته با اصلاح 88 واحدی در نقطه 81 هزار و 420 واحدی ایستاد.

به گزارش «تعادل» دیروز بورس تهران در حالی با معاملاتی کم‌حجم و کم‌تحرک روی اغلب نمادهای تاثیرگذار مواجه بود که عرضه از سوی معامله‌گران حقوقی بر تقاضای معامله‌گران حقیقی غلبه یافته بود و سبب شد تا خریداران خوشبین بازار، دیروز دست به عصا در بازار قدم بردارند. در این بین، پیش‌بینی‌های برخی تحلیلگران در بازار جهانی کالاهای پایه باعث شده تا شرکت ملی صنایع مس ایران همچنان سردمدار گروه فلزات اساسی باشد.

برآیند گزارش‌های عملکردی سه ماهه اول امسال اغلب شرکت‌های بورسی در حالی از رشد 50 درصدی سودآوری‌ها نسبت به عملکرد مشابه سال مالی قبل حکایت دارد که به نظر می‌رسد با توجه به EPSهای برآوردی بودجه‌های اغلب شرکت‌ها و انتظار برای تعدیل سود در ماه‌های آتی، بورس تهران برای تناسب قیمت بازاری سهام با سود هر سهم پس از کسر مالیات شرکت‌ها شروع به تعدیل نسبت E/P خود کند؛ بازاری که هنوز با کوتاه‌مدت‌نگری در انتظار سیاست‌های پولی و مالی جدید در دولت دوازدهم است.

 بررسی نماگرهای بورسی

در پایان معاملات دیروز شنبه هفتم مرداد 96 شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس و اوراق بهادار تهران با کاهش 88 واحدی روی رقم 81 هزار و 420 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل هم‌وزن با کاهش 54 واحدی عدد 17هزار و 765 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 230 واحدی به رقم 89 هزار و 703 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 8 واحدی به رقم 57 هزار و 15 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 485 واحدی عدد 177هزار و 665 واحد را به نمایش گذاشت. براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس با 88 واحد، ملی صنایع مس ایران با 48واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با 31واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه با 70 واحد، فولاد خوزستان با 21واحد و معدنی و صنعتی چادرملو با 21واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 184میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن بیش از 580میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 53هزار و 476 نوبت دادوستد بود. دیروز همچنین پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت کمند به مدت پنج روز کاری آغاز شد.

روز گذشته در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، 90 میلیون سهم فولاد مبارکه اصفهان به ارزش کمتر از 15میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. در پتروشیمی شازند اما دیروز 80 میلیون سهم به ارزش بیش از 16 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت.

 توقف و بازگشایی نمادهای بورسی

طی معاملات دیروز نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی زنجان، لبنیات پاستوریزه پاک، ایران مرینوس، بیمه آسیا، مهندسی حمل و نقل پتروشیمی خارگ، پالایش نفت بندرعباس، حق تقدم خرید سهام سیمان شمال، آهنگری تراکتور ایران، کاشی تک‌سرام، معادن منگنز ایران، آتیه ‌داده‌پرداز، بیمه نوین، پتروشیمی امیرکبیر، اقتصادی خودکفایی آزادگان، جوش و اکسیژن ایرانیان از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی شد، در حالی که هیچ نماد معاملاتی متوقف نماند.

 تثبیت آیفکس و بازگشایی 5 نماد فرابورسی

اما نخستین روز از دومین هفته مبادلاتی مرداد با سبزپوشی آیفکس و بازگشایی 5 نماد معاملاتی فرابورس همراه بود. طی معاملات روز گذشته ارزش مبادلات کل فرابورس ایران از یک‌صد میلیارد تومان عبور کرد که ناشی از دادوستد بیش از 86 میلیون ورقه بهادار در 21 هزار نوبت معاملاتی بود.

بر اساس این گزارش، دیروز شنبه هفتم مرداد به موازات سبزپوشی آیفکس و تثبیت این نماگر در ارتفاع 920 واحدی، شاهد بازگشایی 5 نماد معاملاتی «اپرداز»، «زنجان»، «نوین»، «شکبیر» و «خودکفا» بودیم که این بازگشایی‌ها در پی برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام با محدودیت دامنه نوسان قیمتی تا سقف 50درصد صورت گرفت. در این میان نماد «اپرداز» علاوه بر اینکه در صدر جدول بیشترین افزایش قیمت قرار گرفت با یک واحد تاثیر مثبت بیشترین اثر را در تثبیت شاخص کل فرابورس بر جای گذاشت و در مقابل نماد «میدکو» با کمتر از یک واحد مانع از رشد بیشتر آیفکس شد. بیشترین کاهش قیمتی را نیز نمادهای «کمرجان»، «ثپردیس» و «شلیا» تا سقف 5 درصدی تجربه کردند.

در این میان بیش از 48میلیون سهم به ارزش بالغ بر 17میلیارد و 500میلیون تومان در بازارهای اول و دوم فرابورس تغییر مالکیت یافت. در سه تابلو مبادلاتی بازار پایه نیز بیش از 36میلیون سهم به ارزش بالغ بر 8میلیارد و 700 میلیون تومان دست به دست شد که سهامداران با جابه‌جایی بیش از 10 میلیون ورقه به ارزش نزدیک به 700میلیون تومان بیشترین حجم مبادلاتی را در نماد «لکما» رقم زدند. بالاترین ارزش مبادلاتی نیز به نماد «شزنگ» متعلق به شرکت تجهیز نیروی زنگان اختصاص یافت. همچنین با دست به دست شدن افزون بر 482هزار ورقه به ارزش بالغ بر 600میلیون تومان در نماد «آکورد» متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر نیز این نماد بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به دست آورد. دیروز نزدیک به 771 هزار ورقه بهادار در تابلو ETF نقل‌وانتقال یافت که ارزشی بالغ بر یک میلیارد و 100 میلیون تومان را رقم زد. در پایان شاهد خریدوفروش بیش از 91هزار ورقه تسه به ارزش 6 میلیارد و 987 میلیون تومان در تابلو تسهیلات مسکن بودیم که بیشترین قیمت در میان اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن مربوط به امتیاز تسهیلات مسکن آبان‌ماه94 و کمترین قیمت نیز مربوط به نماد «تسه9405» بود.

 عرضه 161هزار تن گندم خوراکی

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران روز شنبه 7 مرداد میزبان عرضه 161هزار و 636 تن گندم خوراکی استان‌های زنجان، مرکزی، اردبیل و خراسان شمالی در قالب طرح قیمت تضمینی بود. در نخستین روز معاملاتی هفته، 8 تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی، 4 هزار تن گندم دوروم، 145 هزار تن گندم خوراکی، یک‌هزار و 325تن شکر سفید، 300 تن روغن‌خام، 200تن ذرت دانه‌یی و 150تن جو دامی در تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران عرضه شد. تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران روز شنبه 7 مردادماه میزبان عرضه 161هزار و 636 تن گندم خوراکی استان‌های زنجان، مرکزی، اردبیل و خراسان‌شمالی در قالب طرح قیمت تضمینی بود. افزون بر این، تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در این روز عرضه 2 هزار تن بیلت، 46 تن تیرآهن و 96 تن میلگرد را تجربه کرد. تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز عرضه 15 هزار تن قیر، 100 تن عایق رطوبتی و 96 تن گوگرد پودر را تجربه کرد. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز در این روز میزبان عرضه 82 هزار و 114 تن قیر، گوگرد، وکیوم باتوم، لوب‌کات، سلاپس واکس، مواد شیمیایی و مواد پلیمری بود. براساس این گزارش، 16 تن آنیلین، 54 تن متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات، 50 تن نخ پلی‌استر و 30 هزار تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی در بازار فرعی عرضه شد.

 

ارسال نظر