رکوردشکنی بورس در سال 96

۱۳۹۶/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۷۷۲
رکوردشکنی بورس در سال 96

گروه بورس|علی رمضانیان|

طی روزهای اخیر نماگرهای بازار سرمایه در مسیر رشد قرار گرفته و رکوردهای خوبی را به ثبت رسانده‌اند تاجایی که شاخص کل در دادوستدهای روز گذشته با رشد 327واحدی و ثبت رقم 81 هزار و 509 واحدی بالاترین سقف خود در سال 96 را ساخت. به گزارش «تعادل» بازار سرمایه در سال 96 افت و خیزهای زیادی را پشت سر گذاشت. شاخص کل ابتدای سال را با رقم 77هزار و 485 واحدی آغاز کرد و در اواخر اردیبهشت همگام با انتخابات مرز 81 هزار واحد را نیز پشت سر گذاشت اما بعد از انتخابات و با توقف برخی نمادها برای برگزاری مجمع، شاخص کل رفته رفته این ارتفاع را از دست داده و با افت 2هزار و 514 واحدی به کانال 78هزار واحدی خزید. در گام بعدی با ارائه گزارش‌های سه ماهه و توزیع سود مناسب شرکت‌ها در مجامع، روند نزولی اصلاح شده و تدپیکس نه تنها ارتفاع از دست رفته را جبران کرد بلکه به بالاترین رقم خود در سال 96 رسید.

 عملکرد شرکت‌ها مهم‌ترین دلیل رشد

گزارش سه ماهه شرکت‌ها و همچنین توزیع سود در مجامع شرکت‌ها سبب شد تا بازار سرمایه روند رو به رشدی را طی هفته‌های اخیر تجربه کند. مهدی نوری از کارشناسان بازار سرمایه در این زمینه معتقد است که عامل اصلی رشد نماگرهای بورسی به عملکرد شرکت‌ها مرتبط است. به عنوان مثال نماد شرکت‌های فلزی با به نمایش گذاشتن عملکرد مناسب در صورت‌های مالی خود پس از بازگشت از مجامع با تقاضای چشمگیر فعالان بازار سرمایه روبه‌رو شدند. این کارشناس در ادامه افزود: این رویه در هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت زیرا خبرها حاکی از بازگشایی نمادهای پالایشی در هفته آینده است. وی در ادامه افزود: شرکت‌های پالایشی با ثبت عملکرد خوب با بازگشایی خود خون تازه‌یی به بورس تزریق کرده و احتمالا رشد بیشتر نماگرها را شاهد خواهیم بود.

 عوامل بیرونی تاثیرگذار بر بورس

برخی کارشناسان عواملی بیرونی مانند: کاهش نرخ سود بانکی، نوسانات نرخ ارز و قیمت‌های جهانی کامودیتی را بر افزایش شاخص‌های بورسی تاثیرگذار می‌دانند. نیما آزادی از کارشناسانی است که معتقد است؛ جو کلی بازار تحت تاثیر رشد قیمت‌های جهانی از یک سو و رشد نسبی دلار از سوی دیگر قرار گرفته است. علاوه بر این خبرهای پیرامون کاهش نرخ سود بانکی نیز تاثیر فزاینده بر بازار سرمایه گذاشته است. این کارشناس در خصوص حبابی بودن بخشی از رشد نماگرها اظهار کرد: رشد برخی صنایع که بر اساس شرایط بنیادی است، رشد نکردند. افزایش قیمت سهام آنها حبابی بوده و احتمالا ریزش خواهند کرد. صنایعی که با تعدیل‌های مثبتی روبه‌رو نبوده ولی با سفته‌بازی رشد کردند قطعا در آینده نزدیک با کاهش شدیدی روبه‌رو خواهند شد زیرا رشد آنها حبابی است.

 بورس دماسنج بازار سرمایه

برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که با رشد نسبی شرایط اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی صنایع بورسی به آن واکنش نشان داده و شرایط خوبی را رقم زده‌اند.

در این خصوص محمد حسن‌نژاد طی گفت‌وگویی درباره وضعیت بازار بورس و رشد تداوم‌دار شاخص این بازار معتقد است: بورس دماسنج و آیینه تمام‌نمای اقتصاد کشور محسوب می‌شود. نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت در صورتی که اقتصاد کشور از رکود خارج شود، می‌توان انتظار داشت بازار بورس کشور نیز با تحول اساسی روبه‌رو ‌شود. این نماینده مردم در مجلس دهم یکی از دلایل رشد شاخص بورس در روزهای گذشته را خوش‌بینی‌هایی که درباره آینده اقتصاد کشور وجود دارد، می‌داند و اظهار می‌کند که به دلیل اینکه پیش‌بینی می‌شود، حوزه مسکن از رکود خارج شود، صنایع وابسته نیز با رشد روبه‌رو می‌شوند که بدیهی است، می‌تواند تبعات مثبتی برای بورس به همراه داشته باشد.

حسن‌نژاد همچنین برگزاری مجامع عمومی شرکت‌های بورسی را در مدت اخیر و پیش‌بینی‌هایی را که در خصوص سود سهام شرکت‌ها در سال آینده مطرح است از دلایل موثر دیگر در روند صعودی شاخص بورس می‌داند.

 این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به زمزمه‌ها در خصوص کاهش نرخ سود بانکی می‌گوید که به‌طور طبیعی شاخص بورس تحت تاثیر اخبار مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی قرار می‌گیرد. حسن‌نژاد همچنین در ادامه گفت‌وگوی خود به موضوع متاثر بودن ارزش سهام شرکت‌ها از کاهش نرخ سود بانکی و همچنین نرخ تنزیل اشاره دارد. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تقویت بخش تولید یادآور می‌شود که تقویت بازار سرمایه و ایجاد شرایطی برای سوق نقدینگی به سمت این بازار مانع از رونق بازار سوداگران در حوزه‌های مختلف اقتصادی می‌شود.

 رفت و آمد نمادهای بورسی

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی امیرکبیر، لوازم خانگی پارس، نوسازی و ساختمان تهران، قند هگمتان، توسعه معدنی و صنعتی صبانور، پتروشیمی فارابی، اوراق مشارکت پتروشیمی گچساران، قراردادهای اختیارمعامله ملی‌ صنایع مس ایران، اوراق اختیار فروش تبعی گروه صنعتی پاکشو، اوراق اختیار فروش تبعی پتروشیمی شازند، قراردادهای اختیار معامله معدنی و صنعتی گل‌گهر، مهندسی نصیرماشین، فولاد آلیاژی ایران، سرامیک‌های صنعتی اردکان، گروه صنعتی پاکشو، سازه‌ پویش، سیمان تهران، ماشین‌سازی نیرومحرکه، تولیدی شیشه دارویی رازی، سیمان شمال، اوراق اختیارفروش تبعی سهام گروه دارویی سبحان، اوراق گواهی سپرده عام بانک پارسیان، زرین معدن آسیا و حق تقدم خرید سهام آن، داروسازی تولید دارو، ‌سیمان مجد خواف، اقتصادی و خودکفایی آزادگان، نیروسرمایه از سوی ناظر بازار سهام در حالی بازگشایی شدند که هیچ نماد معاملاتی دیروز نیز متوقف نماند.

 معاملات درون‌گروهی

بر اساس این گزارش، دیروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد 80میلیون سهم پتروشیمی شازند به ارزش بیش از 16میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. کمتر از 50 میلیون سهم بانک خاورمیانه نیز به ارزش بیش از 13 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده جابه‌جا شد. همچنین اندکی بیش از 21 میلیون سهم گروه دارویی سبحان به ارزش بیش از 10میلیارد تومان کدبه‌کد شد.

در عین حال 20میلیون سهم زامیاد به ارزش یک و نیم میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت و در عین حال کمتر از 13میلیون سهم پتروشیمی مبین به ارزش بیش از 4.5میلیارد تومان کد به کد شد. در فولادمبارکه اما دیروز بیش از 8میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده جابه‌جا شد. در عین حال 4.5میلیون سهم صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به ارزش بیش از 2میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم انتقال داده شد.

 

 

ارسال نظر