رشد شاخص و موج‌سواری نکردن از بازار کامودیتی‌ها

۱۳۹۶/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۹۲۴

گروه بورس|

طی هفته گذشته کالاهای اساسی در بازارهای جهانی روند متفاوتی را تجربه کردند. در واقع قطع ارتباط کشورهای عضو اوپک تاثیرات زیادی بر بازار انرژی از جمله کاهش قیمت نفت داشت. همچنین گرم شدن هوا شرایط را برای گاز طبیعی نامساعد کرد و از سوی دیگر قیمت زغال‌سنگ نیز در ایالات متحده امریکا روندی کاهشی داشت. در بازار فلزات اساسی نیز با وجود سیر نزولی قیمت مس و فولاد در هفته گذشته، طلا بهترین شرایط قیمتی را پشت سر گذاشت. این در شرایطی است که در بازار جهانی بر خلاف گندم، آینده‌یی مثبت برای سویا به چشم می‌خورد. در این گزارش نگاهی گذرا به بازار کالاهای اساسی و تاثیر آن بر بازار سرمایه داریم. طی هفته گذشته بورس تهران تحت تاثیر حادثه تروریستی با افت 535 واحدی روبه‌رو شد اما روز گذشته برخلاف بازار کامودیتی‌ها، رفتار هیجانی سهامداران در بورس و اوراق تهران به چشم نمی‌خورد و این بازار با معطوف کردن توجه خود به تغییرات کامودیتی‌ها رشد 97 واحدی در شاخص کل را تجربه کرد.

 کاهش قیمت سهام نفتی‌ها

پس از قطع ارتباط کشورهای عضو اوپک با قطر، قیمت نفت‌خام به 47.40دلار به ازای هر بشکه سقوط کرد و این امر باعث نگرانی سرمایه‌گذاران از کاهش میزان تولید و ذخایر شد. از طرفی قیمت نفت خام اوپک نیز دیروز با بیش از یک دلار کاهش در محدوده 45.78 دلار قرار گرفت. این تغییرات قیمت نفت تاثیر منفی خود را بر گروه فرآورده‌های نفتی با کاهش 0.04درصدی گذاشتند. بر این اساس از میان 11 شرکت این گروه نیمی از شرکت‌ها با کاهش در قیمت پایانی خود روبه‌رو شدند.

 رشد فلزی‌ها

در گروه فلزات اساسی اما افزایش موجودی شانگهای باعث کاهش قیمت مس در بازار فلزات لندن به 5 هزار و 628 دلار به ازای هر تن شد. با این حال بورس تهران نه تنها تاثیری از این کاهش قیمت نگرفته بلکه بازده گروه فلزات اساسی در این بورس با افزایش 0.33درصدی نیز روبه‌رو بوده است. بر این اساس در جریان معاملات روز گذشته 13 نماد در این گروه سبزپوش شدند و 9 نماد کاهش در قیمت پایانی را تجربه کردند. بر این اساس در معاملات روز گذشته نماد «فزرین» مربوط به شرکت زرین معدن آسیا در بازار عادی فرابورس به دلیل برگزاری مجمع سالانه و تقسیم سود مناسب (پیش‌بینی می‌شود تا 100درصد پوشش در سال مالی 95 محقق شود) بیشترین رشد را با 4.92 درصد در میان نمادهای این گروه داشت.

 انتظار رونق در معاملات کشاورزی

شرایط نامساعد آب و هوایی که تهدیدی برای ایالات متحده امریکا، کانادا و برخی نواحی دریای سیاه است، موجب افزایش قیمت گندم در هفته گذشته شد. در مقابل قراردادهای کوتاه‌مدت و افزایش میزان خرید آینده‌یی مساعد برای ذرت و سویا رقم زده است. بر این اساس به نظر می‌رسد، معاملات گندم و ذرت نیز در بورس کالا در آینده‌یی نزدیک با رونق بیشتری پیگیری شود.

 بررسی نماگرهای بورسی

به گزارش «تعادل» شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس و اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه، 20 خرداد 96 با افزایش 97واحدی روی رقم 79 هزار و 855 واحد ایستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 8 واحدی عدد 17هزار و 239 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 103واحدی به رقم 86هزار و 905واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 31 واحدی به رقم 55 هزار و 99 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 422 واحدی عدد 178 هزار و 803 واحد را به نمایش گذاشت. براساس این گزارش، روز گذشته معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان با 21واحد و مخابرات ایران با 13واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با 36 واحد، آپ و گروه مپنا هر یک تا 15واحد و فولادمبارکه با 12 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 93میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن 388 میلیون و 799 هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 31 هزار و 154 نوبت داد و ستد بود.

 معاملات درون گروهی

روز گذشته در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، کمتر از 46میلیون سهم فولادمبارکه اصفهان به ارزش بیش از 6میلیارد تومان کد به کد شد. در سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی نیز اندکی بیش از 18میلیون سهم به ارزش کمتر از 4میلیارد تومان کد به کد شد. دیروز سهامدار عمده ملی صنایع مس ایران، هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، آسان پرداخت پرشین و گروه مپنا در کنار فولادمبارکه و صف خرید 13میلیون سهمی گروه مپنا، اصلی‌ترین سهم‌های تاثیرگذار بر شاخص کل بورس بودند.

 توقف و بازگشایی نمادها

همچنین در پایان معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام درخصوص افزایش سرمایه «کی بی‌سی» پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم، پتروشیمی خراسان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم، تولیدی قند شیروان، قوچان و بجنورد پس از ارائه اطلاعات واقعی و توضیحات تکمیلی و شیرین دارو پس از برگزاری مجامع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام درخصوص افزایش سرمایه و اعمال آن در سامانه معاملات و عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی به تالار شیشه‌یی بازگشتند.

براساس این گزارش، نماد معاملاتی سایپا آذین و بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکین کو جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام و شرکت شهد ایران با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم نیز در روز جاری متوقف شدند.   

 سبزپوشی شاخص کل فرابورس

معاملات فرابورس ایران در نخستین روز معاملاتی هفته جاری با دادوستد 224میلیون ورقه بهادار به ارزش 117.4میلیارد تومان دنبال شد. این میزان معامله که حدود 28هزار دفعه مبادلاتی صورت گرفت با افزایش دو واحدی آیفکس و صعود آن تا ارتفاع 903واحدی نیز همراه شد.

در معاملات دیروز شنبه 20خرداد ماه حجم و ارزش معاملات در مجموع بازارهای اول و دوم به حدود 100میلیون سهم به ارزش بیش از 24.4میلیارد تومان رسید. بازگشایی 7 نماد و حق تقدم نماد معاملاتی در کنار توقف نماد شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان نیز از دیگر رخدادهای دیروز بازار فرابورس است که در نتیجه آن نماد معاملاتی شرکت شیرین دارو و حق تقدم خرید سهام شرکت مذکور، شرکت تولیدی قند شیروان، قوچان و بجنورد و حق تقدم آن، شرکت پتروشیمی خراسان، شرکت کی‌بی‌سی و شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا در جریان بازار بازگشایی شدند. در مقابل نیز نماد شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در روز دوشنبه مورخ 22/03/1396 در پایان معاملات دیروز متوقف شد.

نماد شرکت عمران و توسعه شاهد با نماد«ثعمرا» روز جاری با معامله 35میلیون سهم به ارزش بیش از 6.5 میلیارد تومان در صدر این دو بازار ایستاد و بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را از آن خود کرد. رشد دو واحدی آیفکس نیز درحالی دیروز رقم خورد که تاثیر مثبت از جانب برخی نمادهای پالایشی، پتروشیمی و فلزات اساسی عامل آن بود. به این ترتیب نمادهای «زاگرس»، «هرمز»، «شاوان» و «شپاس» تا سقف حداکثر 0.5واحد تاثیر مثبت بر این نماگر بازار داشتند و در مقابل تاثیر منفی از طرف نمادهای «اپرداز» و «شراز» مانع از رشد بیشتر شاخص کل شد.

نگاهی به معاملات صورت گرفته در تابلو اوراق تسهیلات مسکن نیز حاکی از آن است درحالی بیش از 97هزار ورقه تسه به ارزش بیش از 7.3میلیارد تومان در این تابلو معامله شده که قیمت آنها نیز در بازه 74.8تا 76.8هزار تومان نوسان داشته است. بالاترین قیمت این اوراق به تسه اردیبهشت 96و کمترین قیمت آن به تسه بهمن ماه 95 اختصاص داشت.

اسناد خزانه اسلامی مرحله یازدهم با معامله 116هزار ورقه به ارزش افزون بر 10.7میلیارد تومان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را در بازار اوراق با درآمد ثبات به خود اختصاص داد. دیروز در این بازار سرمایه‌گذاران شاهد معامله 615 هزار ورقه به ارزش 59.7 میلیاد تومان بودند. در نهایت در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر در صدر ایستاد و در مجموع ETFها به میزان 9.6میلیون ورقه به ارزش بیش از 6.9 میلیارد تومان دادوستد شدند.

 آغاز پذیره‌نویسی صندوق طلا در بورس کالا

همچنین روز گذشته پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس به عنوان نخستین صندوق سرمایه‌گذاری در بازار طلا به مدت 4روز کاری در بورس کالا آغاز شد.

از طرف دیگر دیروز در تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران ۴۶هزار و ۷۰۲تن انواع محصولات کشاورزی شامل گندم، شکر، روغن خام، ذرت و جو عرضه شد. بر این اساس روز گذشته 7هزار و 277تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی، 31هزار تن گندم خوراکی، 4هزار تن گندم دوروم، 3هزار و 475تن شکر سفید، 300تن روغن خام و 650 تن ذرت در تالار محصولات کشاورزی روی تابلو عرضه رفت.

این گزارش حاکی است 15هزار تن کک متالورژی شرکت کک‌سازی زرند در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه 83 هزار و 43تن انواع قیر، لوب کات، گوگرد، وکیوم باتوم، سلاپس واکس، مواد پلیمری و مواد شیمیایی بود.

تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز عرضه 39هزار و 850 تن انواع قیر و 3هزار تن وکیوم باتوم را تجربه کرد. علاوه بر این یک هزار و 30تن ضایعات فلزی نیز در بازار فرعی بورس کالای ایران عرضه شد.

 

ارسال نظر