راهکارهای توسعه صنایع تولیدی

۱۳۹۷/۰۳/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۳۸۹
راهکارهای توسعه صنایع تولیدی

گروه بنگاه‌ها  

در روزهایی که ماجراجویی‌های ترامپ و وزیر خارجه‌اش درخصوص کشورمان و گسترش دامنه تحریم‌های اقتصادی، افکار عمومی و اهالی اقتصاد کشور را متوجه این واقعیت ساخته که برای مقابله با دشمنی‌های فزاینده طرف امریکایی چاره‌یی جز تکیه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت‌های درونی وجود ندارد، صاحبان فن و نظر در عرصه تولید و اقتصاد هم‌عقیده‌ در قالب همایشی با محوریت تولید داخلی دور هم جمع شدند تا راهکارهای اجرایی برای بهبود شاخص‌های تولیدی و صنعتی کشورمان ارائه کنند.

بر این اساس نخستین نشست هم‌اندیشی حمایت از کالای ایرانی درحالی شب گذشته برگزار شد که برخی شخصیت‌های حاضر در این نشست خواستار تجمیع ظرفیت‌های تولیدی، تجاری و بازرگانی کشور برای برندسازی و توسعه دامنه‌های صادراتی این محصولات شدند.

جدا از چهره‌های دولتی در این همایش نمایندگانی از مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگان مجلس، نمایندگان اتاق اصناف و بازرگانی، دست‌اندرکاران حوزه تولید و صنعت و کارشناسان حوزه اقتصاد شرکت کردند و راهکارهای توسعه کسب وکار در شرایط حساس امروز کشور را بررسی کردند.

در این نشست یک روزه راهکارهای توسعه صنایع اقتصادی و تولیدی کشور و موانع و مشکلات پیش روی این حوزه بحث و بررسی شد.

 تزریق نسل جدیدی از کارآفرینان

سورنا ستاری که طی روزهای اخیر از تزریق نسل تازه کارآفرینان ایرانی به لایه‌های مختلف اقتصادی خبر داده بود؛ در این همایش هم گفت: تلاش شده نسل جدید کارآفرینان از سیستم دولتی فاصله داشته باشند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری افزود: بیش از هر چیز در عرصه تولید و صادرات به راه و روش جدید نیاز داریم و البته به ایده‌هایی در زمینه تبدیل دانش به محصول رسیده‌ایم و اقداماتی در این راستا درحال انجام و مدل‌هایی نیز پیاده‌سازی شده است.

او با اشاره به نیاز محیط کسب وکار جدید برای رونق تولید گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری آمادگی دارد، مدل‌های جدی کسب وکار را به اشتراک بگذارد.

ستاری گفت: عدد قابل توجهی از استارت‌آپ‌ها نیز در کشور رو به گسترش هستند که آمادگی رونق آنها و تبادل نظر برای رشد این مجموعه‌ها نیز فراهم است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به این واقعیت که برای جهش اقتصادی باید از ابزارهای نوین اقتصادی مانند استارت‌آپ‌ها استفاده بیشتری کنیم از تلاش دولت برای توسعه در این بخش خبر داد.

در همین حال یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران هم معتقد است که خطرناک‌تر از تلاش‌های دشمنان برخی سوءمدیریتی‌های داخلی است که باعث اتلاف انرژی و سرمایه‌های اهالی تولید و صنعت در کشورمان می‌شود.

علیرضا کشاورز در این زمینه گفت: هم‌اکنون برجام و خروج امریکا از آن مساله و دغدغه کشور نیست بلکه بی‌تدبیری در اقتصاد به مراتب خطرناک‌تر از تهدیدات بین‌المللی است. علیرضا کشاورز افزود: اتحادیه اروپا برای حفظ برجام تلاش خواهد کرد زیرا خروج اتحادیه اروپا از این معاهده بین‌المللی تمامی مفاد برجام را زیر سوال خواهد برد و آنها نمی‌خواهند فعالیت هسته‌یی ایران از نظارت آژانس خارج شود.

کشاورز ادامه داد: بدترین حالت برای ایران این است که برجام به طور نیم‌بند پابرجا باشد به طوری که ایران را ملزم به رعایت مفاد این قرارداد کند و از سوی دیگر با اعمال تحریم‌ها فشار اقتصادی به ایران وارد شود.

او گفت: به فرض اینکه روابط سیاسی ما با همه دنیا مناسب باشد و با آنها تعامل تجاری داشته باشیم اما تا زمانی که بی‌تدبیری داخلی حاکم باشد و موانع داخلی کسب وکار برطرف نشود هیچ مشکلی حل نخواهد شد.

کشاورز نگرانی عمده در شرایط فعلی را خروج سرمایه از کشور بیان کرد و افزود: بسیاری از شرکت‌های اروپایی در شرایط فعلی از سرمایه‌گذاری در ایران ممانعت می‌کنند از سوی دیگر برخی ایرانیان سرمایه‌های خود را به خارج از کشور منتقل می‌کنند که دست به دست هم دادن این مسائل به تضعیف اقتصاد ایران دامن می‌زند.

 بازسازی 360 واحد تولیدی کوچک

از ابتدای سال جاری

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: از ابتدای امسال تاکنون 360واحد تولید بازسازی و نوسازی شده‌اند.

صادق نجفی در حاشیه نشست هم‌اندیشی حمایت از کالای ایرانی گفت: درحال حاضر 400هزار واحد تولیدی در کشور فعال است که برخی از آنها با مشکلاتی نظیر مسائل بانکی، ارز، مالیات ارزش افزوده، کهنه بودن تجهیزات و پایین بودن بهره‌وری مواجه‌اند.

او افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، قرار است 31500واحد تولیدی کوچک و متوسط که با این مشکلات مواجه هستند طی 3سال نوسازی و بهسازی شود.

نجفی با بیان اینکه تا پایان سال 12هزار واحد تولیدی بازسازی شده به چرخه تولید کشور بازخواهد گشت، گفت: درحال حاضر کالاهای بسیاری در واحدهای تولیدی کوچک و متوسط تولید می‌شود که دست‌کم 1000قلم از آنها قابلیت تبدیل شدن به برند را دارند و می‌توانند در بازارهای رقابتی وارد شوند.

نجفی ضمن تقدیر از رسانه ملی برای حمایت از کالاهای ایرانی افزود: همین که 4هزار تولید‌کننده در صف قرار دارند تا کالاها و تولیداتشان را در رسانه ملی معرفی کنند، نشان می‌دهد اقدامات حمایتی رسانه ملی تاثیرگذار بوده است.

 تغییر تکنولوژی دیر اتفاق می‌افتد

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز در این نشست گفت: حمایت از کالای ایرانی توسط مجموعه دولت، مجلس، قوه قضاییه، تولیدگران و بازرگانان باید محقق شود.

علی ربیعی با تاکید بر لزوم کیفی‌سازی تولیدات ملی گفت: در دولت نیز به طور مشخص باید روی مالیات بر ارزش افزوده و کاهش آن اقدام شود.

او به مقایسه کیفی عملکرد کارآفرینان برتر به عنوان اقدامی مثبت در جهت ارتقای کیفیت تولیدات داخلی اشاره کرد و افزود: تغییر تکنولوژی در جامعه ما دیر اتفاق می‌افتد تا جایی که کالا از رقابت بازمی‌ماند.

ربیعی گفت: دولت، جامعه، تولیدکنندگان و بازرگانان درحال تلاش هستند تا مشکلات تولید برطرف شده و رکود حاکم بر اقتصاد به رونق تبدیل شود. براساس مطالعاتی که توسط موسسه‌های معتبر انجام شده این قضیه به اثبات رسیده که اکثر ایرانی‌ها کالای ایرانی مصرف می‌کنند.

 بی‌کیفیت خواندن کالای ایرانی حرف صحیحی نیست

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در این نشست گفت: فرش، فولاد، پسته، زعفران، لبنیات و شیرینی ایرانی قابل رقابت با دنیاست. سیدمحمدرضا مرتضوی افزود: موسسه استاندارد هم در صیانت از کیفیت سختگیری زیادی دارد و همین منجر به کیفیت بالای کالا شده است.

او در واکنش به انتقادات در مورد کیفیت نازل خودرو داخلی افزود: این مساله به نوع مدیریت برمی‌گردد اگر مدیریت صحیحی اعمال شود، صنعت خودرو نیز کیفیت لازم را به دست می‌آورد.

 

 

ارسال نظر