چهره‌های استانی

۱۳۹۶/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۷۴۲

بورسیه بومیان نخبه قشم در طول برنامه ششم توسعه

11-2قشم| مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، از برنامه بلندمدت این سازمان برای تولید نیروی متخصص بومی در قشم خبر داد و افزود: بورسیه بومیان نخبه جزیره قشم در طول برنامه ششم توسعه ادامه خواهد داشت. به گزارش ایرنا، حمیدرضا مومنی دیروز در نشستی خبری در محل سازمان‌های مناطق آزاد در تهران افزود: قشم برای تامین نیروی انسانی کارآمد

در راستای توسعه پایدار، طرح بورسیه دانش‌آموختگان نخبه قشمی را در دستور کار خود قرار داده است.او از سیاست‌گذاری برای بورسیه 50 نفر از دانش‌آموختگان نخبه این جزیره در یک دوره 5ساله خبر داد و افزود: بورسیه دانش‌آموختگان مستعد قشمی برای نخستین‌بار در مناطق آزاد کشور صورت می‌گیرد که در گام اول تعداد 10 نخبه در رشته‌های مختلف بورسیه می‌شوند. رییس هیات‌مدیره سازمان منطقه آزاد قشم توسعه اشتغال پایدار را یکی از برنامه‌های این منطقه دانست و افزود: اگر قرار است در این جزیره توسعه‌یی رخ دهد، باید این کار از جوامع محلی عبور کند. مومنی افزود: بهترین راه مشارکت دوجانبه جذب تعدادی بورسیه است تا بورسیه‌شدگان پس از گذراندن دوره تحصیلی و با تشخیص شورای بورس سازمان، به همکاری در شرکت‌های تابعه و شرکت‌های سرمایه‌گذار منطقه بپردازند و به سازمان و منطقه خدمت کنند. او با تاکید بر اینکه قشم در آینده قرار است به‌عنوان «هاپ انرژی»، «قطب تولید ماهی در قفس» و نیز توسعه «کشت گلخانه‌یی» مطرح شود، افزود: در آینده نیازمند افراد متخصص بیشتر در همه بخش‌ها به‌ویژه بخش انرژی و پتروشیمی هستیم و اگر بنیه علمی سازمان قوی نباشد، نمی‌توانیم برنامه‌ها و سیاست‌های علمی خود را هدایت کنیم.

 

بهره‌گیری از روابط تجاری  فرا منطقه‌ای

11-3گیلان| مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: باید از روابط تجاری بین کشورهایی فرامنطقه‌یی نظیر هند و روسیه برای تکمیل ظرفیت‌های بنادر شمال بهره لازم را برد. ‌‌به گزارش ایسنا‌، حسین چراغی در نشست تخصصی با معاونان این اداره کل و تجار منطقه با اشاره به روند توسعه بنادر خزر و افزایش ظرفیت‌های بنادر قزاقستان و آذربایجان اظهار کرد: در کشورهای حاشیه دریای خزر نزدیک به ۲۵ بندر فعال وجود دارد که خدمات لازم برای تجارت خارجی را شامل صادرات، واردات و ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی بین کشورهای ناحیه خزر قفقاز ارائه می‌دهند‌. او افزود: ظرفیت کل بنادر خزر از سال ٢٠١٧ با ظرفیت ١٣٦ میلیون تن تا سال ٢٠٢٠ به ظرفیت ٢٤٣میلیون تن خواهد رسید که در این بین ظرفیت بنادر قزاقستان از ٢٢ میلیون تن فعلی به ظرفیت ٥١میلیون تن در سال ٢٠٢٠ و ظرفیت بنادر آذربایجان از ٤٤ میلیون تن فعلی در سال ٢٠٢٠ به ٧٦میلیون تن می‌رسد. چراغی ادامه داد: نکته حایز اهمیت برای بنادر حاشیه خزر کاهش چشمگیر حمل و نقل دریایی است، به‌طوری‌که عملکرد بنادر حاشیه خزر از ۶۳,۹میلیون تن در سال ۲۰۰۹ به 28.3میلیون تن در سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است. او تاکید کرد: با توجه به عرضه و تقاضای موجود در بازار و عملکرد بنادر، بین ظرفیت فعلی و توسعه آتی بنادر کشورهای حاشیه خزر تناسبی وجود ندارد‌. وی ادامه داد: ایجاد کریدور جدید برای انتقال بخشی از این حجم از مبادلات عظیم تجاری پاسخ و راهکار مناسبی برای تکمیل ظرفیت‌های ایجاد شده در بنادر اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان و کارآمد کردن سرمایه‌گذاری‌های بنادر این کشورهاست.

 

بخشودگی جرایم 3 هزار کارگاه در یزد

11-4یزد| مدیرکل تامین اجتماعی استان یزد از درخواست ۴هزار کارگاه برای برخورداری از بخشودگی جرایم خبر داد و گفت: بیش از ۳ هزار کارگاه در یزد مشمول بخشودگی جرایم تامین اجتماعی شدند. به گزارش تسنیم، محمد صابری دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه یزد با اشاره به دستاوردهای اداره کل تامین اجتماعی استان، اظهار کرد: استان یزد به لحاظ افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است. او واگذاری بخشی از فعالیت‌های اجرایی به بخش خصوصی را از جمله اقدامات انجام شده و در دستور کار اداره‌کل تامین اجتماعی استان یزد دانست و بیان کرد: در سال گذشته دوره‌های آموزشی آشنایی با قوانین تامین اجتماعی در چهار مرحله ویژه کارفرمایان از صنوف مختلف در استان یزد برگزار شده است. مدیرکل تامین اجتماعی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ابلاغ قانون بخشودگی جرایم در سال گذشته، گفت: در راستای ابلاغ این قانون در استان یزد 4 هزار و 54 کارگاه درخواست بخشودگی جرایم دادند که 3 هزار و 66 کارگاه شرایط بخشودگی را داشتند. او با بیان اینکه بخشی از جریمه کارگاه‌های دارای شرایط بخشیده و مابقی قسط‌بندی شدند، افزود: مبلغ کل کارگاه‌هایی که در استان یزد درخواست بخشودگی جرایم را داشتند، 33 میلیارد و 800میلیون تومان بوده است. صابری با بیان اینکه در حال حاضر اطلاعات  189 هزار بیمه شده اجباری در کارگاه‌های استان یزد ثبت شده است، تصریح کرد: این تعداد در بیش از 22 هزار کارگاه ثبت شده استان مشغول به فعالیت هستند.

 

پیگیری مشکل موسسه آرمان به کجا رسید؟

11-5خوزستان| معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان درخصوص حل مشکلات موسسه آرمان گفت: پیگیری‌های بانک مرکزی درخصوص بحث ادغام موسسه آرمان با یک بانک یا موسسه و همچنین ارزیابی اموال این موسسه در حال انجام است. علی بحرینی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سهامداران این موسسه اعلام کردند که بانک مرکزی به آنها گفته، دیگر کاری درخصوص ارائه مدارک و مستندات با آنها ندارد و آنچه موردنیاز بوده، ارائه شده است. معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان تصریح کرد: اکنون زمان تصمیم‌گیری بانک مرکزی است که یا براساس همین مدارک و مستندات اموال، تصمیم‌گیری کند یا اگر برخی موارد که نیاز به کارشناسی مجدد دارد، آن را پیگیری و پس از حل نسبت به تصمیم‌گیری و حل مشکل موسسه آرمان اقدام شود. بحرینی‌مقدم عنوان کرد: پیگیری‌های بانک مرکزی هم درخصوص بحث ادغام موسسه آرمان با یک بانک و هم در زمینه ارزیابی اموال این موسسه در حال انجام است. میزان بدهی موسسه آرمان به سپرده‌گذاران مشخص است و بانک مرکزی به‌دنبال اطمینان است که اموالی که از سوی سهامداران موسسه آرمان معرفی ‌شده، پاسخگوی بدهی آنها باشد. او خاطرنشان کرد: زمان دقیقی را برای حل مشکل و دریافت سپرده‌ها نمی‌توان اعلام کرد اما باتوجه به کارشناسی‌های صورت ‌گرفته در بحث معرفی اموال و مستندات به بانک مرکزی توسط سهامداران موسسه آرمان، اگر بانک مرکزی این مستندات را بپذیرد، در طول این هفته ممکن است مساله توسط بانک مرکزی تایید و شاهد حل مشکلات باشیم اما در غیر این صورت ممکن است نیاز به کارشناسی مجدد در برخی موارد باشد.

 

 

ارسال نظر