اخبار

۱۴۰۱/۰۷/۰۷ - ۰۱:۱۸:۳۰
کد خبر: ۱۹۲۹۴۴

رییس کمیسیون اروپا اعلام کرد

عملیات خرابکارانه در مسیر انتقال گاز روسیه به اروپا

رییس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، نشت گاز کشف شده در دو خط لوله «نورد استریم» را نتیجه «عمل خرابکارانه» دانست.  به گزارش مهر رییس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، نشت گاز کشف شده در دو خط لوله «نورد استریم» را نتیجه «عمل خرابکارانه» دانست.  فون در لاین در توییتی نوشت: «من با (نخست وزیر دانمارک) فردریکسن درباره حمله خرابکارانه (نورد استریم) صحبت کردم. » وی افزود افزود: «بررسی این رویدادها و روشن شدن همه شرایط و علل آن مهم است.» این مقام اروپایی هشدار داد که «هر گونه اختلال عمدی در زیرساخت انرژی در اروپا غیرقابل قبول است و به قوی‌ترین واکنش ممکن منجر خواهد شد.»  بیانیه این مقام اروپایی اندکی پس از آن بیان شد که نخست وزیر دانمارک عصر سه‌شنبه اعلام کرد که نشت گاز در خطوط لوله نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ در نزدیکی جزیره دانمارکی در دریای بالتیک یک «عمد» و «حادثه» نبود. فردریکسن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «نظر واضح مقامات این است که این یک اقدام عمدی بوده است. ما در مورد تصادف صحبت نمی‌کنیم.» دن یورگنسن، وزیر انرژی و آب و هوای دانمارک، در یک کنفرانس مطبوعاتی دولتی گفت که کپنهاگ تخمین می‌زند که نشت گاز از خطوط لوله‌ای که کار نمی‌کنند اما پر شده، «حداقل یک هفته» طول می‌کشد تا زمانی که خطوط لوله زیر آب گاز متان تمام شود. فردریکسن افزود: «ما هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه چه کسی مسوول است، نداریم. خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ در ماه‌های اخیر در کانون تنش‌های ژئوپلیتیکی قرار گرفته‌اند، زیرا روسیه عرضه گاز به اروپا را کاهش داده است، چیزی که گمان می‌رود پاسخی به تحریم‌های غرب علیه این کشور پس از جنگ با اوکراین باشد. در حالی که خطوط لوله نورد استریم، که توسط کنسرسیومی از شرکت‌های تحت مالکیت شرکت گازپروم روسیه اداره می‌شود، در حال حاضر از سرویس خارج هستند، هر دو خط لوله همچنان حاوی گاز هستند. یکی از نشت‌های نورد استریم ۱ در منطقه اقتصادی دانمارک و دیگری در منطقه اقتصادی سوئد رخ داد، در حالی که نشت نورد استریم ۲ در منطقه دانمارک بود. نشت گاز اولین‌بار روز دوشنبه در نورد استریم گزارش شد.

صفر شدن رشد اقتصادی اروپا به خاطر افزایش قیمت برق و گاز

افزایش قیمت برق و گاز باعث کاهش قابل توجه تولید ناخالص کشورهای عضو حوزه یورو شده و ممکن است شاهد صفر شدن رشد اقتصادی این حوزه باشیم. به گزارش رویترز، بانک مرکزی اتحادیه اروپا اعلام کرد رشد اقتصادی حوزه یورو به‌شدت کند شده و به زودی ممکن است به صفر برسد.  لویس دی گویندوس، معاون رییس کل بانک مرکزی اتحادیه اروپا در این باره اعلام کرده است که ما در سه ماهه سوم و چهارم سال جاری شاهد کاهش قابل توجه رشد اقتصادی حوزه یورو بوده‌ایم و ممکن است به زودی رقم آن به نزدیک صفر برسد.

از دست رفتن گاز ارزان قیمت روسیه و متعاقباً بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی شامل گاز و برق باعث کاهش تولید ناخالص اروپا شده و با نزدیک شدن به فصل زمستان خطر سهمیه‌بندی انرژی را در کشورهای اروپایی افزایش داده و به افزایش بی‌سابقه تورم در اروپا منجر شده است. همین روند افزایش تورم در اروپا باعث شده تا بانک مرکزی این اتحادیه در ماه جاری نرخ بهره در اتحادیه اروپا را به میزان بی‌سابقه ۰.۷۵ درصد افزایش دهد تا بلکه بتواند با روند فزاینده تورم مقابله کند. بانک مرکزی اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرده که نرخ بهره را بیشتر افزایش خواهد داد و کارشناسان می‌گویند اعضای این بانک تا فصل بهار در هر نشست خود نرخ بهره را دوباره بالا خواهند برد. دی گویندوس اعلام کرده که طی ماه‌های گذشته فشارهای تورمی در اروپا به‌شدت افزایش یافته است. هفته گذشته این مقام اروپایی گفته بود که بانک مرکزی اتحادیه اروپا باید به اقدامات خود در مقابله با تورم ادامه دهد چرا که پایین آوردن رشد اقتصادی به تنهایی برای پایین آوردن قیمت‌ها کافی نخواهد بود. وی افزود: بازارها بر این باورند که پایین آمدن رشد اقتصادی به خودی خود به کاهش تورم منجر می‌شود. در حقیقت این ایده درست نیست و برای رسیدن به این هدف به اجرای سیاست‌های پولی نیاز است.

به‌دنبال اعلام طرح اقتصادی جدید دولت انگلیس

ارزش پوند به پایین‌ترین رقم ۵۱ سال اخیر رسید

ارزش پوند انگلیس به ۱.۰۳۸۲ دلار رسید که پایین‌ترین رقم تاریخی خود از سال ۱۹۷۱ است. به‌گزارش اقتصاد آنلاین، ارزش پوند انگلیس به‌دنبال اعلام طرح اقتصادی جدید دولت این کشور و ترس از ادامه روند محدود شدن منابع مالی سقوط کرد. به‌این‌ترتیب ارزش دلار امریکا به یک رکورد جدید طی ۲ دهه گذشته در برابر سایر ارزهای بزرگ دنیا رسیده است. ارزش پوند امروز ۴.۹ درصد پایین آمد و به پایین‌ترین رقم ۱.۰۳۲۷ دلار رسید و بعد روی ۱.۰۵۴۰۵ دلار ثابت ماند، یعنی ۲.۹ درصد کمتر از روز گذشته. ارزش پوند در روز جمعه و به‌دنبال اظهارات وزیر دارایی جدید انگلیس در مورد کاهش مالیاتی و بالا رفتن نرخ بهره بانک مرکزی، ۳.۶ درصد سقوط کرد.

 

ارسال نظر