تعیین وظایف رییس کل، کمیته‌های تخصصی و هیات عالی بانک مرکزی

۱۴۰۱/۰۶/۰۷ - ۰۱:۴۴:۴۶
کد خبر: ۱۹۲۰۷۸

گروه بانک و بیمه |

 نمایندگان مجلس در جلسه علنی اعضای مجمع عمومی بانک مرکزی را مشخص کردند. همچنین تصویب کردند که رییس کل بانک مرکزی پاسخگوی اقدامات بانک مرکزی است و ساز وکار تشکیل کمیته‌های تخصصی هیات عالی بانک مرکزی و وظایف هیات عالی و روال کار هیات نظّار بانک مرکزی نیز تعیین شد.

طبق ماده 5 طرح بانکداری اسلامی؛ ارکان بانک مرکزی عبارت است از: مجمع عمومی. هیات عالی. هیات عامل. هیات نظارت. شورای فقهی

در ماده 6 طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران آمده است اعضای مجمع عمومی بانک مرکزی عبارتند از: 1- رییس‌جمهور (رییس مجمع) 2- وزیر امور اقتصادی و دارایی 3- رییس سازمان برنامه و بودجه کشور 4- دو نفر اقتصاددان دارای حداقل پانزده (15) سال تجربه مرتبط، یک نفر به انتخاب رییس‌جمهور. این افراد برای مدت چهار سال منصوب می‌شوند و عزل آنان قبل از اتمام مدت حکم، توسط مقام منصوب‌کننده امکان‌پذیر است. دو عضو ناظر کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه، بودجه و محاسبات در هیات عالی بدون حق رأی و رییس کل به عنوان دبیر مجمع بدون حق رأی در جلسات شرکت می‌کنند.

وظایف مجمع عمومی بانک مرکزی به‌شرح زیر است: 

1- انتخاب اعضای هیات نظار به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی

2- بررسی و تصویب صورت‌های مالی بانک مرکزی 3- اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش‌های هیات نظارت 4- تصویب بودجه و تفریغ بودجه بانک مرکزی 5- سایر وظایفی که به موجب این قانون بر عهده مجمع عمومی بانک مرکزی قرار داده شده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز وظایف و اختیارات بانک مرکزی را تعیین کردند.

رسیدگی به ادامه گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی درباره طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی روز قرار دارد.

وکلای‌ ملت در جریان بررسی این گزارش با ماده 4 طرح مذکور با اکثریت آرا موافقت کردند.

طبق ماده 4 طرح بانکداری اسلامی؛ وظایف و اختیارات بانک مرکزی به‌شرح زیر است: ‌الف) وظایف بانک مرکزی: 1- تهیه و ابلاغ دستورالعمل‌های موردنیاز برای اجرای این قانون؛  2- اعمال اختیارات قانونی بانک مرکزی برای جلوگیری از بروز تخلف توسط «اشخاص تحت نظارت» و تنبیه «اشخاص تحت نظارتِ» متخلف؛ 3- تنظیم‌گری نظام پرداخت کشور؛ 4- ایجاد زیرساخت‌های فنی لازم برای تحقق اهداف بانک مرکزی، ازجمله تشکیل پایگاه (های) جامع جمع‌آوری و تحلیل داده؛ 5- ایجاد و توسعه بسترهای اطلاعاتی موردنیاز برای فعالیت شرکت‌های اعتبارسنجی، موسسات تضمین تعهدات و سایر نهادهای مکمل صنعت بانکداری و تهیه و ابلاغ دستورالعمل‌های لازم؛  6- ایجاد زیرساخت‌های بانکی لازم برای تسهیل مبادلات خارجی کشور؛  7- ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز و انجام پیگیری‌های لازم برای انعقاد پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه با سایر کشورها در چارچوب قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی؛ 8- ایجاد و تقویت زمینه‌ها، ابزارها و نهادهای لازم برای تأمین مالی خرد فراگیر؛ 9- ایجاد زمینه لازم برای گسترش تعاون عمومی و سنت قرض‌الحسنه از طریق توسعه موسسات قرض‌الحسنه و ترویج وقف و حبس پول؛ 10- جلوگیری از صوری‌سازی و رفع موانع موجود در اجرای واقعی عقود اسلامی؛ 11- تکمیل و به‌روزرسانی الگوی عملیاتی بانکداری اسلامی با استفاده از مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی و تهیه پیش‌نویس لوایح لازم در این زمینه؛ 12- برنامه‌ریزی و تمهید مقدمات موردنیاز برای دسترسی عادلانه عموم خانوارها و بنگاه‌ها و مناطق مختلف کشور به تسهیلات و خدمات بانکی؛ 13- توسعه روش‌های تأمین مالی زنجیره تولید، تأمین مالی مبتنی بر صورت‌حساب الکترونیک، توسعه ابزارهای تأمین مالی تعهدی و نظایر آن؛ 14- تنظیم‌گری در حوزه پول و رمزارزهای دارای مجوز و نظارت بر مبادله انواع رمزارزهای مجاز؛  15- تنظیم‌گری فناورهای نوین مالی (فین‌تک‌های) فعال در حوزه نقل و انتقال پول و ابزارهای پرداخت؛ 16- پایش مستمر وضعیت اقتصاد کشور و انتشار گزارش‌های فصلی در خصوص میزان تحقق اهداف بانک مرکزی؛ 17- پایش مستمر عملکرد «اشخاص تحت نظارت» و تهیه گزارش‌های فصلی در زمینه میزان همسویی آنها با اهداف بانک مرکزی؛  18- ارایه مشاوره به دولت و مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح‌ها و لوایح مرتبط با اهداف و وظایف و اختیارات بانک مرکزی؛  19- ایفای نقش به عنوان بانکدار دولت و موسسات اعتباری؛ 20- نظارت بر صادرات و واردات طلا و معاملات طلای شمش و مسکوک؛ 21- نگهداری و مدیریت ذخایر بین‌المللی کشور؛ 22- تحکیم حکمرانی پول ملی، از طریق نظارت موثر بر گردش ریال؛ 23- نظارت بر ورود و خروج ارز و پول رایج کشور؛ 24- نگهداری جواهرات ملی

اختیارات بانک مرکزی: 

1- به‌کارگیری ابزارهای سیاست‌ پولی و سیاست‌های ارزی مورد تأیید شورای فقهی؛ 2- خرید و فروش طلا و ارز با هدف مدیریت بازار و حفظ ارزش ذخایر بین‌المللی کشور؛ 3- طراحی و انتشار انواع اوراق مالی و خرید و فروش آنها و سایر اوراق بهادار به‌منظور کنترل حجم نقدینگی و اعتبارات در چارچوب مصوب شورای فقهی؛ 4- انتشار انواع اسکناس، مسکوک و پول رقومی (دیجیتال) بانک مرکزی (cbdc)؛ 5- دریافت کارمزد در برابر ارایه خدمات در چارچوب دستورالعمل هیات عالی؛ 6- مشارکت و عضویت در نهادهای پولی و سازمان‌های بین‌المللی با رعایت اصول 77 و 125 و 139 قانون اساسی؛ 7- انجام عملیات بانکی و تبادل خدمات بانکی با موسسات اعتباری خارجی و نهادهای پولی بین‌المللی8- همکاری با بانک‌های مرکزی سایر کشورها در چارچوب قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی؛ 9- ایجاد شعبه یا نمایندگی در داخل یا خارج از کشور؛10- ایجاد و توسعه بازارهای متشکل ارز و رمزارزهای مجاز؛  11- ایجاد و اداره موسسات آموزشی و پژوهشی مرتبط با وظایف بانک مرکزی در چارچوب ضوابط و قوانین مربوط.تبصره 1: تصمیم‌گیری در خصوص جواز یا عدم جواز نگهداری و مبادله انواع رمزارز بر عهده هیات عالی است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبصره 2 و تبصره 3 این ماده را به‌منظور رفع ابهام و اصلاح به کمیسیون اقتصادی ارجاع دادند.

   رییس کل بانک مرکزی  پاسخگوی اقدامات بانک مرکزی است

نمایندگان مجلس تصویب کردند که رییس کل بانک مرکزی عهده‌دار کلیه امور اجرایی است و در چارچوب مصوبات هیات عالی در قبال اقدامات بانک مرکزی پاسخگوست. 

 ماده ۱۵- الف) رییس کل بانک مرکزی، قائم مقام و معاونین رییس کل، اعضای هیات عامل بانک مرکزی را تشکیل می‌دهند. ‌

 ب) قائم مقام رییس کل بانک مرکزی با پیشنهاد رییس کل و تأیید و حکم رییس‌جمهور منصوب و عزل می‌شود. ‌

 تبصره- قائم مقام رییس کل باید واجد شرایط مورد اشاره در بند (ب) ماده (۷) این قانون باشد. ‌

 پ) اجرای کلیه وظایف و به‌کارگیری اختیارات بانک مرکزی در این قانون، در چارچوب مصوبات هیات عالی بر عهده هیات عامل است. همچنین هیات عامل مکلف به اجرای سایر اموری است که از سوی هیات عالی یا رییس کل ارجاع می‌گردد. مصوبات هیات عامل پس از تأیید رییس کل معتبر خواهد بود. ‌

 ماده ۱۶- رییس کل بانک مرکزی بالاترین مقام اجرایی بانک مرکزی است و مسوولیت اداره بانک مرکزی و اجرای این قانون و مقررات مربوط به آن را برعهده دارد. رییس کل عهده‌دار کلیه امور اجرایی بانک مرکزی می‌باشد و در چارچوب مصوبات هیات عالی در قبال اقدامات بانک مرکزی پاسخگوست. همچنین رییس کل عهده‌دار وظایف زیر است: ۱. نصب و عزل معاونان و مدیران بانک مرکزی؛ ۲. سخنگویی بانک مرکزی و هیات‌عالی؛ ۳. نمایندگی بانک مرکزی در کلیه مراجع رسمی داخلی و خارجی؛ ۴. امضای قرارداد و توافقنامه به نمایندگی از بانک مرکزی؛ ۵. طرح دعوی در مراجع رسمی داخلی و خارجی؛ ۶. طراحی ساختار و حکمرانی داخلی بانک مرکزی و ارایه آن به هیات عالی جهت تصویب؛ ۷. پیشنهاد بودجه سالانه بانک مرکزی به هیات عالی؛ ۸. سایر وظائف محوله از سوی هیات عالی.

تبصره ۱- رییس کل می‌تواند حق امضا یا بخشی از وظایف اجرایی خود را به قائم مقام، معاونان، مدیران و کارکنان بانک مرکزی تفویض کند. ‌

 تبصره ۲-‌ اختیارات قائم مقام رییس‌کل به‌جز مواردی که در این قانون تصریح شده است، از طرف رییس‌کل تعیین می‌شود و در صورت غیبت، استعفا یا فوت رییس‌کل، تا زمان تعیین جایگزین، قائم مقام دارای کلیه اختیارات و وظایف رییس ‌کل ‌است. ‌

   ساز وکار تشکیل کمیته‌های تخصصی  هیات عالی بانک مرکزی تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ساز وکار تشکیل دو کمیته تخصصی سیاست‌گذاری پولی و ارزی و کمیته تنظیم‌گری و نظارت بانکی در زیر مجموعه هیات عالی بانک مرکزی را تعیین کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی نوبت عصر روز یکشنبه مجلس گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در خصوص طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران را بررسی کرده و ماده ۱۲و۱۳و۱۴ این طرح را به تصویب رساندند.

بر اساس ماده۱۲ این طرح؛ کمیته‌های تخصصی هیات‌عالی عبارتند از: 

الف. کمیته سیاست‌گذاری پولی و ارزی؛ 

ب. کمیته تنظیم‌گری و نظارت بانکی.

بر اساس ماده ۱۳ این طرح؛ الف) اعضای کمیته سیاست‌گذاری پولی و ارزی عبارتند از: 

۱. قائم‌مقام رییس کل (رییس)؛  ۲. معاون سیاست‌گذاری پولی رییس کل (دبیر)؛  ۳. معاون رییس کل در امور ارزی؛  ۴. اعضای هیات عالی موضوع جزو (۴) بند (الف) ماده (۷)؛  ۵. اعضایی از هیات عامل که رییس کل عضویت آنان را در کمیته سیاست‌گذاری پولی و ارزی لازم می‌داند؛  ۶. سه نفر خبره اقتصادی با مدرک دکتری علوم اقتصادی و حداقل ۱۰ سال سابقه کاری مرتبط و معتبر مسلط به اقتصاد کلان و سیاست‌ پولی: یک نفر با معرفی رییس کل، یک نفر با معرفی وزیر امور اقتصادی و دارایی و یک نفر که مشترکاً توسط روسای اتاق ایران، اتاق تعاون و اتاق اصناف معرفی می‌شود؛ 

۷. دو نفر متخصص امور ارزی با معرفی رییس کل.

تبصره- اعضای موضوع اجزای (۶) و (۷) این بند برای مدت دو سال انتخاب می‌شوند و انتخاب مجدد آنها بلامانع است. افراد یادشده، در صورتی که قبل از صدور حکم عضویت، در استخدام بانک مرکزی نبوده باشند، به صورت غیرموظف در جلسات کمیته شرکت می‌کنند.

ب) وظایف کمیته سیاست‌گذاری پولی و ارزی عبارت است از: 

۱. آماده‌سازی دستورکار و پیش نویس مصوبات هیات عالی در موضوعات مرتبط با سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی؛  ۲. ارزیابی اثربخشی سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی و ارایه گزارش به هیات عالی؛  ۳. پایش مستمر عملکرد موسسات اعتباری از حیث همراهی با اهداف و سیاست‌های اعلام شده بانک مرکزی و ارایه پیشنهادات تشویقی یا تنبیهی لازم به هیات عالی؛  ۴. انجام سایر اموری که توسط هیات عالی یا رییس‌کل ارجاع می‌شود.

بر اساس ماده ۱۴ این طرح؛ الف) اعضای کمیته تنظیم‌گری و نظارت بانکی عبارتند از:  

۱. قائم‌مقام رییس کل (رییس)؛  ۲. معاون تنظیم‌گری و نظارت رییس کل (دبیر)؛  ۳. معاون حقوقی رییس کل؛  ۴. اعضای هیات عالی مذکور در جزو (۵) بند (الف) ماده (۷)؛  ۵. اعضایی از هیات عامل که رییس کل عضویت آنان را در کمیته تنظیم‌گری و نظارت بانکی لازم می‌داند؛  ۶. سه نفر حقوقدان مسلط به حقوق بانکی و موضوعات مرتبط با تنظیم‌گری و نظارت بانکی با مدرک دکتری حقوق و حداقل ۱۰ سال سابقه کار مرتبط و معتبر، یک نفر با معرفی رییس کل، یک نفر با معرفی وزیر امور اقتصادی و دارایی و یک نفر با معرفی دادستان کل کشور.

تبصره) اعضای موضوع جزو (۶) این بند برای مدت دو سال انتخاب می‌شوند و انتخاب مجدد آنها بلامانع است. افراد یادشده، در صورتی که قبل از صدور حکم عضویت، در استخدام بانک مرکزی نبوده باشند، به صورت غیرموظف در جلسات کمیته شرکت می‌کنند. ‌

ب) وظایف کمیته تنظیم‌گری و نظارت بانکی عبارت است از: 

۱. آماده‌سازی دستورکار و پیش نویس مصوبات هیات عالی در موضوعات مرتبط با تنظیم‌گری و نظارت بانکی؛ 

۲. ارزیابی اثربخشی تصمیمات بانک مرکزی در حوزه تنظیم‌گری و نظارت بانکی و ارایه گزارش به هیات عالی؛ 

۳. پایش مستمر عملکرد «اشخاص تحت نظارت» از جهت تمکین به دستورالعمل‌های ابلاغی بانک مرکزی در خصوص حفظ سلامت و ثبات شبکه بانکی، و ارایه پیشنهادات تشویقی یا تنبیهی لازم به هیات عالی؛  ۴. انجام سایر اموری که توسط هیات عالی یا رییس‌کل ارجاع می‌شود.

   قواعد افشا و محرمانگی طرح بانکداری  جمهوری اسلامی ایران تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران مصوب کردند که بانک مرکزی موظف است مشروح مذاکرات و مصوبات هیات عالی را نهایتاً تا ۱۰ روز کاری بعد از برگزاری جلسه از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی منتشر کند. 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ در جریان رسیدگی به گزارش شوردوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، ماده ۱۱ این طرح را مرتبط با «قواعد افشاء و محرمانگی» است، به شرح زیر تصویب کردند: الف-‌ اصل در مذاکرات و مصوبات هیات عالی و سایر ارکان بانک مرکزی، غیرمحرمانه بودن و انتشار عمومی آنهاست. بانک مرکزی موظف است مشروح مذاکرات و مصوبات هیات عالی را نهایتاً تا ۱۰ روز کاری بعد از برگزاری جلسه از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی منتشر کند. ‌

ب- موارد زیر از انتشار عمومی مستثنی هستند: ۱. موضوعات موثر بر امنیت ملی و اسرار حاکمیتی؛ ۲. اطلاعاتی که افشای آنها مصداق نقض حریم خصوصی یا اسرار تجاری اشخاص حقیقی یا حقوقی باشد؛ ۳. مذاکرات و تصمیماتی که انتشار آنها قبل از نهایی شدن می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.

پ-‌ دستورالعمل مربوط به قواعد محرمانگی در بانک مرکزی مشتمل بر نحوه انتشار مذاکرات و مصوبات و شرایط و زمان‌بندی خروج مصوبات محرمانه از قید محرمانگی، به پیشنهاد هیات عالی به تصویب مجمع عمومی بانک مرکزی رسیده و بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی قرار می‌گیرد. تشخیص موارد محرمانه و غیرقابل انتشار در چهارچوب دستورالعمل مذکور با رییس کل است. ‌ت-‌ اعضای ارکان و کارکنان و کارگزاران بانک مرکزی و سایر اشخاص مطلع نباید اطلاعات محرمانه‌ دولت، بانک مرکزی و «اشخاص تحت نظارت» را جز به موجب قانون یا حکم دادگاه، افشا کنند.»

   تعیین وظایف هیات عالی بانک مرکزی  از سوی نمایندگان مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هیات عالی بانک مرکزی را تعیین کردند.

«ماده ۸- وظایف هیات عالی به‌شرح زیر است: ۱. تعیین سیاست‌های پولی، ارزی و اعتباری بانک مرکزی و تصویب ابزارهای مورد نیاز اجرای سیاست پولی در چارچوب قانون.

۲. تصویب برنامه‌های اجرایی که توسط رییس کل برای تحقق اهداف بانک مرکزی پیشنهاد می‌شود.۳. نظارت بر عملکرد هیات عامل بانک مرکزی.۴. تصویب دستورالعمل‌های مورد نیاز برای اجرای این قانون، از جمله دستورالعمل‌های مربوط به «تسهیلات و تعهدات کلان» و «اشخاص مرتبط». ۵. اتخاذ تصمیم در خصوص صدور، تعلیق، تمدید و لغو مجوز موسسات اعتباری.۶. اتخاذ تصمیم در خصوص تعیین سرپرست، بازسازی و گزیر موسسات اعتباری متخلف یا در معرض خطر.۷. اجازه تأسیس و تعطیلی شعب، نمایندگی‌ها، موسسات و شرکت‌های تابعه بانک مرکزی در چارچوب قوانین و مقررات مرتبط.۸. اتخاذ تدابیر لازم برای مدیریت نقدینگی و هدایت تسهیلات و اعتبارات بانکی در جهت تحقق هدف مذکور در جزو (۳) بند «ب» ماده (۳) این قانون (حمایت از رشد اقتصادی و اشتغال)؛ ۹. اظهارنظر درباره بودجه سالانه بانک مرکزی. ۱۰. اتخاذ تصمیم در خصوص انتشار یا از گردش خارج نمودنِ انواع اسکناس و مسکوک و سایر انواع پول ملی.۱۱. اتخاذ تصمیم در مورد تعیین سقف نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری و تسهیلات مبتنی بر عقود با بازدهی معین.۱۲. اتخاذ تصمیم در مورد نرخ کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه و انواع خدمات بانکی.۱۳. اتخاذ تصمیم در خصوص اعطای اعتبار به صندوق ضمانت سپرده‌ها.۱۴. تصویب استانداردهای حسابداری، حسابرسی و گزارشگری مالی بانک مرکزی و «اشخاص تحت نظارت» برای پیشنهاد به مرجع قانونی تدوین استانداردهای یاد شده. ۱۵. بررسی و تصویب گزارش‌های رییس کل قبل از ارایه به مجلس شورای اسلامی و مجمع عمومی بانک مرکزی.۱۶. بررسی و تصویب گزارش‌های دوره‌ای بانک مرکزی قبل از انتشار.۱۷. تعیین حدود مجاز نگهداری و نقل و انتقال اسکناس، مسکوک و ابزارهای پرداخت مشابه، از جمله چک‌های تضمین شده، توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و واریز یا برداشت نقدی از طریق موسسات اعتباری.۱۸. لغو مجوز تاسیس و فعالیت موسسات اعتباری.»

نمایندگان مجلس همچنین با الحاق بند زیر به ادامه ماده ۸ قانون بانکداری جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند: «نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های پولی ارزی و اعتباری در تحقق و انطباق با مسوولیت، اهداف و وظایف بانک مرکزی است.»

   روال کار هیات نظّار بانک مرکزی  تعیین شد

نمایندگان مجلس عصر روز یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ در جریان رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، ماده ۱۷ این طرح را مرتبط با «رکن چهارم؛ ‌هیات نظّار» است، به شرح زیر تصویب کردند: 

«ماده ۱۷- هیات نظّار مرکب از ۳ عضو حسابرس از میان حسابرسان خبره مطلع در امور بانکی با داشتن حداقل ۱۰ سال سابقه مرتبط و دو عضو اقتصاددان متخصص بانکداری مرکزی است که به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تأیید مجمع عمومی بانک مرکزی برای مدت دو سال انتخاب می‌شوند. ‌رییس هیات از میان اقتصاددانان عضو هیات توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی انتخاب می‌شود.

وظائف هیات نظّار به‌شرح زیر است: ۱. حسابرسی صورت‌های مالی بانک و تهیه گزارش‌های مربوط؛ ۲. رسیدگی به دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی حداقل هر سه ماه یک بار و تهیه گزارش تغییرات؛ ۳. تهیه گزارش‌های ادواری و موردی در رابطه با عملکرد بانک مرکزی از لحاظ انطباق با قوانین و مقررات؛ ۴. تفریغ بودجه بانک مرکزی.

رییس هیات نظّار موظف است گزارش‌های مصوب هیات نظّار را برای اعضای مجمع عمومی بانک مرکزی و اعضای هیات عالی ارسال کند.

نمایندگان ناظر مجلس در مجمع عمومی بانک مرکزی موظفند حداکثر ۴۸ ساعت قبل از برگزاری مجمع، گزارش خود را در ارتباط با گزارش‌های ارایه شده توسط هیات نظّار به دبیرخانه مجمع عمومی ارسال نمایند تا در دستور کار مجمع قرار گیرد.

رییس کل موظف است امکان دسترسی هیات نظّار به تمامی اطلاعات و اسناد بانک مرکزی را فراهم کند.

اعضای هیات نظّار نمی‌توانند شغل یا سمت‌ موظف یا غیرموظف اعم از مدیریتی، کارشناسی یا مشاوره‌ای در بخش‌ دولتی یا غیردولتی داشته باشند. این ممنوعیت شامل موارد مستثنی شده ذیل اصل (۱۴۱) قانون اساسی نمی‌شود. حقوق و مزایای اعضای هیات نظار مطابق حقوق و مزایای مقامات موضوع بند (ج) ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/ ۷/ ۱۳۸۶ توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی پرداخت می‌شود. 

همچنین هزینه استفاده از خدمات حسابرسانی که حسب تشخیص رییس هیات نظّار استفاده از خدمات آنها برای انجام ماموریت‌های هیات نظّار ضروری است، توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی پرداخت می‌شود. سایر هزینه‌های هیات نظّار، مشتمل بر هزینه‌های اداری و پشتیبانی، توسط بانک مرکزی تأمین خواهد شد. ‌ بانک مرکزی موظف است با درخواست رییس هیات نظّار، فضای مناسب، امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی موردنیاز هیات را تأمین کنند.

 

ارسال نظر