کاهش خرید دلاربا سیگنال مثبت مذاکرات وین

۱۴۰۰/۱۲/۱۵ - ۰۱:۴۳:۱۹
کد خبر: ۱۸۷۴۷۱

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

فعالان بازار ارز در نخستین روز هفته، شاهد افت بیشتر شاخص ارزی هستند. این در حالی است که اخبار پیرامون مذاکرات احیای برجام، منجر به کاهش انتظارات تورمی در بازار شده است.با انتشاراخبار اظهارنظر دیپلمات‌های اروپایی، در مورد ابراز امیدواری نسبت به توافق نهایی در مذاکرات وین، قیمت دلار کاهش بیشتری را نشان می‌دهد و روز شنبه 14 اسفند 1400 دلار به 25440 تومان و درهم به 7010 تومان افت کرده است. از سوی دیگر، با وجود رشد قیمت هر اونس جهانی به 1970 دلار به دنبال جنگ اوکراین، قیمت سکه طلا به خاطر کاهش قیمت دلار به 11 میلیون و 850 هزار تومان رسیده است. مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+4 وارد روزهای پایانی و سرنوشت ساز خود شده است و در این میان، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سومین بار در دولت سیزدهم به تهران سفر کرده است. سفری که به دیدار و گفت‌وگو با محمد اسلامی معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی و دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه همراه شده است. در مجموع تا به این لحظه خروجی این دیدارها نشان از احتمال دستیابی به توافق دارد.در این شرایط، مشاهدات میدانی از بازار ارز در محدوده خیابان فردوسی تهران بیانگر کاهش تقاضا در پی افت انتظارات تورمی است. روندی که در گام نخست به تداوم کاهش انتظارات تورمی و خروج تقاضای احتیاطی از بازار ارز منجر شده است. به گونه‌ای که قیمت‌ها نیز در نبود تقاضا و افزایش عرضه، با کاهش همراه شده است. در این میان، رصد هوشمندانه بازارساز و استفاده از ابزار پرقدرتی به نام بازار متشکل ارزی، به شکل مطلوبی توانسته است نیاز ارزی متقاضیان را پاسخ دهد و مانع از شکل‌گیری تقاضای کاذب در برابر صرافی‌ها شود.

     جدیدترین نرخ‌ها از صرافی‌ها

در صرافی‌های بانکی و مجاز، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار امریکا از مردم در بازار ارز به رقم ۲۴۲۲۰ تومان رسیده است و در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار امریکا در بازار ارز نیز با کاهش ۱۳۸ تومانی نسبت به روز پنجشنبه، به رقم ۲۴۴۶۳ تومان رسیده است. این در حالی است که این نرخ دلار نسبت به آغاز زمستان، حدود ۳ هزار تومان ارزان‌تر شده است. همچنین بهای دلار در بازار آزاد با کاهش به کانال ۲۵ هزار تومان رسیده است.

همچنین در این صرافی‌ها، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس یورو از مردم ۲۷۳۳۶ تومان تعیین شده است و در مقابل، میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس یورو به متقاضی دریافت ارز در بازار، به رقم ۲۷۶۱۱ تومان رسیده است که نسبت به روز کاری قبل، ۱۲۱ تومان و نسبت به اولین روز دی ماه نیز بیش از ۳ هزار تومان عقب‌نشینی دارد. 

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی در ساعات عصر شنبه، چهاردهم اسفندماه با ۱۴۶ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه)، ۲۴ هزار و ۴۵۵ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو با کاهش ۱۲۱ تومانی نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۷ هزار و ۶۱۱ تومان بود.قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۲۱۱ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۳۳۶ هزار تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۷۶۸ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۹۹۳ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۲۵ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۲۷۱ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۸۰۸ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۵۶۹ تومان معامله شد.در بازار آزاد نیز هر دلار ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان معامله می‌شد.افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ابتدای امسال شروع شد و از خردادماه وارد کانال ۲۶‌هزار تومان شد. نوسان قیمت‌ دلار در صرافی‌های بانکی ادامه داشت و به‌طور مشخص در ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود. در روزهای سرد زمستانی نرخ ارز نیز سیر نزولی را شروع کرد، به این صورت که پس از ۶ ماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در آخرین روزهای دی ماه (۲۷ دی ماه) دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. البته نرخ دلار از ۱۷ بهمن ماه در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان دارد

    سقوط دلار کانادا

تشدید جنگ در اوکراین باعث شد تا دلار کانادا در برابر همتای امریکایی خود کاهش یافت و در مسیر کاهش هفتگی قرار گرفت و بازارهای سهام در سطح جهانی سقوط کردند.به گزارش رویترز، نظرسنجی رویترز نشان داد که دلار کانادا در سال آینده تقویت خواهد شد زیرا افزایش قیمت کالاها چشم‌انداز اقتصادی داخلی را تقویت و بانک کانادا نیز بهره را بیشتر خواهد کرد .اداره آمار کانادا عنوان کرد: ارزش مجوزهای ساختمانی کانادا در ژانویه نسبت به دسامبر ۸.۸ درصد کاهش یافته است و تحلیلگران انتظار افزایش دو درصدی را داشتند.

    سقوط یورو و جهش دلار

یورو در برابر ارزهای اصلی سقوط کرد و دلار امریکا روز جمعه با افزایش نگرانی‌ها در مورد تاثیر تشدید درگیری اوکراین و روسیه، به ویژه با چشم‌انداز رشد اروپا افزایش یافت.به گزارش رویترز، یورو در برابر دلار به کمتر از ۱.۱۰ دلار سقوط کرد و به ضعیف‌ترین سطح خود از ماه می‌۲۰۲۰ رسید. آخرین بار با افت ۱.۳ درصدی به ۱.۰۹ دلار رسید که بزرگ‌ترین کاهش درصد روزانه از مارس ۲۰۲۰ بود.نیروهای روسیه روز جمعه بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا را تصرف کردند. یورو نیز در برابر پوند سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح خود از ژوئن ۲۰۱۶ رسید. استراتژیست‌ها نگران هستند که افزایش قیمت انرژی و گاز به چشم‌انداز رشد اقتصادی اروپا ضربه بزند. همچنین، دلار در برابر ین ژاپن ۰.۵ درصد کاهش داشت. روبل روسیه نیز در معاملات بیش از ۲۰ درصد در برابر دلار و یورو کاهش یافت.کارشناسان اظهار کردند: دلار امریکا در بحبوحه بحران، ارز انتخابی بوده است. همچنین سرمایه‌گذاران انتظار دارند که فدرال رزرو ایالات‌متحده برای اولین‌بار با حمایت از دلار از زمان همه‌گیری ویروس کرونا، نرخ بهره را در نشست ۱۵ تا ۱۶ مارس افزایش دهد.قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با ۱.۷۹ درصد افزایش به ۱۹۷۰ دلار و ۷۰ سنت رسید.روز جمعه قیمت فلز پالادیوم تا 8.4 درصد جهش داشت و به 3008 دلار و 74 سنت رسید.روسیه تولید‌کننده 40 درصد از پالادیوم جهان است که در صنعت خودروسازی مصرف فراوانی دارد. جنگ اوکراین و نگرانی از کاهش عرضه پالادیوم روسیه سبب شد تا قیمت این فلز گرانبها در مسیر ثبت رشد هفتگی 25 درصدی قرار گیرد.

     منابع تخصیص ارز ترجیحی مشخص شد

نمایندگان مجلس منابع درآمدی لازم برای تخصیص ارز ترجیحی به منظور تامین کالاهای اساسی و دارو در سال آتی را مشخص کردند.دولت و دستگاه‌های اجرایی بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری شامل جمله بانک مرکزی، مجاز به تخصیص، فروش، تهاتر یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و گازی و سایر منابع به غیر از نرخ سامانه معاملات الکترونیکی نیستند.به منظور کنترل بازار ارز، بانک مرکزی مجاز است نسبت به عرضه ارز به نرخ حداکثر دودرصد کمتر از نرخ سامانه معاملات الکترونیکی اقدام کند. در صورت تصویب بخش هزینه‌ای لایحه، معادل مبلغ ۹ میلیارد دلار این قانون برای تامین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی و بر اساس نرخ ارز ترجیحی اختصاص می‌یابد.

    افزایش ۷۷ درصدی هزینه واردات  با ارز ۴۲۰۰

افزایش هزینه واردات با ارز ترجیحی به ۷۷ درصد رسیده است ولی هنوز مجلس و دولت به توافقی برای تعیین تکلیف این ارز نرسیده‌اند.بعد از تاکید دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تعیین تکلیف آن برای سال آینده، لایحه بودجه بدون پیش بینی تخصیص این ارز جهت واردات کالای اساسی به مجلس رفت ولی در مسیر پرنوسانی قرار گرفت. کمیسیون تلفیق بعد از اما و اگرهای بسیار به عدم حذف ارز ترجیحی به دلیل نبود برنامه مشخص از سوی دولت رای داد و ۹ میلیارد دلار را برای واردات کالای اساسی با این ارز در سال ۱۴۰۱ تصویب کرد.این در حالی است که بررسی تازه‌ترین گزارش گمرک ایران از وضعیت واردات کالای اساسی نشان دهند ادامه روند افزایشی واردات هفت قلم اساسی وارداتی با ارز ترجیحی است؛ به‌طوری که در ۱۰ ماهه امسال ۲۷.۶ میلیون تن به ارزش ۱۷.۵ میلیارد دلار واردات کالای اساسی در ۲۵ گروه انجام شده که بیش از ۲۴ میلیون تن به ارزش بیش از ۱۳.۶ میلیارد دلار با ارز ترجیحی وارد شده است.بر این اساس ۸۶.۹ درصد حجم واردات کالای اساسی و ۷۷.۷ درصد ارزش آن با نرخ ۴۲۰۰ تومانی تامین ارز شده است.اما نکته دیگر در مورد واردات کالا با ارز ترجیحی افزایش هزینه آن است، در این دوره حجم واردات با ارز ترجیحی ۳۰ درصد رشد کرده ولی ارزش آن ۷۷ درصد بیشتر شده است که خود نشان‌دهنده افزایش نیاز به تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی است.واردات کالای اساسی با ارز ترجیحی برای هفت قلم گندم، جو، ذرت، دانه‌های روغنی، روغن خوراکی، کنجاله سویا به همراه بخشی از دارو و تجهیزات پزشکی انجام می‌شود.

    سقوط دوباره بیت‌کوین

ضررهای بیت‌کوین با تشدید جنگ بین روسیه و اوکراین افزایش یافت و بر احساسات سرمایه‌گذاران تاثیر گذاشت. بزرگ‌ترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار کاهش یافت و با کاهش ۶.۷ درصدی به کانال ۳۹ هزار دلار رسید.

 

ارسال نظر