نرخ‌ها در بازار

۱۳۹۹/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۵۷۶

قیمت اونس جهانی طلا روز دوشنبه روند نزولی به خود گرفت، زیرا محرک مالی جدید بانک مرکزی ژاپن برای کاهش فشارهای ناشی از ویروس کرونا، وضعیت سهام را بهبود بخشید. قیمت اونس طلا با ۰.۵درصد کاهش به ۱۷۱۸دلار در هر اونس رسید و معاملات آتی فلز گران‌بها در ایالات متحده نیز با ۰.۲درصد افزایش به ۱۷۳۸ دلار رسید. همچنین نرخ دلار نقدی در بازار 16 هزار تومان اعلام شد و به دنبال آن با کاهش همزمان اونس جهانی طلا و نرخ دلار، قیمت سکه و طلا اندکی کاهش یافت.  به گزارش «تعادل»، مظنه مثقال طلا 2 میلیون و 756 هزار تومان، گرم 18 عیار 636 هزارتومان، سکه 6 میلیون و 450 هزار، نیم‌سکه 3 میلیون و 250 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 850 هزار، سکه گرمی 970 هزار تومان دادوستد شد. 

در بازار ارز نیز قیمت دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به 16 هزار تومان رسید و یورو 17200، پوند 19500، درهم 4435، لیر ترکیه 2330، یوآن 2250، دلار کانادا 11500 تومان معامله شد در حالی نرخ دلار در صرافی‌های بانکی، روز (دوشنبه) بدون تغییر قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به نرخ ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده که قیمت دلار در بازار آزاد به ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان کاهش یافته است. بهای دلار در بازار آزاد و غیررسمی بالای ۱۶ هزار تومان بود که اندکی کاهش یافته و وارد کانال ۱۵ هزار تومانی شد

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۳ ارز کاهش و قیمت ۲۲ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ بقیه ارزها نیز ثابت ماند. هر دلار امریکا بدون تغییر قیمت همانند روزهای گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۲ هزار و ۴۳ ریال و هر یورو نیز ۴۵ هزار و ۴۶۲ ریال ارزش‌گذاری شده است.

   تحولات قیمت طلا در بازار جهانی

 قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در پی بهبود ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را محدود کرد، کاهش یافت.

بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور با ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۷۲۲ دلار و ۶۱ سنت رسید.در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۷۴۰ دلار و ۹۰ سنت رسید.تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، رسیدن پاندمی کرونا به پیک خود، موضوع اصلی مورد توجه در هفته جاری خواهد بود که برای بازارهای سهام مثبت است اما به روند صعودی طلا ضربه می‌زند. طلا تاکنون از اقدامات محرک مالی گسترده بانک‌های مرکزی جهان برای مقابله با تبعات اقتصادی پاندمی کرونا سود برده است.بازارهای سهام آسیایی در آستانه هفته پررویدادی که طی آن گزارش‌های مالی شرکتهای بزرگ منتشر شده و دیدار مقامات بانک‌های مرکزی برگزار می‌شود، اندکی صعود کردند. بانک مرکزی ژاپن خرید دارایی‌های پرریسک را افزایش داده و وعده داده که برای مقابله با تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا، اوراق قرضه دولتی را به میزان نامحدود خریداری خواهد کرد.دلار در برابر رقیبان کلیدی خود اندکی کاهش یافت اما نزدیک به بالاترین رکورد سه هفته اخیر که روز جمعه صعود کرده بود، ایستاد.

به گزارش رویترز، در جریان معاملات ابتدای هفته، روند نزولی دلار ادامه یافت و بسیاری از ارزها در برابر اسکناس سبز در موقعیت صعودی قرار گرفتند. مجلس سنای امریکا همان‌طور که انتظار می‌رفت لایحه نیم تریلیون دلاری پیشنهادی دولت برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی در برابر ویروس کرونا را تصویب کرد و این لایحه اکنون برای اخذ تایید نهایی به کنگره ارسال خواهد شد هر چند که احتمالا دولت ترامپ برای به تصویب رساندن این لایحه در کنگره با دردسرهای بیشتری نسبت به مجلس سنا مواجه خواهد شد. قرار است روز چهارشنبه بانک مرکزی امریکا در خصوص انجام اقدامات حمایتی بیشتر تصمیم بگیرد. این بانک تاکنون حدود ۲.۵ تریلیون دلار برای حمایت از بخش‌های مختلف اعتبار تخصیص داده است. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با افت ۰.۵۴ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۸۹۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۲۸ دلار اعلام شد. 

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۵۸ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۴۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۹ درصد بالا رفت اما با ماندن در کانال ۱.۰۸ به ۱.۰۸۵ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۴ درصد کاهش به ۱۰۷.۰۸۲ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۵۴۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۷۶ یوان چین اعلام شد.

 

ارسال نظر