اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۳۶۵

توصیه بانک مرکزی در مورد رمز دوم

روابط عمومی بانک مرکزی به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند طی اعلام قبلی، از ابتدای دی‌ماه، انجام پرداخت و خریدهای اینترنتی با رمز دوم فعلی امکان پذیر نمی‌باشد. لذا مشتریان محترم بانکی چنانچه تاکنون نسبت به فعال‌سازی «رمز دوم پویا» اقدام نکرده‌اند، هرچه سریع‌تر با مراجعه به شعب یا وب‌سایت بانک یا طی ارتباط با مرکز تماس بانک خود، اقدامات لازم را انجام دهند. شایان ذکر است بانک‌ها بر اساس درخواست مشتریان، رمز دوم یک‌بار مصرف (پویا) را به شماره تلفن همراه ایشان از طریق پیامک ارسال می‌کنند. برای بهره‌مندی از این خدمت، مشتریان بانکی صرفا شماره تلفن همراه خود را به بانک اعلام نمایند.

بانک مرکزی، مدیریت تجارت بدون نفت را پیگیری می‌کند

 دیدار معاون ارزی بانک مرکزی با سفرای جدید الانتصاب ایران در کشورها با هدف آشنایی بیشتر سفرا با مسائل بانکی و مراودات اقتصادی صبح  دیروز در بانک مرکزی برگزار شد.  به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، غلامرضا پناهی، معاون ارزی بانک مرکزی در این دیدار با بیان اینکه تعاملات بانک مرکزی و وزارت خارجه مستمر و بهینه است و تاکنون منتج به نتایج مفیدی شده است؛ گفت: مسائل بانکی و نقل و انتقال پول بخش مهمی از مراودات تجاری و اقتصادی کشور است.  پناهی با تشریح وضعیت کنونی روابط بانکی کشور با سایر کشورها تصریح کرد: به‌رغم تحریم‌های موجود خوشبختانه تاکنون از نظر تامین ارز واردات مشکلی نداشته‌ایم و مازاد عرضه ارز در سامانه نیما نشانگر کارکرد روان و مثبت این سامانه است است.  پناهی افزود: سیاست بانک مرکزی مدیریت تجارت خارجی کشور بدون نفت است و استفاده از کلیه پتانسیل‌های صادرات غیر نفتی در این مسیر در دستور کار قرار دارد. معاون ارزی بانک مرکزی با تشریح راه‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور گفت: ارز حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصادی کشور بازگردد و پشتوانه تجارت خارجی کشور باشد.  وی تاکید کرد: صادرات ریالی به معنای خروج سرمایه کشور است و لذا بانک مرکزی آن را به رسمیت نمی‌شناسد. پناهی با بیان اینکه تلاش برای اتصال سامانه سپام به بانک‌های خارجی ادامه دارد، افزود: توزیع ریسک تمرکز تجاری کشور از طریق ایجاد تنوع در مبادی ورودی کالاهای مورد نیاز به واسطه شناسایی کالاهای مازاد کشورها و مورد نیاز کشور و نیز توسعه مکانیسم تهاتر با کشورها اولویت‌های بانک مرکزی است که اقدامات سفرا و نمایندگان وزارت خارجه می‌تواند در این مسیر بسیار راه گشا باشد.  در ادامه این دیدار سفرای حاضر در جلسه ابهامات و پرسش‌های خود در خصوص مسائل بانکی و روابط کارگزاری را مطرح کرده و در مورد آنها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

ارتقای ضریب امنیت تراکنش‌ها با اجرای رمز دوم

یک کارشناس بانکی گفت: با استفاده تمام جامعه از رمزهای پویا میزان جرایم کاهش  می‌یابد و ضریب امنیت در تراکنش‌ها رشد پیدا می‌کند. علی یکتا در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به اجرای طرح رمز دوم پویا از ابتدای دی ماه گفت: در سال‌های اخیر جرایم آنلاین در کشور افزایش بسیار زیادی داشته و این موضوع برای بانک‌ها با توجه به خسارت دیدن مشتریان ایجاد مشکل کرده که اجرای طرح رمز دوم پویا از ابتدای دی ماه و ارتقای امنیت تمامی تراکنش‌های بدون حضور کارت می‌تواند دغدغه‌های بانک‌ها و نگرانی مشتریان درباره امنیت را رفع کند؛ اعتقاد دارم یک‌بار مصرف‌سازی رمزهای کارت بانکی از جمله رمز دوم باید بسیار زودتر اجرایی می‌شد تا با استفاده تمام جامعه از رمزهای پویا میزان جرایم کاهش یافته و ضریب امنیت در تراکنش‌ها رشد پیدا کند. وی ادامه داد: مشتریان باید بدانند که فعال‌سازی و دریافت رمز دوم یک‌بار مصرف به معنای تضمین ارایه امنیت پایدار در تراکنش‌های اینترنتی است و ضرورت دارد تا هر چه سریع‌تر نسبت به فعال کردن رمز دوم پویا اقدام کنند؛ بر اساس آمار، بانک توسعه تعاون صدمه چندانی از فیشینگ و کلاهبرداری‌های مبتنی برداشت غیرمجاز از سرقت اطلاعات کارت مانند رمز دوم ندیده، اما با رمزهای یک‌بار مصرف و افزایش سطح امنیت، نگرانی مشتریان رفع خواهد شد. وی با اشاره به آمادگی کامل بانک توسعه تعاون برای اجرای رمز دوم یک‌بار مصرف گفت: توسعه ابزارهای ارایه رمز یک‌بار مصرف به مشتریان، طبق الزامات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقای امنیت تراکنش‌های غیر حضوری بوده و امیدواریم با اجرایی شدن این طرح از ابتدای دی ماه کمترین میزان سوءاستفاده از مشتریان در شبکه بانکی و پرداخت را شاهد باشیم. یکتا خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه رمز دوم یک‌بار مصرف وجود دارد، حرکت تمامی بانک‌ها برای توسعه راهکارهای ارایه رمز پویا بر بستر تلفن همراه هوشمند است و صرفا زیرساخت پیامک برای صاحبان موبایل‌های غیر هوشمند با همکاری بانک مرکزی در نظر گرفته شده؛ این در حالی است که باید توسعه راهکارهای جدید و بسترهای متنوع برای بانک‌ها به صورت جدی دنبال شود تا برخی از مشتریان دچار صدمه ناشی از دیده نشدن و در نظر گرفته نشدن نشوند. وی با اشاره بر اهمیت سامانه هریم تاکید کرد: بانک مرکزی در حوزه زیرساخت رمز پویای بانک‌ها آسیب‌شناسی کرد و متوجه شد که صرفا ۵ درصد از نیاز رمز دوم پویا با اپلیکیشن‌ها پوشش داده شده، بر همین اساس طراحی و توسعه سامانه هدایت رمز یک‌بار مصرف بانکی تحت عنوان هریم به منظور ایجاد یک ابزار عمومی و ساده برای ارایه رمز دوم یک‌بار مصرف در دستور کار قرار گرفت تا از هر جنس مشتری بتواند از این خدمت استفاده کند.

 

ارسال نظر