امسال ارز اربعین نداریم

۱۳۹۸/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۲۹۶
امسال ارز اربعین نداریم

گروه بانک و بیمه|

با توجه به مشکلاتی که سال گذشته در تامین دینار زائران در اربعین سال گذشته رخ داد و با مشکلات و حواشی بسیاری مواجه شده بود، امسال بانک مرکزی تصمیم گرفته که ارزی برای مراسم اربعین در نظر نگیرد زیرا امکان تامین دینار در عراق فراهم نشده و عراق همکاری لازم در این زمینه نداشته است.

به گزارش «تعادل»، رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ارز اربعین با نرخ آزاد صرافی‌ها ارایه خواهد شد، درباره عدم دخالت بانک مرکزی در بازار آزاد خاطرنشان کرد: ارز مسافرتی، ارز بازار آزاد حساب می‌شود و این بانک‌ها هستند که در این زمینه نرخ‌گذاری می‌کنند.

عبدالناصر همتی، درباره وضعیت ارایه ارز مسافرتی و عرضه این ارز با قیمتی بیشتر از ارز آزاد اظهار کرد: بانک مرکزی دخالتی در ارز بازار آزاد نمی‌کند و ارز مسافرتی نیز جزو ارز بازار حساب می‌شود. بانک‌ها که ارایه‌دهنده ارز مسافرتی هستند خودشان بر مبنای نرخ ارز روز گذشته در خصوص قیمت ارز مسافرتی تصمیم‌گیری می‌کنند.

رییس کل بانک مرکزی همچنین درباره اینکه آیا دولت برای مراسم اربعین ۱۳۹۸ ارز خاصی برای زائران راهپیمایی اربعین در نظر دارد خاطرنشان کرد: ارز اربعین با نرخ آزاد صرافی‌ها ارایه خواهد شد.

 عدم و اکنش بازارها به کاهش نرخ بهره

با وجود آنکه انتظار می‌رفت بعد از کاهش نرخ بهره در امریکا توسط فدرال رزرو در روز چهارشنبه، شاهد افزایش نرخ طلا و کاهش نرخ دلار در بازارهای جهانی در روزهای پنج شنبه و جمعه باشیم، اما ظاهرا اثر کاهش 25 صدم درصدی نرخ بهره و افت آن از 2 درصد به 1.75 درصد، تاثیری بر بازار نداشته و نرخ اونس جهانی طلا همچنان در سطح 1503 دلار در روزهای پنج شنبه و جمعه باقی ماند و ارزش دلار نیز در برابر سایر ارزها همچنان تقویت شده است.

به گزارش تعادل، کارشناسان معتقدند که این کاهش اندک بوده و با انتقاد رییس‌جمهور امریکا نیز مواجه شده است و اثر قابل توجهی بر بازار طلا و ارز نخواهد داشت، زیرا فعالان اقتصادی انتظار کاهش نرخ بهره بیشتری را داشتند تا بتواند به رشد اقتصادی در امریکا، کمک بیشتری کند اما در حال حاضر، فعالان بازار ارز و طلا اثر کاهش محدود نرخ بهره بر متغیرهای اقتصادی و تقاضای طلا را جدی نگرفته‌اند و در نتیجه نه تنها نرخ طلا ثابت مانده بلکه ارزش دلار امریکا در برابر سایر ارزها همچنان روبه افزایش است و برای کاهش ارزش دلار، رشد اقتصادی و صادرات بیشتر، باید نرخ بهره بیش از این کاهش یابد.

در بازار داخلی ایران نیز روز 28 شهریور، با اعلام قیمت دلار 11530 تومانی و نرخ اونس جهانی طلا 1503 دلاری، قیمت طلا و سکه تقریبا روند با ثبات قبلی را طی کرد و نرخ‌ها اندکی افزایش داشت و مظنه مثقال طلای 17 عیار یا طلای آب‌شده به 1 میلیون و 772 هزار، هرگرم طلای 18 عیار معادل 409 هزار تومان، سکه امامی

4 میلیون و 60 هزار، سکه طرح قدیم 4 میلیون

و 30 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 60 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 260 هزار و سکه گرمی 900 هزار تومان معامله شد. صرافی‌های مجاز بانکی نیز نرخ فروش دلار را 11450 و نرخ خرید دلار را 11350 تومان، نرخ فروش یورو را 12750 و نرخ خرید یورو را 12650 تومان اعلام کردند. بازار سنا نیز نرخ میانگین ارزهای معامله شده در تاریخ 27 شهریور را برای دلار 11285، یورو 12623، درهم 3031، یوآن 1708، پوند 13954، لیر ترکیه 2084 تومان اعلام کرده است.

 کاهش قیمت طلا با سیگنال جدید امریکا

 همچنین قیمت طلا در معاملات روز پنج‌شنبه بازار جهانی که سرمایه‌گذاران پس از سیگنال‌های جدید سیاست‌گذاران امریکایی در خصوص حرکت بعدی‌شان محتاط شده بودند، کاهش پیدا کرد.

به گزارش رویترز، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۴۸۹ دلار و ۷۳ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته حداکثر یک درصد سقوط کرده بود و نهایتا با ۰.۶ درصد کاهش بسته شد.در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا ۱.۲ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۴۹۷ دلار و پنج سنت رسید.دلار در معاملات روز پنج‌شنبه در سطح بالایی ایستاد و بازارهای سهام آسیا نیز با دنبال کردن رشد ملایم وال استریت، صعود کردند.

بر اساس گزارش رویترز، همانطور که انتظار می‌رفت بانک مرکزی امریکا در نشست سیاست پولی خود که بعد از ظهر روز چهارشنبه به پایان رسید برای حمایت از توسعه اقتصادی نرخ‌های بهره را به میزان ۲۵ واحد کاهش داد، اما احتمال کاهش بیشتر نرخ‌های بهره در آینده را مورد تردید قرار داد و باعث انتقاد سریع رییس‌جمهور امریکا شد.

نرخ‌های بهره پایین‌تر هزینه نگهداری از طلا که بازدهی ندارد را کاهش داده و جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند را تقویت می‌کند و از سوی دیگر ارزش دلار امریکا را تحت فشار کاهشی قرار می‌دهد. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۷ دلار و ۷۲ سنت رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۵۹۶ دلار و ۱۶ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، ۹۳۰ دلار و ۴۳ سنت معامله شد.

  بانک‌های اروپا تحت تاثیر  ریسک جدید نرخ بهره

 از سوی دیگر، ‌اکونومیست با انتشار یک گزارش تحلیلی هشدار داد صنعت بانکداری اروپا تحت تاثیر نرخ بهره با ریسک بزرگی روبرو شده است.به گزارش سی ان بی‌سی، بانک مرکزی اروپا چندی پیش با کاهش مجدد نرخ بهره به منظور تقویت رشد اقتصادی منطقه یورو موافق کرد و نرخ بهره در این منطقه پولی با رسیدن به منفی ۰.۵ درصد در پایین‌ترین سطح تاریخ خود از زمان تشکیل منطقه پولی یورو قرار گرفت.

واحد اطلاعات اکونومیست در گزارشی به مقامات بانک مرکزی اروپا هشدار داده است که تداوم روند فعلی بانک‌های اروپایی را با ریسک‌های بسیار جدی مواجه خواهد کرد. سیمون باپتیست، مدیر ارشد این موسسه گفت: فکر می‌کنم اکنون سوالات زیادی پیرامون سودآوری فعالیت بانک‌های اروپایی ایجاد شده است.

نرخ بهره در منطقه یورو از سال ۲۰۱۲ به صفر درصد کاهش یافت و نخستین‌بار در سال ۲۰۱۴ وارد محدوده منفی شد. واحد اطلاعات اکونومیست هشدار داده است که نرخ بهره منفی به ضرر وام‌دهندگان خواهد بود و توانایی بانک‌ها برای سودآور ماندن را خدشه‌دار می‌کند. این گزارش در ادامه هشدار داده است که نرخ بهره منفی برای مدت طولانی باعث ایجاد تغییرات بنیادین در کسب و کارها خواهد شد.

قرار است بانک مرکزی اروپا در هر ماه ۲۰ میلیارد یورو اوراق قرضه دولتی را خریداری کند تا راه را برای تقویت رشد اقتصادی در سطح منطقه یورو هموار کند. این بسته فرا‌تر از حد انتظار، احتمالا بانک‌های مرکزی ژاپن و امریکا را نیز مجبور خواهد کرد که سیاست‌های مشابهی را در پیش بگیرند.ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا گفته است که کاهش مجدد نرخ بهره باعث ازادسازی بخشی از نقدینگی مازاد بانک‌ها به سمت بازار خواهد شد اما به عقیده اکونومیست، این اقدام باعث کاهش حاشیه سود آنها خواهد شد.به نظر می‌رسد با توجه به درپیش بودن برگزیت و کاهش رشد اقتصادی اعضای مهم منطقه یورو نظیر آلمان و ایتالیا و رشد ضعیف سایر اعضا نظیر فرانسه و اسپانیا، کار بانک مرکزی برای احیای رشد بسیار دشوار خواهد بود.

 ادامه کاهش سهم دلار از سبد ارزی روسیه

 همچنین سهم دلار از سبد ارزی روسیه مجددا کاهش یافت.به گزارش راشاتودی، تا پایان ماه اوت روسیه ۲.۳۵ میلیارد دلار دیگر از اوراق دلاری خود را به فروش رساند تا اکنون تنها ۸.۵ میلیارد دلار اوراق قرضه وزارت خزانه داری امریکا را در اختیار داشته باشد.بر اساس آخرین ارزیابی‌ها اکنون سهم دلار از ذخایر طلا و ارز روسیه به کمترین سطح خود در طول ۱۲ سال اخیر رسیده است.

آن طور که آمارهای وزارت خزانه داری امریکا نشان می‌دهد، با تشدید روند واگذاری اوراق قرضه دلاری توسط چین، اکنون ژاپن با ۱.۱۳ تریلیون دلار، بزرگ‌ترین دارنده اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری امریکا در جهان است و پس از این کشور، چین با ۱.۱۱ تریلیون دلار در رده دوم ایستاده است.از زمان اعمال تحریم‌های جدید امریکا بر ضد روسیه، این کشور به تدریج در حال تقویت ذخایر طلای خود و تنوع بخشی به ذخایر ارزی است.نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی روسیه نیز برای نخستین‌بار از سال ۲۰۱۴وارد محدوده منفی شده است. دولت روسیه در حال حاضر ۱۶.۲ تریلیون روبل (معادل ۲۴۷.۳ میلیارد دلار) بدهی دارد.

روسیه در راستای کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد خود از تحریم‌های امریکا، سهم استفاده از دلار در مبادلات تجاری خود با چین و هند را کاهش داده است و اکنون به دنبال افزایش استفاده از روبل و یورو در مبادلات بازرگانی خود با اتحادیه اروپا است.برای نخستین‌بار در طول تاریخ این کشور، در سه ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از ۷۵ درصد صادرات روسیه به هند بر حسب روبل بوده است و در مقایسه با سال ۲۰۱۸، سهم ارزهای محلی در مبادلات روسیه با چین و هند چهار برابر افزایش پیدا کرده است.

این کشور همچنین تصمیم گرفته است استقراض بر حسب دلار را کنار بگذارد و دیگر ارزهای مهم جهانی نظیر یوان را جایگزین اسکناس سبز کند.وزارت دارایی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد امسال و سال آینده، وام‌های خارجی روسیه تنها بر حسب یورو و یوان خواهد بود و دیگر استقراضی بر حسب دلار صورت نخواهد گرفت.

 

ارسال نظر