احتمال راه‌اندازی بازار متشکل ارزی تا هفته آینده

۱۳۹۸/۰۲/۱۱ - ۰۰:۴۲:۰۷
کد خبر: ۱۴۳۵۴۷
احتمال راه‌اندازی بازار متشکل ارزی تا هفته آینده

قیمت ارز کاهش یافت

گروه بانک و بیمه|  احسان شمشیری|

نرخ ارزهای عمده در بازار آزاد تهران روز سه‌شنبه 10 اردیبهشت 98 نشان می‌دهد که نسبت به روز دوشنبه کاهش یافته بطوری که هر دلار امریکا 14 هزار و 50 تومان به فروش رسید و بهای هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید نیز چهار میلیون و 975 هزار تومان بود که افت محسوسی داشت.

به گزارش «تعادل»، روز سه‌شنبه 10 اردیبهشت 98 نرخ لحظه‌ای دلار در سامانه سنا 14 هزار و 50 تومان و یورو 15 هزار 900 تومان اعلام شد . همچنین نرخ میانگین ارزها در روز دوشنبه در سامانه سنا به ترتیب برای دلار 14 هزار و 181 تومان، یورو 15 هزار و 911تومان، پوند 17 هزار و 853 تومان و لیر ترکیه 2 هزار و 488 تومان، یوآن2136و درهم 3839 تومان تعیین شد.

در بانک‌ها نیز پس از چند روز افزایش قیمت‌ها در بازار ارز، روز سه‌شنبه قیمت‌ها کاهشی شد. روز سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت بانک‌ها هر دلار امریکا را به قیمت ۱۳ هزار و ۶۴۵ تومان می‌خریدند و قیمت خرید یورو نیز در شعب ارزی بانک‌ها به ۱۵ هزار و ۲۶۷ تومان بود. برخلاف چند روز گذشته قیمت ارز روز سه‌شنبه کاهشی بود؛ بطوری که نرخ خرید دلار در بانک‌ها روز دوشنبه ۱۳ هزار و ۷۸۰ تومان اعلام شده بود که روز سه‌شنبه حدود 135 تومان کاهش داشت. همچنین بانک‌ها هر پوند انگلیس را نیز ۱۷ هزار و ۶۵۵ تومان خریداری می‌کردند.

از سوی دیگر، قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ بطوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۶ هزار و ۵۰ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسد.

این در حالی است که نرخ خرید یورو در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان است که نسبت به روز دوشنبه ۹۰ تومان کاهش داشته است. این صرافی‌ها همچنین روز سه‌شنبه هر دلار امریکا را ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان خریده و ۱۴ هزار و ۵۰ تومان فروختند که قیمت دلار نیز کاهش ۱۴۰ تومانی داشته است.

در جریان معاملات روز سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸ در بازار آزاد تهران، دلار نقدی 14250 تومان معامله شد و اونس جهانی نیز 1284 دلار اعلام شده و در نتیجه قیمت طلا و سکه روندی با ثبات و در برخی ساعات تاحدودی کاهشی داشت. بطوری که قیمت سکه طرح جدید به ۴میلیون و ۹۴۵ هزار تومان تا 4 میلیون و 960 هزار رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و 800هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و 84۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۹۷۰ هزار تومان معامله شد. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۴۴ هزار و ۱۵۵ تومان و مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آبشده نیز به 1 میلیون و 931 هزار تومان رسید.  در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که براساس آن نرخ ۱۶ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز دوشنبه افزایش و قیمت ۱۷ واحد پولی دیگر کاهش یافت. نرخ دلار و ۱۳ ارز دیگر نیز ثابت ماند. هر دلار امریکا ۴۲ هزار، هر پوند انگلیس با ۵۳ ریال افزایش ۵۴ هزار و ۳۵۶ ریال و هر یورو نیز با ۱۳۷ ریال رشد ۴۶ هزار و ۹۹۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

    احتمال راه‌اندازی بازار متشکل ارزی  

از سوی دیگر، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد اظهار امیدواری کرد تا هفته آینده بازار متشکل ارزی اجرایی شود. به گفته دژپسند، در حال حاضر از یک طرف با محدودیت تامین سرمایه‌ در گردش روبرو هستیم و از طرفی مشکل نقدینگی وجود دارد. نسبت تسهیلات به سپرده برخی بانک‌ها از ۱۰۰ درصد عبور کرده و برخی بانک‌ها پایین‌تر است. وی خطاب به تولیدکنندگان گفت: از خودتان بپرسید که چرا در بانکی سپرده‌گذاری می‌کنید که نسبت تسهیلات به سپرده‌اش ۲۰ درصد است. دژپسند پیشنهاد کرد برای تامین مالی تولیدکنندگان از ظرفیت بورس استفاده شود. بانک‌ها متاسفانه درگیر دارایی‌های منجمد و معوقات هستند.

وزیر اقتصاد خطاب به تولیدکنندگان تاکید کرد: چرا از ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی ۱۰ میلیارد دلار آن به کشور بازگشته است، معتقدم ارز ۴۲۰۰ تومانی را نمی‌توان مدیریت کرد، اما سقوط ارزش ریال تا کجا؟ باید روی آن تعصب داشته باشیم. چه اتفاقی افتاده که ارزش پول ما اینقدر سقوط کرده، شما تولیدکنندگان باید کمی خود را جای ما بگذارید. معتقدم صادرکننده نباید از جیب خرج کند، اما اگر نصف ارز صادراتی در بازار می‌آمد چه می‌شد. تقاضا برای آن هست اندکی قیمت‌ها را تعدیل کنید. دژپسند درباره یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری مربوط به اصلاح نظام بانکی و لایحه آن، تصریح کرد: اصلاح نظام بانکی لزوماً مبتنی بر لایحه نیست و بخشی از آن در اختیار دولت و اختیارات بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و کارهای مربوط به آن انجام می‌شود، بخشی از آن نیز نیاز به مصوبه مجلس دارد. در حال حاضر نیز وزارت اقتصاد برای موضوع سهام و دارایی‌های بانک‌های دولتی پیشنهاداتی داده که ساختار و قواعد آن را تهیه کرده است، چون تاکنون وجود نداشت.

    افزایش قیمت هر اونس طلا

از سوی دیگر، قیمت هر اونس طلا روز سه‌شنبه 10اسفند با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۲۸۱ دلار و ۹۵ سنت رسید. به گزارش رویترز، در حالی که در آستانه انتشار مجموعه‌ای از آمارهای اقتصادی و همچنین نشست دو روزه فدرال رزرو امریکا در مورد نرخ بهره ارزش سهام در بازارهای آسیایی کاهش یافته، قیمت طلا امروز شاهد افزایش بود. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا  روز سه‌شنبه با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۲۸۱دلار و ۹۵ سنت رسید. قیمت طلای امریکا نیز با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۲۸۳ دلار و ۹۰ سنت رسید. نتایج یک تحقیق رسمی نشان می‌دهد که میزان رشد فعالیت‌های کارخانه‌ای چین در ماه آوریل به شکل غیرمنتظره‌ای کاهش یافته و این نشان می‌دهد که اقتصاد چین از مسیر رشد و رونق بالای اقتصادی فاصله گرفته است. بازار اکنون در انتظار انتشار مجموعه‌ای از آمارهای اقتصادی در حوزه یورو و همچنین بیانیه پایانی فدرال رزرو امریکاست.

انتظار می‌رود فدرال رزرو نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کند، زیرا انتشار آمارهای ضعیف از نرخ تورم سیاست‌گذاران را نگران وضعیت اقتصادی کرده است.

    پیش‌بینی اوضاع دلار در ماه‌های آینده

در این رابطه یک اقتصاددان معتقد است که نوسانات قبلی دلار دیگر تکرار نخواهد شد. محمود باغجری، استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن ارزیابی شرایط مختلف موثر بر تعیین قیمت ارز، اظهار کرد: باتوجه به اقدامات بانک مرکزی در ایجاد بازار متشکل ارزی، اگر شرایط سیاسی فعلی در مناسبات بین ایران و امریکا به وجود نمی‌آمد قیمت دلار قطعاً کاهشی می‌شد و نرخی بسیار کمتر از نرخ فعلی داشت. با این حال و حتی با به وجود آمدن مسائل سیاسی اخیر بعید است قیمت دلار نوسان چندانی را تجربه کند.

این اقتصاددان وقوع جهش ارزی مشابه آنچه در سال گذشته رخ داد را بسیار بعید توصیف کرد و گفت: واقعیت این است که ایران آنقدرها هم در برابر مسائل ارزی دست‌بسته نیست. با اقداماتی که بانک مرکزی در حال انجام آن است و همچنین بخشنامه‌ای که اخیراً برای اختصاص ارز صادرکنندگان به واردکنندگان تصویب کرده، بعید است بازار ارز نوسان چندانی را تجربه کند.

    کنترل بازار ارز با فروش نفت به چین

او به مساله صادرات نفت و تأثیر آن بر بازار ارز هم اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر چین بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران را می‌خرد و از سوی دیگر هند هم تا ۳۰۰ هزار بشکه از ایران نفت وارد می‌کند. همه اینها غیر از آن چیزی است که ایران به جاهای دیگر صادر می‌کند. در این مناسبات حتی اگر ایران تنها بازار چین را هم داشته باشد و روزانه بتواند تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت صادر کند، باز هم می‌تواند اوضاع بازار ارز را به راحتی کنترل کند.

این استاد دانشگاه در بررسی اتفاقات ارزی سال گذشته در بازار آزاد به مساله «هجوم سرمایه‌گذاری» اشاره کرد و گفت: آنچه در سال گذشته بازار ارز را ملتهب کرد، هجوم مردم عادی برای خرید دلار به بازار بود که بعد از آن سقوط قیمتی که اتفاق افتاد، مردم عادی متوجه شدند که نباید در بازارهای پرریسک سرمایه‌گذاری کنند. این عدم حضور و تقاضای مردم برای خرید دلار در بازار ارز مساله‌ای است که بسیار می‌تواند در کنترل بازار موثر باشد.

    متلاشی شدن باند قاچاق سازمان یافته طلا   

از سوی دیگر، یک باند قاچاق سازمان ‌یافته طلا شناسایی و متلاشی شد.این باند قاچاق ‌سازمان‌ یافته با استفاده از افراد ایرانی و اتباع یکی از کشورهای‌ همسایه، از طریق تبانی با برخی مسوولان ادارات نظارتی، اقدام به قاچاق عمده طلا و نقره از مرزهای رسمی کشور ‌نموده‌اند. در این رابطه شخص اصلی پرونده گروهی را متشکل از چندین نفر به وجود آورده که هر یک وظیفه مشخصی در دریافت، ورود و خروج طلا از کشور به صورت غیرقانونی به عهده داشته‌اند. ارزش طلا و نقره قاچاق‌ شده به داخل و خارج از کشور توسط این باند، بیش از ۶۱۷ میلیارد تومان برآورد شده است

    دور باطل تغییر ارزش لیر

تغییرات لحظه‌ای اخیر لیر ترکیه بطور گسترده‌ای متاثر از گفته‌ها و نه اقدامات بانک مرکزی ترکیه است. بانک مرکزی ترکیه با کاهش تعهد صریح خود برای تشدید سیاست پولی در هفته گذشته، لیر را در معرض ریزش دیگری قرار داد. طبق گفته گروه گلدمن ساکس، بدترین بازیگر اقتصادهای نوظهور جهان در ماه آوریل، باعث کاهش ۱۵ درصدی ارزش لیر در ۱۲ ماه آینده خواهد بود. از این‌رو، گزارش تورم فصلی از اهمیت بیشتری برخوردار شده چراکه انتظار می‌رود فرماندار مراد ستینکای در مورد این گفته اقتصاددانان که معتقدند باید « ۲۰ میلیارد دلار از ذخایر خالص را نمی‌توان به حساب آورد»، توضیح بیشتری بدهد. طبق آمار ارایه شده، تورم برای سال ۲۰۱۹ رقم ۱۶.۲۳ درصد پیش‌بینی شده و براساس پیش‌بینی بانک مرکزی ۱۴.۶ درصد و براساس هدف‌گذاری رسمی ۵ درصد گزارش شده است.

تحلیلگران در تلاش برای هماهنگی داده‌های ذخایر رسمی با جریان‌های منظم ورودی و خروجی هستند که منجر به ایجاد تغییرات در حساب‌های بانک مرکزی می‌شوند. تحلیلگران به دنبال پاسخ این سوال هستند که آیا سیاست‌گذاران از وام‌های کوتاه‌مدت استفاده می‌کردند تا ارزش دارایی‌های خود را افزایش دهند، و اگر چنین است، چرا ذخایر به همان اندازه سریع رشد نکرده‌اند.

 

 

 

ارسال نظر