اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۱۶۲

بهره‌برداری از نیروگاه ماکو  با تأمین مالی بانک سپه

 پایگاه اطلاع‌رسانی بانک سپه: فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو با حجم 80 مگاوات با تأمین مالی بانک سپه و با دستور رییس‌جمهور از طریق ویدیو کنفرانس توسط وزیر نیرو در استان آذربایجان غربی افتتاح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک سپه، رضا اردکانیان وزیر نیرو در مراسم افتتاح فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو ضمن ارایه گزارش به رییس‌جمهور از طریق ویدئوکنفرانس از نقش ویژه بانک سپه درراه‌اندازی این نیروگاه قدردانی کرد.

مدیرعامل بانک سپه در سفر رییس‌جمهور به استان آذربایجان غربی و در حاشیه مراسم افتتاح این طرح گفت: حمایت از اجرای طرح‌های کلان در حوزه‌های راهبردی به‌ویژه در استان‌های مرزی جزو برنامه‌های اولویت‌دار بانک سپه است.

محمدکاظم چقازردی افزود: راه‌اندازی پروژه‌های استراتژیک نظیر؛ نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو علاوه بر کمک به توسعه اقتصادی استان‌های مرزی، زمینه افزایش صادرات غیرنفتی و مبادلات تجاری با کشورهای همسایه را فراهم می‌کند.

شایان‌ذکر است ساخت این نیروگاه از سال 1394 با مشارکت 70 درصدی چین و 30 درصد سهم داخلی آغاز شد و برای بهره‌برداری از فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو 130 میلیون یورو هزینه شده و این نیروگاه تا سال 1404 با یک هزار و 600 مگاوات به بهره‌برداری خواهد رسید که با این روند به یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های مرزی تبدیل خواهد شد.

پنجمین نشست عمومی مدیران عامل   لیزینگ کشور

پنجمین نشست عمومی مدیران عامل شرکت‌های لیزینگ کشور، با حضور آقای مهندس معلمیان رییس هیأت مدیره و آقای موقعی دبیرکل انجمن ملی لیزینگ ایران تشکیل و در خصوص راهکارهای تأمین مالی و چالش‌های اقتصادی فعالیت در حوزه لیزینگ بحث و گفت‌وگو شد.  در این نشست، دکتر حنیفی معاونت نظارتی بانک‌مرکزی، دکتر حسین عبده‌تبریزی از اقتصاددانان و ابراهیم بیگی از حوزه مالیاتی کشور، به‌همراه تنی چند از مدیران عامل شرکت‌های لیزینگ، درباره چگونگی ایجاد تسهیل در فرآیندهای مالی صنعت لیزینگ کشور صحبت کردند.

بررسی‌ تاسیس بانک‌ فرهنگیان‌ در مجلس

نمایندگان در نشست علنی روز ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۷ در جریان بررسی ماده یک طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، تاسیس بانک فرهنگیان را منوط به بررسی بیشتر کمیسیون برنامه و بودجه کردند. به گزارش تعادل، نمایندگان با ارجاع ماده ۳ این طرح به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با ۱۰۳ رأی موافق، از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. در جریان بررسی ماده ۳ طرح مذکور؛ مسعود پزشکیان رییس جلسه علنی، اعلام کرد: با توجه به شرایط تاسیس بانک فرهنگیان، ضروری است برای رفع ابهامات موجود، کمیسیون بررسی‌های بیشتری انجام دهد. براساس این ماده صندوق ذخیره فرهنگیان می‌تواند با هماهنگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و براساس ضوابط و قوانین و با استفاده از منابع و امکانات صندوق به تاسیس بانک فرهنگیان اقدام کند تا با اولویت پرداخت تسهیلات به فرهنگیان فعالیت کند.

همچنین، نمایندگان در جریان بررسی ماده یک طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با این ماده با ۱۵۴ رأی موافق، ۱۶ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۸ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. در ماده یک طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش آمده است: ماده یک - معادل یک درصد درآمد شرکت‌ها و بانک‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت در قانون بودجه سنواتی در ردیف خاص پیش‌بینی و به سرجمع اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وزارت آموزش و پرورش اضافه می‌شود تا در جهت توسعه عدالت آموزشی، بهبود معیشت فرهنگیان، تامین سرانه آموزش و پرورش و پرداخت مطالبات فرهنگیان هزینه شود.  این اعتبار صد در صد تخصیص یافته تلقی می‌شود. خزانه داری کل کشور موظف است به صورت ماهانه حداقل یک دوازدهم یک درصد کل درآمدهای سال قبل را به وزارت آموزش و پرورش پرداخت کرده و در پایان سال مالی با شرکت‌ها و بانک‌های مذکور تسویه کند.

اتمام بررسی‌های بانک مرکزی درباره رمزارزها

یک مقام آگاه از مراحل پایانی مطالعات بانک مرکزی برای رمزارزها خبر داد و گفت: بزودی موضع بانک مرکزی و دستورالعمل‌ و ضوابط مرتبط رمزارزها منتشر می‌شود. یک مقام آگاه در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مراحل پایانی بررسی‌های بانک مرکزی برای پول دیجیتال یا رمزارز‌ها، اظهار داشت: بانک مرکزی به زودی درباره رمزارزها اعلام نظر می‌کند. وی در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی فقط اعلام نظر می‌کند یا چارچوب و دستورالعمل آن را هم منتشر می‌کند، گفت: در کنار اعلام نظر، چارچوب و دستورالعمل رمزارزها هم منتشر می‌شود.

 

ارسال نظر