اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۰۸۴

جریمه ۱.۴ میلیارد دلاری بانک فرانسوی

غول بانکی فرانسوی سوسیته جنرال برای حل و فصل نقض تحریم‌های امریکا موافقت کرد به مقامات فدرال و ایالتی این کشور ۱.۴ میلیارد دلار پرداخت کند.

به گزارش ایسنا، این بانک و مقامات امریکایی در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند: بانک سوسیته جنرال موافقت کرده که برای خاتمه دادن به تحقیقات در خصوص مبادلات مالی که برخلاف قوانین تحریم‌های امریکا علیه کوبا و سایر کشورها انجام داده است، ۱.۳۴ میلیارد دلار پرداخت کند.

به علاوه این بانک اعلام کرد: موافقت کرده است ۹۵ میلیون دلار برای خاتمه دادن به یک مورد دیگر در خصوص نقض مقررات ضد پولشویی پرداخت کند.

سوسیته جنرال در بیش از یکسال گذشته درگیر موارد حقوقی پرهزینه بوده است. آخرین موردی که هنوز حل و فصل نشده بود مربوط به انتقال وجوه دلار برای نهادهای کشورهایی بوده که تحت تحریم‌های اقتصادی امریکا قرار دارند.

بر اساس گزارش رویترز، مقامات امریکایی اعلام کردند بانک سوسیته جنرال از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ میلیاردها دلار مبادلات غیرقانونی برای اشخاص در کشورهای تحت تحریم‌های امریکا از جمله ایران، سودان، کوبا و لیبی انجام داده است.

این جریمه‌ها از سوی بانک مرکزی امریکا، وزارت دادگستری، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری امریکا، دفتر دادستان منطقه نیویورک و دپارتمان سرویس مالی نیویورک صادر شده‌اند.

طبق اعلام دفتر دادستان منهتن، جریمه ۱.۳۴ میلیارد دلاری دومین جریمه بزرگی است که به دلیل نقض تحریم‌های امریکا برای این بانک صادر شده است.

بانک فرانسوی “بی ان پی پاریبا “ نیز در سال ۲۰۱۵ به دلیل نقض تحریم‌ها به پرداخت ۸.۹ میلیارد دلار جریمه از سوی امریکا محکوم شد.

انتقاد از بی‌توجهی به تحقیق و تفحص از بانک مرکزی

یک نماینده اصولگرای مجلس از در دستور کار قرار نگرفتن طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی انتقاد کرد. حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس در تذکری با استناد به ماده ۲۱۲ آیین نامه داخلی گفت: تعدادی از نمایندگان درخواست تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را به هیات رییسه مجلس ارایه کردند که با ارجاع هیات رییسه به کمیسیون این درخواست بعد از ۸ ماه تصویب شد.

وی افزود: این درخواست در دستور کار مجلس قرار گرفته شد اما به یک مرتبه از دستور کار هفته جاری مجلس حذف شد که علت آن مشخص نیست. آن هم در شرایطی که سوءمدیریت‌ها در نظام بانکی و موسسات غیردولتی خسارات فراوانی را به کشور وارد کرده و باید با تحقیق و تفحص جدی از مدیریت و فعالیت‌های بانک مرکزی موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت که تحقیق و تفحص از بانک مرکزی حذف نشده و این موضوع پیگیری خواهد شد.

تصویب صورت‌های مالی بیمه ایران

 اعضای مجمع عمومی شرکت سهامی بیمه ایران ضمن ارزیابی مثبت و رو به رشد فعالیت‌ها و عملکرد بیمه ایران، صورت‌های مالی سال 1396 شرکت را به تصویب رساندند.  به گزارش روابط عمومی بیمه ایران، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سهامی بیمه ایران عصر دوشنبه 28 آبان 97 به ریاست امیر باقری معاون بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی و با حضور اعضای مجمع، غلامرضا سلیمانی رییس کل بیمه مرکزی ایران، سیدحمیدپور محمدی معاون برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور، نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامه و بودجه، سازمان حسابرسی (حسابرس قانونی بیمه ایران) و اعضای هیات‌مدیره بیمه ایران برگزار شد. در این جلسه صورت‌های مالی سال96 بیمه ایران مورد بررسی قرار گرفت و پس از بحث و تبادل نظر به تصویب رسید.  بنا به این گزارش، محسن پورکیانی رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل بیمه ایران در گزارشی جامع به مجمع عمومی، با اشاره به رشد 8 درصدی حق بیمه صادره این شرکت در سال گذشته نسبت به سال 95 – با وجود خارج کردن پرتفوی رشته درمان 2 هزار میلیاردی چند سازمان بزرگ – اظهار کرد: هم‌اکنون بیمه ایران بطور میانگین روزانه 33 میلیارد تومان خسارت به هم میهنان زیان دیده در اقصی نقاط کشور پرداخت می‌کند.  مدیرعامل بیمه ایران با ارایه آماری دقیق از حساب‌های مالی شرکت، بهبود شاخص‌های اقتصادی عمده و اساسی بیمه ایران در سال 96 و رشد همراه با شتاب این شاخص‌ها در هفت ماه سال 97، افزود: فعالیت‌های بیمه اتکایی شرکت 293 درصد، سرمایه‌گذاری‌ها 37 درصد و درآمدهای ناشی از سرمایه‌گذاری‌ها 12 درصد رشد داشته است.

 پورکیانی در ادامه با اشاره به اصلاح پرتفوی زیانده درمان و کاهش سهم آن به 14 درصد در سال گذشته و نیز کاهش نسبت خسارت پرداختی به حق بیمه صادره از 77 درصد به 61 درصد (در 7 ماه سال 97)، پرداخت خسارت‌های عمده در حوزه انرژی، زلزله کرمانشاه، هواپیماها و...، اجرای طرح جامع املاک در بیمه ایران به منظور مولدسازی دارایی‌ها که منجر به فروش بسیار خوب دارایی‌های ثابت مازاد شرکت شد، استقرار سیستم یکپارچه مالی، توسعه سامانه دریافت و پرداخت الکترونیکی، ادامه ساماندهی پروژه سیستم جامع بیمه‌گری و پیش بینی و اجرای راهکارهای زیان انباشته در دو بخش اقدامات درون و برون سازمانی را از اهم اقدامات انجام شده یا در حال اجرای شرکت در سال گذشته و امسال برشمرد.

 

ارسال نظر