مقابله با تراکنش‌های مشکوک، علت 24 ساعته شدن تسویه حساب

۱۳۹۶/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۳۶۴

اگرچه انتقاد از توقف خدمات یو اس اس دی‌ها باعث شده که وزیر ارتباطات خبر از توقف اجرای برنامه دولت و بانک مرکزی بدهد تا برنامه دیگری برای جلوگیری از تخلفات رمز دوم کارت‌ها حاکم شود اما همچنان تاخیر در واریزی 24ساعته وجه تراکنش‌ها مطرح است و کسبه خواستار واریز سریع‌تر وجه تراکنش‌ها هستند.

به گزارش «تعادل» در عین حال این پرسش مطرح است که با توجه به اینکه بیش از 95درصد تراکنش‌ها زیر 200هزار تومان و 100هزار تومان است چرا محدودیت‌ها روی یو اس اس دی‌ها و تاخیر واریز وجه تا این حد سختگیرانه شده و چرا شبکه بانکی تنها ارقام درشت و مورد نظر را نظارت نمی‌کند یا با تاخیر مواجه نمی‌کند و چه ضرورتی دارد که ارقام ریز و خرد کسبه کنترل می‌شود.

درحالی که کسبه و صاحبان مشاغل از 24ساعته شدن تسویه حساب‌ها در شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) گلایه دارند، مسوولان بانک مرکزی می‌گویند که این اقدام را برای جلوگیری از تراکنش‌های مشکوک انجام می‌دهند. سیستم شاپرک که حدود 7سال از تاسیس آن براساس مصوبه شورای پول و اعتبار می‌گذرد طی سنوات گذشته توانسته است ضمن متمرکز‌سازی سیستم پرداخت‌های غیرنقد از مبادلات غیرایمن در نظام پولی کشور نیز جلوگیری کند.

به گزارش ایسنا در این سال‌ها تبادل اطلاعات در شاپرک چندین بار در روز انجام می‌شود و فروشندگان کالاها و خدمات به دلیل اطمینان از تسویه آنی با نصب کارتخوان‌های متعدد، کار دریافت وجوه از مشتریان را از شیوه نقد به شکل الکترونیک تغییر دادند. اما به تازگی بانک مرکزی تصمیم گرفته است، تسویه حساب‌ها در نظام شاپرک را به صورت یک بار در روز و 24ساعته انجام دهد، موضوعی که سبب شده تا به ویژه کسب وکارهای خرد در امور حسابداری خود دچار مشکل شوند و به همین دلیل برخی دوباره به سمت پرداخت‌های سنتی و نقد روی بیاورند.

محسن قادری، مدیرعامل شاپرک هدف از این اقدام را استانداردسازی نظام پرداخت‌ها دانست و تاکید کرد: باید برای نقل و انتقال پول زمان کافی در اختیار داشت تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود. وی این اقدام را بر پایه تصمیم بانک مرکزی دانست و گفت: در استانداردهای جهانی شاهدیم که گاهی تسویه حساب‌ها در نظام پرداخت الکترونیکی 48ساعت پس از فروش رخ می‌دهد و اینکه در ایران این تسویه‌ها 24ساعته انجام شود، امر عجیبی نیست. قادری خاطرنشان کرد که برای مقابله با اتفاقاتی چون خطا در پرداخت‌ها، تقلب و کلاهبرداری نیاز به زمان داریم تا جلو پرداخت‌ها گرفته شود.

ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی نیز درباره افزایش زمان واریز انتقال وجه به حساب ­انجام خرید، آن را با گزارش نهادی مسوول درباره برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های مردم مرتبط دانست و گفت: این کار با هدف مقابله با این سوءبرداشت‌ها انجام شده است.

با افزایش زمان واریز وجه در حساب خریدار، مالباختگان فرصت بیشتری در اختیار دارند تا موارد کلاهبرداری را پیگیری کنند. حکیمی با یادآوری اینکه در هیچ کجای دنیا تسویه حساب‌های خرید به صورت آنی انجام نمی‌شود، گفت: این اقدام با هدف شناسایی تراکنش‌های مشکوک انجام می‌شود. در همه جای دنیا 2روز زمان برای تسویه حساب‌ها در نظر گرفته شده درحالی که این میزان در ایران حداکثر یک روز(24ساعت) است. به گفته حکیمی هر ساعتی که تراکنش انجام شود وجه آن ساعت 5 صبح روز بعد واریز می‌شود و این زمان الزاما 24ساعت نیست یعنی اگر قبل ساعت 12شب کارت کشیده شود، وجه آن ساعت5 صبح روز بعد به حساب واریز می‌شود. درحالی که براساس ابلاغیه بانک مرکزی قرار بود جلو ارائه خدمات مبتنی بر کدهای دستوری تا ۱۵بهمن گرفته شود اما وزیر ارتباطات ساعاتی پیش از منتفی بودن اجرای این تصمیم خبر داد. طی هفته گذشته ابلاغیه بانک مرکزی به بانک‌های کشور مبنی بر توقف خدمات روی کدهای دستوری(USSD) تا پانزدهم بهمن ماه جاری خبرساز شد و بانک مرکزی این بخشنامه را برای ارتقای امنیت پرداخت الکترونیک ابلاغ کرد. همچنین گفته شد که برای ارتقای امنیت باید اپلیکیشن‌های بانکی جایگزین شود؛ پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره ناامن بودن بستر ارتباطی USSD منتشر شده و کارشناسان امر نظرات متعددی در این باره داشتند. اغلب آنها معتقدند که ارتباط گوشی با حساب‌های بانکی به ‌شکل غیررمز صورت می‌گیرد که در نهایت می‌تواند منجر به سرقت رمز دوم مشترکان و دزدی از حساب آنها شود. با این حال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار توییتی خبر از منتفی بودن بحث «حذف خدمات USSD» داد.

محمدجواد آذری‌جهرمی عنوان کرد: در تفاهمی که با ولی‌الله سیف؛ رییس کل بانک مرکزی داشتم، بنا شد با رعایت الزاماتی از سوی اپراتورهای تلفن همراه موضوع توقف خدمات پرداخت با استفاده از کدهای دستوری USSD فعلا منتفی شود. از توجه ویژه جناب آقای دکتر سیف و تیم بانک مرکزی به توسعه کسب ‌وکارهای نوپا و بازار ICT کشور قدردانی می‌کنم.

 

ارسال نظر