ورود قوه قضاییه به مقوله مدیریت ریسک

۱۳۹۶/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۷۰۵
ورود قوه قضاییه به مقوله مدیریت ریسک

حمیدرضا حاجی‌اشرفی

کارشناس رسمی دادگستری در امور بیمه

از سوی انجمن جامعه ایمن خبری به نقل از ریاست محترم قوه قضاییه مبنی بر نگرانی ایشان از رخداد حوادث رانندگی با تواتر زیاد و دستور ایشان به دادستان کل کشور برای ورود به موضوع بررسی علل وقوع این حوادث و راه‌های جلوگیری از آنها منتشر شد که در جای خود این اقدام ارزشمند و قابل تقدیر و ارج‌گذاری است. واقعیت این است که آمار حوادث رانندگی در کشور ما نسبت به بسیاری از کشورها بالاست که نیاز به تلاش جدی برای کاهش تصادفات وجود دارد و علاوه بر بالا بودن آمار حوادث رانندگی متاسفانه آمار حوادث شغلی و نیز خسارت‌های مالی و بدنی در سایر فعالیت‌های روزمره هم در ایران بالاست.

ورود قوه محترم قضاییه و رسیدگی به این معضل و تلاش برای کاهش حوادث اقدام اساسی و لازم تلقی می‌شود شکی نیست، اما به موازات این اقدام ضرورت کمک گرفتن از سازمان‌های مردم‌نهاد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور (ستاد حوادث و بلایای طبیعی شوراهای شهر و روستا و شهرداری‌ها، بخشداری‌ها، پلیس، آتش‌نشانی) وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنایع و معادن، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، رسانه‌های کشور و لزوم تدوین منابع آموزشی برای کودکان، دانش‌آموزان و دانشجویان در حوزه مدیریت ریسک برای آشنایی با مباحث (ایمنی -بهداشت و بیمه) و نیز بهره‌گیری از امکانات مساجد و منابع بسیج مردمی برای آموزش و ترویج فرهنگ بهداشت محیط و حرفه‌یی و نیز مفاهیم ایمنی برای آحاد مردم اقدامی ارزشمند و لازم است که توجه و همیت سه قوه کشور را به‌طور جدی طلب می‌کند.

با توجه به آمار مرگ و میر بالای کشور و ضایعات بدنی هموطنان عزیزمان در حوادث مختلف و از بین رفتن اموال و منابع ملی و عدم نفع بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی از امکانات زندگی فردی و شغلی، ضرورت شروع فوری و جدی آموزش‌های ایمنی و بهداشت را برای تک‌تک هموطنان اجتناب‌ناپذیر کرده است. شرایط به‌طوری است که لازم است همه ایرانی‌ها در هر جایگاهی که هستند با روش‌های پیشگیری از وقوع حوادث (بخصوص در حوادث رانندگی بر اساس قانون جدید شخص ثالث) و اصول ایمنی آشنا شوند و بیاموزند که چگونه در معرض خطرات در کمین نباشند و نیز همه مدیران در همه پست‌ها و مسوولیت‌ها با مخاطرات کوچک و بزرگ تهدید‌کننده کارکنان - مشتریان و عموم مردم در تمام عرصه‌های اجتماعی در مورد روش‌های پیشگیری از خطرات آموزش دیده، قطعا انتقال این مفاهیم به مدیران ارشد و میانی کشور بسیار با اهمیت و به نفع مردم خواهد بود.

ورود و حساسیت ریاست محترم قوه قضاییه و ابراز نگرانی ایشان از آمار حوادث بالا در کشور را به فال نیک بگیریم و از ایشان درخواست صدور دستور تشکیل دادگاه‌ها و شوراهای حل اختلاف تخصصی حوادث و رسیدگی به اختلافات بیمه‌یی برای تسریع و تسهیل رسیدگی به دعاوی از این دست و احقاق حقوق بیمه‌گذاران تقاضا می‌شود. ان‌شاءالله دادستان محترم کل کشور با توفیق در بررسی، گلوگاه‌ها و قصورات موثر در رخداد حوادث و راهکارهای تسریع در مجازات عاملان و احیای حقوق بازماندگان را مشخص کند و بدین طریق یاور مردم شریف کشورمان در قبال جلوگیری از پیامدهای منفی و زیانبار این حوادث باشند. بهترین و کارآمدترین یاوران قوه محترم قضاییه در پی‌جویی و شناخت علل و عوامل به وجود آورنده این وقایع زیانبار، کارشناسان رسمی دادگستری در رشته‌های مرتبط هستند که با یافتن ابهامات و توصیه‌های پیشگیری یاور قوای محترم قضاییه و مجریه در این حوزه تلقی می‌شوند.

مجددا ورود قوه قضاییه برای حل این مشکل بزرگ ملی و معطوف شدن نظر این قوه به مقوله مدیریت ریسک را تبریک و به فال نیک می‌گیریم.

 

ارسال نظر