آغاز شمارش معکوس برای اخراج امریکا از منطقه

۱۳۹۸/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۰۶۷
آغاز شمارش معکوس برای اخراج امریکا از منطقه

گروه  ایران|

در روزهایی که از یک طرف ظهور ویروس کرونا و از سوی دیگر ماجراجویی‌های برخی کشورها در سوریه باعث بروز مشکلاتی برای امنیت کل منطقه شده است؛ نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در رأس هیاتی عالیرتبه سیاسی- امنیتی وارد بغداد شد تا از دل رایزنی با مقامات سیاسی و امنیتی عراق راهکارهایی برای بهبود شاخص امنیتی و سیاسی در منطقه طرح و عملیاتی شود. این سفر اما در شرایطی انجام گرفته است که اغلب سفرها و دیدارهای دیپلماتیک در سطح جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شده است، با این حال، انجام این سفر در چنین شرایطی حاکی از اهمیت دو کشور به توسعه روابط دوجانبه است. سفری که برای نخستین‌بار است که از سوی یک مقام رسمی ایران پس از ترور سردار سپهبد شهید«قاسم سلیمانی» توسط امریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد انجام می‌گیرد.  از سوی دیگر این سفر در شرایطی انجام گرفته است که «محمد توفیق علاوی» نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه عراق از سمت خود استعفا داده؛ موضوعی که کارشناسان معتقدند در صورت عدم بهبود وضعیت سیاسی عراق، دوره‌ای از بی‌ثباتی را برای این کشور به ارمغان خواهد آورد و ایران از دل رایزنی‌های سطح بالا با مقامات عراقی تلاش می‌کند تا زمینه لازم برای اتخاذ بهترین تصمیمات را برای مقامات عراقی فراهم کند. بر این اساس است که به نظر می‌رسد که در دیدار شمخانی با مقامات عراقی، موضوع معرفی نخست‌وزیر جدید و تشکیل دولت جدید نیز یکی از محورهای گفت‌وگوها باشد. علی شمخانی اما پیش از سفر به بغداد گفت: «در این سفر با مقامات عراقی و رهبران سیاسی از همه طیف‌های شیعه، اهل سنت و کرد درباره اوضاع سیاسی، امنیتی و توسعه روابط گفت‌وگو خواهد کرد. ایران همواره خواستار تشکیل دولتی قوی و باثبات در عراق بوده و حضور دولتی قوی در عراق را در راستای منافع و امنیت خود نیز می‌داند.» در کنار این موضوعات بحث خروج امریکا از عراق از دیگر محورهایی است که قرار است در این سفر ابعاد و زوایای گوناگون آن مورد بررسی قرار بگیرد. با این دورنمای مشخص است که شمخانی قبل از حضور در بغداد با انتشار توییتی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید سردار سلیمانی و شهید ابوالمهندس، روند خروج نیروهای امریکایی از منطقه را یک ضرورت غیر قابل انکار دانست که با همکاری کشورهای منطقه به سرانجام خواهد رسید.

    آغاز پروژه خروج امریکا

دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با رییس سرویس اطلاعاتی عراق گفت که شمارش معکوس برای اخراج نیروهای امریکا از منطقه آغاز شده است. وی افزود: با توجه به شرایط سیاسی و امنیتی عراق، نقش دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی برای مدیریت شرایط جدید بسیار مهم و پیچیده است. تحولات سیاسی و امنیتی عراق بر ثبات و آرامش منطقه به صورت جدی تاثیرگذار است. دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تاکید کرد که تشکیل دولت مقتدر و کارآمد در عراق مبتنی بر رای و اراده عموم مردم خواست همیشگی ایران است. وی گفت که ترور ناجوانمردانه سرداران جبهه مقاومت، شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس حاصل خطای راهبردی ترامپ و تیم شرور حاکم بر کاخ سفید بود. شمخانی با تاکید بر اینکه شمارش معکوس اخراج امریکا از منطقه از بامداد جمعه ۱۳ دی ماه آغاز شده است، تصریح کرد: برپایی تظاهرات میلیونی و تاریخی مخالفت با اشغالگری امریکا و حمایت از استقلال و حاکمیت ملی عراق، نشانه‌ای از پیشتازی و پرچمداری مردم پرافتخار عراق در مسیر اخراج امریکا از منطقه است. بر اساس این گزارش، «مصطفی کاظمی» رییس سرویس اطلاعاتی عراق نیز در این دیدار از نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم و افزایش ثبات و امنیت در منطقه قدردانی کرد. وی افزود: موفقیت ایران در مقابله با تروریسم و برقراری امنیت در داخل و پیرامون مرزهای خود دلیل روشنی بر کارکرد کم نظیر الگوی امنیتی جمهوری اسلامی است. الکاظمی با قدردانی از کمک‌های بی‌دریغ جمهوری اسلامی ایران به عراق در عرصه مبارزه با تروریسم هستیم، اضافه کرد: از تداوم همکاری‌های نزدیک برای ریشه کنی گروه‌های تروریستی استقبال می‌کنیم.

    اقدام ملت و دولت عراق

برای اخراج اشغالگران شایسته قدردانی است

دریابان «علی شمخانی» دیروز در بغداد گفت که اقدام دولت، مجلس و ملت عراق که با حضور میلیونی خود خواسته عموم منطقه در اخراج نیروهای امریکایی را مطرح کردند، شایسته قدردانی ویژه است. شمخانی پس از دیدار با «فالح فیاض» مشاور امنیت ملی عراق در نشست خبری با تاکید بر اینکه صهیونیست‌ها ضد ثبات و امنیت منطقه‌ای هستند، افزود: امیدواریم روزی فرا برسد در منطقه‌ای که زیست می‌کنیم اثری از صهیونیست‌ها نباشد. وی افزود که‌ ایران همواره برای کشور عراق ثبات و آرامش آرزو داشته و عراق می‌تواند بدون شک در آینده نزدیک در مسائل منطقه‌ای و جهانی ایفای نقش کند. دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران افزود که از سال ۲۰۰۳ تاکنون روز به روز میزان همکاری، همفکری، مشارکت و مساعدت بین دولت و ملت‌های ایران و عراق در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بهداشتی و درمانی گسترده‌تر شده است. شمخانی یادآور شد که در دیدار با «فالح فیاض» مشاور امنیت ملی عراق در مورد مسائل مختلف امنیتی، منطقه‌ای و نقش مهم عراق در این حوزه‌ها گفت‌وگو و رایزنی شد. به‌گزاری ایرنا، فالح فیاض مشاور امنیت ملی عراق نیز در این نشست خبری گفت که کشورش به همکاری با جمهوری اسلامی ایران در همه حوزه‌ها اهمیت می‌دهد و خواستار توسعه همکاری‌ها در همه بخش‌ها است. ملت و دولت عراق کمک‌های ایران را در شکست داعش فراموش نمی‌کند. فیاض گفت: ملت عراق با وجود مشکلات و سختی‌های بسیار با صبر و شکیبایی مشکلات را پشت سر خواهد گذاشت. مشاور امنیت ملی عراق از سفر دریادار شمخانی به کشورش و دیدار با وی ابراز خوشحالی و قدردانی کرد.

    دیدار با رهبران گروه‌های سیاسی عراق

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در ادامه سفر دو روزه خود به عراق دیروز عصر با شخصیت‌های مختلف و نمایندگان گروه‌های سیاسی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که در محل دفتر سید «عمار حکیم» رییس جریان حکمت ملی عراق انجام شد، شخصیت‌هایی مانند نوری‌المالکی، حیدر العبادی، هادی العامری، فالح الفیاض و سید عمار حکیم حضور داشتند. گفت‌وگو در مورد مسائل سیاسی روز عراق و منطقه از جمله محورهای این دیدار بود.


شمخانی و عبدالمهدی دیدار کردند

دریابان «علی شمخانی» با «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر پیشبرد امور دولت عراق دیدار و درباره اوضاع عراق و منطقه بحث و گفت‌وگو کردند. دبیر شورای عالی امنیت ملی در راس هیاتی با هدف بررسی اوضاع امنیتی و سیاسی و توسعه مناسبات اقتصادی وارد بغداد شده و قرار است در این سفر با روسای سه گانه عراق و جمعی از رهبران سیاسی از طیف‌های مختلف شیعه، اهل سنت و کرد دیدار و گفت‌وگو کند.شمخانی علاوه بر مشاور امنیت ملی عراق تاکنون با «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت و «مصطفی الکاظمی» رییس سازمان امنیت و اطلاعات عراق نیز دیدار و گفت‌وگو کر ه است.

 

ارسال نظر