مشارکت بیش از 42 درصدی مردم در انتخابات

۱۳۹۸/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۱۹۹
مشارکت بیش از  42 درصدی مردم در انتخابات

گروه ایران|

دیروز در شرایطی نتایج قطعی شمارش آرای انتخابات اسفندماه 98 از طریق شخص وزیر کشور در جریان گفت‌وگو با رسانه‌های گروهی اعلام شد که بسیاری از فعالان رسانه‌ای به دنبال رمزگشایی از دوگانه‌ای ذیل عنوان نرخ مشارکت و میزان دقیق شرکت‌کنندگان در انتخابات بودند؛ حول و حوش ساعت 15 بود که خبرگزاری فارس به نقل از منابع آگاه در وزارت کشور نرخ مشارکت 42درصدی را منتشر کرد؛ خبری که کمتر یک‌ساعت بعد از سوی وزیر کشور نیز تایید شد تا تصویری از آمارهای مجهول انتخابات نیز پیش روی افکار عمومی ارائه شود؛ وزیر کشور با بیان اینکه از مجموع 57 میلیون نفر از واجدان شرایط رأی دادن، 24.5 میلیون نفر از مردم در انتخابات شرکت کردند، گفت: میزان مشارکت مردم کل کشور در انتخابات بیش از 42.57درصد بود و از طرفی 26 درصد تهرانی‌ها در انتخابات مشارکت کردند. در پاسخ به ابهامات مطرح شده رحمانی فضلی درباره اینکه چرا وزارت کشور مشارکت را اعلام نکرده است، خاطرنشان کرد: روند اعلام مشارکت باید طبق تنظیم صورت جلسه بین هیات اجرایی و هیات نظارت و امضای آنها و تایید شورای نگهبان صورت گیرد از این رو این روند باید صورت می‌گرفت تا ما آمار را اعلام می‌کردیم. میزان مشارکت 42.7درصد است. عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری با اصحاب رسانه با تقدیر از همه عواملی که در عرصه انتخابات حضور داشتند، اظهار کرد: ما از اردیبهشت ۹۸ که ستاد انتخابات را راه‌اندازی کردیم تا به امروز که انتخابات برگزار شد اقدامات گسترده‌ای انجام دادیم و از زمان شروع به کار ستاد 1123 هیات اجرایی در سراسر کشور راه‌اندازی کردیم. وزیر کشور تصریح کرد: ۲ میلیون و 931 نفر رای اولی بودند که مشارکت خوبی هم داشتند.

   میزان مشارکت مردم در انتخابات

رحمانی فضلی درباره اینکه چرا ما مشارکت را اعلام نکردیم خاطرنشان کرد: روند اعلام مشارکت باید طبق تنظیم صورت جلسه بین هیات اجرایی و هیات نظارت و امضای آنها و تایید شورای نگهبان صورت گیرد از این رو این روند باید صورت می‌گرفت تا ما آمار را اعلام می‌کردیم.وی با بیان اینکه میزان ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ رای به صندوق‌های اخذ رأی واریز شد، گفت: در میزان مشارکت زنان ۴۸ و مردان ۵۲ درصد در انتخابات مشارکت داشتند. رحمانی فضلی با اشاره به اینکه حدود یک میلیون فرآیند انتخابات را برگزاری کردند،تاکید کرد: ما بیش از ۵ هزار دستگاه احراز هویت داشتیم و ما رای مرده و شناسنامه تقلبی نداشتیم و معتمدین و مردم در قالب هیات‌های اجرایی به ما کمک کردند و بیش از ۲۵ هزار بازرس آموزش دیده بر روند انتخابات و نیروهای بسیج، سپاه و ارتش به نیروهای انتظامی در جهت تامین امنیت به ما کمک کردند. وی با تقدیر از وزارت دفاع برای ساخت دستگاه‌های احراز هویت گفت: وزارت آموزش و‌ پرورش و معلمان همواره کمک شایانی به ما در امر انتخابات کردند و وزارت نیرو به‌رغم شدت برف سنگین به ما قول دادند و ما هیچ مشکل قطعی برق در روز انتخابات نداشتیم. وزیر کشور با اشاره به مانور عظیم وزارت ارتباطات در روز انتخابات اظهار کرد: ستاد نیروهای مسلح به ما کمک کردند و از دبیر شورای عالی امنیت ملی و رییس‌جمهور محترم تشکر می‌کنم. وزیر کشور با اتفاقات اخیر کشور منتهی به انتخابات و تبلیغات گسترده در بیرون از کشور تصریح کرد: سپاه، وزارت اطلاعات و نیروهای امنیتی در این راستا تلاش گسترده‌ای انجام دادند که قابل تقدیر است.

   مشارکت دو میلیون نفری مردم تهران

یکی از حوزه‌های انتخاباتی که معمولا آمارهای آن مورد توجه مردم و فعالان سیاسی قرار می‌گیرد؛ سایه روشن‌های انتخابات پایتخت است؛ در انتخابات مجلس دهم مشارکت بالای مردم تهران باعث شد تا لیست امید با اکثریت آرا راهی بهارستان شود، اما در این دوره با توجه به ردصلاحیت‌های گسترده و عدم حضور چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب در انتخابات این طیف‌های اصولگرا بودند که توانستند آرای لازم برای حضور در بهارستان را کسب کنند. وزیر کشور با تاکید بر تامین امنیت در جریان انتخابات گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های بسیاری که توسط بیگانگان و رسانه‌هایشان انجام شده بود، نیروهای نظامی ما اعم از سپاه و بسیج و ناجا امنیت را به‌طور کامل فراهم کردند و با مواردی که بود برخورد کردند و اجازه برهم خوردن امنیت انتخابات را ندادند.رحمانی فضلی با اشاره به درصد مشارکت مردم در تهران اظهارکرد: درصد مشارکت مردم در استان تهران ۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۷۶۳ نفر بود که مساوی با 26.2 درصد است. در کل شهر تهران و شمیرانات نیز ۱ میلیون و ۸۴۱ هزار و ۸۹۱ نفر برابر با 25.4 درصد مشارکت کردند.وی افزود: در قم مردم بیش از ۴۳ درصد شرکت کردند که لازم است از آنان هم تشکر شود که با توجه به ورود کرونا این مشارکت انجام شد. وزیر کشور در پاسخ به پرسشی درباره انجام قرنطینه برای مقابله با کرونا گفت: برای قرنطینه باید وزارت بهداشت تصمیم بگیرد و اگر چنین تصمیمی انجام شود وزارت کشور در خدمت است.رحمانی فضلی با اشاره به درصد بیشترین و کمترین مشارکت در انتخابات در کل کشور اظهار کرد: بیشترین درصد مشارکت در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱ درصد بود و کمترین مشارکت هم به استان تهران با 26.2 درصد مربوط است.

   30 عضو «لیست وحدت» راهی مجلس شدند

آمار نهایی انتخابات مجلس در تهران اعلام شد. بر این اساس اعضای «لیست وحدت» ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی راهی مجلس شدند و هر 30 کرسی حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر که از سال 94 و در مجلس دهم در اختیار اصلاح‌طلبان بود را از آن خود کردند. بدین‌ترتیب در مجلس یازدهم چهره نمایندگان تهران یک چهره کاملا اصولگرایانه خواهد بود. ستاد انتخابات کشور پس از پایان شمارش آرا در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، آمار نهایی انتخابات مجلس در تهران را اعلام کرد. بر این اساس اعضای «لیست وحدت» ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی راهی مجلس شدند و هر 30 کرسی حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر که از سال 94 و در مجلس دهم در اختیار اصلاح‌طلبان بود را از آن خود کردند. بدین‌ترتیب در مجلس یازدهم چهره نمایندگان تهران یک چهره کاملا اصولگرایانه خواهد بود.

Taadol-02

ارسال نظر