پاسدار «جمهوریت» هم باشیم

۱۳۹۸/۱۱/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۴۶۴
پاسدار «جمهوریت» هم  باشیم

گروه ایران|

با نزدیک‌تر شدن به موعد رسمی انتخابات اسفندماه و در شرایطی که کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند آرامش و هماهنگی در ارکان مختلف است، همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور با حضور رییس‌جمهور کشورمان در شرایطی در تهران آغاز به کار کرد که موضوع عدم پخش سخنان رییس‌جمهوری در صداوسیما بازتاب وسیعی در رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد؛ این در حالی است که بر اساس اعلام معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی رییس‌جمهوری مدیران ارشد صداوسیما بلافاصله پس از آغاز سخنان رییس‌جمهوری تلفن‌های خود را از دسترس خارج کرده بودند تا پاستورنشینان نتوانند، پیگیر چرایی عدم پخش صحبت‌های رییس‌جمهوری شوند. رفتاری که برخی تحلیلگران آن را به دلیل اظهارنظرهای اخیر رییس‌جمهوری در خصوص صداوسیما ارزیابی وبرخی دیگر از کارشناسان آن را در مسیر تداوم راهبردهای جناحی و سیاسی ارزیابی کردند که صداوسیما در بزنگاه‌های مختلف در پیش گرفته است. اما در این میان افرادی هم بودند که صحبت‌های روحانی در این همایش را دلیل اصلی این بایکوت خبری از سوی صدا و سیما ارزیابی می‌کردند؛ صحبت‌هایی که هرچند منطبق بر قانون بیان شده بود اما با توجه به انتقاداتی که در آنها نسبت به فرآیند احراز صلاحیت‌ها مطرح شده بود؛ مسوولان رسانه ملی را بر آن داشت تا از پخش آنها سر باز بزنند. اما در بطن صحبت‌های رییس‌جمهوری چه مواردی منعکس شده بود که مدیران صدا و سیما آن را خلاف منافع برخی گروه‌های سیاسی خاص تعبیر و تفسیر می‌کردند؛

رییس‌جمهوری در این همایش با بازخوانی مسیر انقلاب برای تشکیل حاکمیت اسلامی و با تاکید بر نقش مردم در مراحل مختلف انقلاب، جمهوریت و اسلامیت نظام را دو بالی دانست که کشور برای توسعه و پیشرفت به آنها نیاز دارد و تضعیف هر کدام از آنها در نهایت تضعیف کشور را به دنبال خواهد داشت. رییس دولت دوازدهم بزرگ‌ترین خطر پیش روی حاکمیت ملی کشور را نه فشار کشورهای خارجی یا تحریم‌های اقتصادی دامنه‌دار ایالات متحده و نه مشکلات اقتصادی و...بلکه حرکت به سمت نوع خاصی از انتخابات‌های فرمایشی عنوان کرد که در آنها به جای اینکه بستر لازم برای مشارکت گسترده مردم فراهم شود، منافع حزبی و جناحی برخی افراد و جریانات خاص مورد توجه قرار بگیرد. بر اساس این درونمای کلی بود که رییس‌جمهور اعلام کرد: نظام ما روی رفراندوم است و آن همه پرسی اول بود که تعیین کرد نظام ما جمهوری اسلامی است. رییس دولت دوازدهم در عین حال خطاب به مردم از آنها دعوت کرد که به‌رغم مشکلات و انتقاداتی که نسبت به موضوعات مختلف دارند در فرآیند انتخابات حاضر شوند تا از دستاوردهای کشور دفاع کنند و در مقابل دیدگاه‌هایی که اعتقادی به جمهوریت و نقش مردم ندارند بایستند.   روحانی دیروز در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید با اشاره به برگزاری انتخابات مختلف در کشور، اظهار کرد: قرآن به ما می‌گوید که شما (انسان‌ها) را وسلیه آزمایش همدیگر قرار دادیم؛ کاندیداهای انتخابات وسلیه آزمایش برای هیات‌های اجرایی هستند؛ هیات‌های اجرایی وسلیه آزمایش برای هیات‌های نظارت و همه وسلیه آزمایش برای شورای نگهبان و همه وسلیه‌ای برای آزمایش در روز انتخابات هستند. وی با بیان اینکه در این زمان خدا از ما می‌پرسد که آیا در این آزمایش بزرگ صبر، ایستادگی و شکیبایی و تعقل دارید؟ خاطرنشان کرد: شرایط امروز کشور با همیشه متفاوت است؛ الان در آستانه سی و هفتمین انتخابات ملی هستیم و نخستین انتخابات در فروردین ماه سال 58 و با یک همه پرسی و رفراندوم آغاز شد.

  برخی از کلمه رفراندوم خوششان نمی‌آید

روحانی با اشاره به اظهارات برخی درباره موضوع رفراندوم افزود: برخی از کلمه رفراندوم خوششان نمی‌آید؛ این در حالی است که پایه انتخابات ما از رفراندوم شروع شده و نظام ما روی رفراندوم بنا شده است و آن همه پرسی اول بود که تعیین کرد نظام ما جمهوری اسلامی است و همان همه‌پرسی به ما گفت که اسلامیت و جمهوریت را مورد نظر قرار دهیم. رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه همه باید پاسدار اسلامیت و جمهوریت نظام باشیم، گفت: پاسداری از جمهوریت یعنی پاسداری از ولایت عامه، نظر و خواست مردم؛ ما به همین رای دادیم و نظام ما از دهم و یازدهم فروردین سال 58 آغاز شد. اتفاقا یکی از پایه‌های قانون اساسی ما نیز همه‌پرسی است و این قانون بعد از انتخابات اعضای خبرگان قانون اساسی مجددا با رفراندوم تبدیل به قانون اساسی شد، در بازنگری نیز مجددا با همه پرسی و رفراندوم تبدیل به قانون اساسی کشور شد. وی با بیان اینکه اخیرا برخی نسبت به کلمه همه پرسی حساسیت پیدا کرده‌اند، اضافه کرد: برخی از حساسیت‌ها نه به اندازه ویروس کرونا اما خطرناک است و ما باید مواظب باشیم این بیماری سرایت نکند و نظر دیگری نسبت به این اصل مهم و اساسی که در کشور و قانون اساسی ما وجود دارد، پیدا نکنیم. روحانی با بیان اینکه ما از دوران مشروطه با مساله آرای مردم، انتخابات و مجلس آشنا شدیم، خاطرنشان کرد: همه فداکاری‌ها در دوران مشروطه برای حاکمیت آرای مردم بود و حاکمیت ملی یکی از اهداف ملی مشروطه و انقلاب اسلامی ایران بود؛ مردم باید بر سرنوشت خود حاکم شوند و حاکمیت ما بر خود نیز به دستور خداست و کسی نمی‌تواند این حاکمیت که حاکمیت ملی است را نقض کند. رییس‌جمهور با بیان اینکه انقلاب مشروطه از مسیر خود منحرف شد و استبدادگران آمدند و مسلح شدند و انتخابات تبدیل به تشریفات انتصابات شد، تاکید کرد: بزرگ‌ترین خطر برای دموکراسی و حاکمیت ملی روزی است که انتخابات تبدیل به تشریفات شود و جای دیگری انتصاب کنند و مردم پای صندوق بروند و تشریفات انتخابات را انجام دهند؛ خدا نکند چنین روزی برای کشور ما پیش بیاید. وی ادامه داد: یادمان است که در زمان رژیم گذشته در حوزه‌های انتخابیه عده‌ای کاندیدا می‌شدند اما همه می‌دانستند که وکیل چه کسی است و در شهرستان‌ها می‌گفتند فلانی از تهران تعیین شده است؛ مردم هم می‌دانستند به هر کسی که رای بدهند و هر کاری که می‌خواهند انجام دهند همان آقایی به قول آن زمان از تهران تعیین شده نامش از صندوق‌ها خارج می‌شد و این خطر بزرگی بود که ملت ما را تهدید کرد. روحانی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل انقلاب مردم این بود که بر سرنوشت خود حاکم شوند، خاطرنشان کرد: در انقلاب اسلامی مشخص شد که دیگر آنگونه نیست که تهران تصمیم بگیرد بلکه مردم تصمیم‌گیر هستند و در پای صندوق حاضر می‌شوند و به آن کسی که می‌خواهند رای می‌دهند.

  تلاش برای افزایش رقابت

رییس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود بر لزوم وجود رقابت در انتخابات‌های مختلف تاکید کرد و گفت: اگر به شما بگویند وارد یک فروشگاه بزرگ شوید و یک جنس را انتخاب کنید در حالی که فقط یک جنس و یک مارک وجود دارد دیگر انتخاب لازم نیست و دیگر نیازی نیست که بزرگ خانواده به فروشگاه برود بلکه فرزند آن خانواده می‌تواند به فروشگاه برود و پس از پرداخت پول همان یک جنس موجود را خریداری کند. روحانی با بیان اینکه انتخاب به معنای برگزیدن است، تصریح کرد: بسیار مهم است که مردم احساس کنند باید میان چند نمونه، یکی را برگزینند؛ در این صورت است که انتخابات معنا پیدا می‌کند. اگر در تمام حوزه‌های انتخابیه سلیقه‌ها و افکار مختلف و در جاهایی که چند مذهبی است و جاهایی که قومیت‌ها حضور دارند مذهب‌ها و قومیت‌های مختلف حضور داشته باشند، مردم آن منطقه هر کسی را که بخواهند انتخاب می‌کنند. وی اظهار کرد: اگر بنا بر این شد که به فرض در کشور ما سه سلیقه حضور داشته باشند و مثلا این سلیقه شامل اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدال گرا باشد، اگر روی این فرض جامعه ما سه قسمت شد و سه نوع سلیقه در آن ایجاد شد و در انتخابات یک سلیقه فراوان، سلیقه دیگر را با یک ذره بین و تلسکوپ بتوان پیدا کرد و سلیقه سوم نیز اصلا وجود نداشته باشد در این شرایط انتخابات معنا پیدا نمی‌کند. ان‌شاءالله که در کشور ما اینگونه نیست، اما اگر چنین شرایطی به وجود آمد آن وقت انتخابات، کلمه و اجرای انتخابات معنای دیگری پیدا می‌کنند. رییس‌جمهور تاکید کرد: شک نکنید قدرت ما با حضور مردم است و ما کسی و چیزی نیستیم؛ حتی اگر کشوری متصل به یک ابرقدرت بودیم، اگر روزی او به ما اخم می‌کرد ما را تنها می‌گذاشت، اما قدرتی که به صورت دایم برای یک ملت وجود دارد، حضور آن ملت است.

  دی‌ماه سال 96 جزو روزهای تلخ تاریخ ماست

روحانی با اشاره به اتفاقات دی ماه سال 96 خاطرنشان کرد: دی ماه 96 عده‌ای به خیابان‌ها آمدند و شلوغ کردند. حال ممکن است عده‌ای از آنها معترض و عده دیگر غیر معترض باشند، اما دی ماه سال 96 جزو روزهای تلخ تاریخ ماست و هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم که این سال بود که ترامپ را پررو کرد و به امریکا قدرت داد تا در برابر ایران بایستند و دشمنان ما را تشویق کرد. در آن روزها عده‌ای با هدف دیگری به خیابان‌ها آمدند و نمی‌دانستند که در حال انجام چه کاری هستند، اما ما در برابر این حوادثی که پیش آمد همچنین روزهای مختلف به مردم خود اتکا و افتخار کردیم. روحانی در ادامه با طرح این پرسش که اگر خدای نکرده روزی حمله دشمن باشد آیا جناح خاصی را دعوت می‌کنیم یا از همه مردم دعوت می‌کنیم که به مقابله با دشمن بروند؟ ادامه داد: در دوران دفاع مقدس آیا یک جناح خاص در میدان جنگ بود یا همه مردم در میدان جنگ بودند؟ یادمان نرود که در روز مشکل همه باید با همه باشیم و باید بگذاریم روز انتخابات نیز همه با هم باشیم.

  باید پاسدار جمهوریت نیز باشیم

روحانی اظهار کرد: اگر می‌خواهید به اهدافمان برسیم مسلما برای همه ما کشور و نتیجه انتخابات مهم است. باید پاسدار جمهوریت نیز باشیم؛ چرا که در قانون اساسی ما جمهوریت نیز وجود دارد و من می‌ترسم که روزی این کلمه جمهوریت نیز تبدیل به جرم شود. در قانون اساسی ما کلمه جمهوری، رییس‌جمهوری و جمهوریت وجود دارد و ما باید پاسدار اسلامیت و جمهوریت باشیم. وی با بیان اینکه همه باید از اسلام، جمهوریت، ایران و قانون اساسی مان به خوبی دفاع کنیم، ادامه داد: امروز روزی ساده در کشور ما نیست بلکه دو سال است که ما در شدیدترین و سخت‌ترین فشارهای اقتصادی، سیاسی و تبلیغاتی قرار گرفته‌ایم و همه می‌دانند شاید کشورهای مختلف اعم از دوستان و کسانی که رابطه خیلی خوبی با ما ندارند و چه کسانی که با ما دشمنی دارند البته کشورهای محدود هستند همه فکر می‌کردند که ما چند ماه بیشتر نمی‌توانیم دوام بیاوریم. وی خاطرنشان کرد: فشاری که امروز روی ملت ما وجود دارد از هر زمان دیگری بیشتر است؛ ما در گذشته تحریم داشتیم و با مشکلات مختلف نیز مواجه بوده‌ایم، اما به اندازه امروز مردم ما در فشار نبودند. امروز کار مردم و خدمتگزاران مردم در همه سطوح کاری قابل تقدیر است و جای سپاس دارد اینکه امروز مشاهده می‌کنیم در شرایط سخت فعلی در سال 98 به جز یک ماه که با یک پرش در نرخ تورم مواجه بودیم یعنی آذر ماه در ماه‌های دیگر مسیر کاهش تورمی را طی کرده‌ایم.

  ثبات در اقتصاد

روحانی با اشاره به اجرای تصمیم شورای هماهنگی سران سه قوه در خصوص افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین در کشور از ماه آذر خاطرنشان کرد: من بارها در دولت گفته بودم که این اتفاق (افزایش نرخ تورم) فقط یک ماه خواهد بود و امروز بانک مرکزی و مرکز آمار اعلام کرده‌اند که تورم دی ماه کاهش یافته است؛ مرکز آمار اعلام کرده تورم دی‌ماه 0.8 درصد است و بانک مرکزی اعلام کرده تورم این ماه نزدیک به یک بوده است؛ بنابراین ما مجددا به روند کاهشی خود در نرخ تورم بازگشته‌ایم. رییس‌جمهور با بیان اینکه ان‌شاءالله در سال جاری رشد اقتصادی کشور بدون نفت منفی نخواهد بود، اظهار کرد: خیلی مهم است ملتی که تحت فشارهای بسیار قرار گرفته در حال بازگرداندن شرایط به شرایط قابل قبول است؛ نمی‌خواهم بگویم که شرایط مطلوبی حاکم است و اتفاقا در جلسه دیروز شورای هماهنگی اقتصادی بحث بسیار مهم و مفصلی مطرح شد و کارشناسان فراز و نشیب وضعیت ما از ابتدای انقلاب تا به امروز را گزارش کردند. بر اساس این آمار و ارقام که روز گذشته در جلسه روسای سه قوه مطرح شد نشان داده شد که در سال‌های اخیر در دو سال 93 و 95 وضع کشور خیلی خوب شده است. این سال‌ها وضعیت کاملا متفاوت است و همه شاخص‌های کشور از جمله امید مردم، حضور آنها و نشاط‌شان افزایش یافته است. آماری که روز گذشته ارایه شد آماری صرفا اقتصادی بود، اما کاملا از آن متوجه می‌شویم که این آمار به چه معناست. وی خاطرنشان کرد: در سال 93 شرایط بسیار مناسبی برای مردم ایجاد و حرکت خوبی انجام شد. سال 95 نیز برای ما سال استثنایی بود و در آن سال با رشد اقتصادی 12.5 درصد در دنیا رتبه نخست را در رشد اقتصادی کسب کردیم. علت آن نیز معلوم است. روحانی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به آغاز مخالفت‌های برخی کشورها از جمله رژیم صهیونیستی و ایالات متحده امریکا با برجام از سال 95 اظهار کرد: چرا عده‌ای تروریست جهانی مانند کاخ سفید و صهیونیسم و برخی ارتجاع عرب که آنها را همراهی می‌کنند شروع به تخریب کردند و تصمیم گرفتند که برجام را ترور کنند و چرا به سمت برجام تیراندازی کردند؟ چون در سال 94 برجام اجرایی شد و در سال 95 ایران بالاترین رشد اقتصادی را پیدا کرد و همه شرکت‌ها به ایران آمدند و سرمایه‌گذاری‌ها آغاز شد و تحرک بزرگی در کشور صورت گرفت و بسیاری از طرح‌هایی که متوقف شده بود، به حرکت درآمد. وی با طرح این پرسش که چرا اسراییل و ترامپ تصمیم گرفتند با کمک عربستان دست به دست هم بدهند تا برجام را ترور کند تصریح کرد: آنها (اسراییل، ترامپ و عربستان) دیدند که برجام باعث رشد و حرکت ایران در منطقه و ارتقای جایگاه این کشور در کل منطقه شده است.

  مگر می‌شود روابط بانکی ایران

 با دنیا قطع شود

وی با اشاره به برخی مخالفت‌ها در روند اجرای لوایح مربوط به FATF در کشور، تصریح کرد: نمی‌شود قانون و مقرراتی را که دولت آن را تصویب کرده و به عنوان لایحه به مجلس داده و مجلس نیز به عنوان نماینده ملت آن را تصویب کرده بین زمین و آسمان بماند و بعد روابط ما با دنیا دچار مشکل شود؛ مگر می‌شود روابط بانکی ایران با دنیا قطع شود و به هم بریزد؟ چه کسی در این کشور تصمیم می‌گیرد. روحانی ادامه داد: دولت به صورت لایحه قوانین مربوطه را تصویب کرده و مجلس نیز آنها را به تصویب رسانده و رهبری با صراحت می‌گویند که با لوایح دولت مشکلی ندارند؛ باید (مخالفان FAFT) توضیح دهند و نمی‌شود با شعار و چهار تا حرف در فضای مجازی و حقیقی و رسانه‌ها منافع ملی را زیر پا بگذاریم. وی گفت: از تمام ملت ایران اعم از مردان و زنان و جوانان و پیران و روستاییان و شهریان و همه اقوام و مذاهب خواهش می‌کنم امروز روزی است که باید پای صندوق‌های رای برویم، ولو اینکه ناراحت هستیم و گله داریم و ممکن است در زندگی‌مان مشکلاتی باشد و بدانیم در جای دقیق عمل نشده است؛ با صندوق رای قهر نکنیم ولو اینکه در تهران 30 کاندیدایی، کاندیدای کمتری داشته باشیم یا در جایی که 6 کاندیدا دارند، 4 کاندیدا داشته باشیم. اگر در انتخابات مردم نقصی و ایرادی دیدند خواهش می‌کنم در روز انتخابات یعنی دوم اسنفد ماه که روزی تاریخی است کاری نکنیم که صندوق‌های ما خلوت باشد و بگذاریم همه پای صندوق‌های رای بیایند. وی خاطرنشان کرد: من نیز اقداماتی در این زمینه انجام داده‌ام و نامه‌هایی را که لازم بوده نوشته و مصلحت ندیدم که این نامه‌ها را منتشر کنم. همه باید تلاش کنیم رقابتی بودن را در انتخابات ایجاد کنیم؛ چرا که نقص الان ما روی رقابت است. امیدواریم این رقابت‌ها را اصلاح کنیم. روحانی تصریح کرد: باید بگذاریم همه گروه‌ها بیایند و نمی‌شود که نهادهای اصلی و قانونی یعنی چهار رکنی که باید بگویند فردی صالح است یا نیست گزارش‌های درست بدهند، اما یکی را بفرستند سر کوچه‌ای و مشخص نباشد که او با چه کسی صحبت کرده و چه گفته و بر اساس گزارش او صلاحیت فردی را بررسی کرد؛ مگر می‌شود با چنین روشی کشور را اداره کرد؟ اگر می‌خواهیم با در خانه‌ها کار را درست کنیم پس باید این دستگاه‌ها (چهار مرجع استعلام صلاحیت افراد) را تعطیل کنیم؛ ما برای چه وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و وزارت دادگستری را داریم؟ به جای آنها می‌توانیم به در خانه افراد برویم و از همسایه‌های او سوال بپرسیم. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: در انتخابات قبل فردی به من گفت من صددرصد برای کاندیداتوری در انتخابات تایید می‌شوم، چون همه همسایه‌ها را دیده‌ام و قبلا نیز به بهانه‌ای مختلف به آنها کادو داده‌ام و همه از من تعریف می‌کنند. روحانی با طرح این پرسش آیا انتخاباتی که باید از قبل برویم به همسایه‌ها کادو بدهیم تا صلاحیت‌مان تایید شود، انتخابات است؟ گفت: نباید بگذاریم رقابت از حالتی که قانون تعیین کرده خارج شود؛ من خواهش می‌کنم ملاک همه ما قانون باشد. وزارت کشور، شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های مختلف هیچ کدام بالاتر از قانون نیستند و همه باید بر مبنای قانون حرکت کنند.


 بزرگ‌ترین خطر برای حاکمیت ملی ما روزی‌ است که انتخابات تشریفاتی شود

رییس‌جمهوری در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: بزرگ‌ترین خطر برای حاکمیت ملی ما روزی‌ است که انتخابات، تشریفات شود. روحانی دیروز در این توییت افزود: «بزرگ‌ترین خطر برای حاکمیت ملی ما روزی‌ است که انتخابات، تشریفات شود.» روحانی تاکید کرد: «جای دیگری انتصاب بفرمایند؛ مردم پای صندوق رأی بروند و فقط تشریفات انتخابات را انجام دهند.» رییس‌جمهوری دیروز هم در همایش استانداران و فرمانداران طی سخنانی مشارکت، نظارت، سلامت و امنیت انتخابات و ایجاد نشاط در جامعه را یک وظیفه همگانی عنوان کرد. صدا و سیما سخنرانی دیروز رییس‌جمهوری در جمع استانداران و فرمانداران را پخش نکرد.

 

 

ارسال نظر