ایجاد سازوکار‌ در حوزه‌های اقتصاد، امنیت و علم بین دولت‌ها

۱۳۹۸/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۱۷۹

دوازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی به میزبانی ترکیه و با حضور علی لاریجانی رییس مجلس کشورمان آغاز به کار کرد. پیش از آغاز این مجمع عمومی، روسای هیات‌های شرکت‌کننده نشست مشترکی داشتند و در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی با هم به تبادل نظر پرداختند. علی لاریجانی، رییس مجلس دهم پیش از عزیمت به کشور ترکیه برای حضور در دوازدهمین مجمع مجالس آسیایی در جمع خبرنگاران گفت: سفر به ترکیه برای حضور در مجمع مجالس کشور‌های آسیایی انجام می‌شود. در چند دهه اخیر، شاهد جهش قابل ملاحظه کشور‌های آسیایی در حوزه‌های علم، فناوری، تجارت و روش‌های حل مسائل سیاسی بوده‌ایم. رییس مجلس افزود: نمونه این‌گونه ارتباطات در سال‌های گذشته بین دولت‌ها و مجالس کشور‌های آسیایی ملاحظه و سازوکار‌هایی در حوزه‌های اقتصاد، امنیت و علم فراهم شده که شانگهای نمونه‌ای از آن در عرصه روابط بین دولت‌های آسیایی است. او تصریح کرد: مجمع مجالس آسیایی در سال‌های اخیر، تلاش‌های خوبی برای ایجاد فرصت‌های تجاری، علمی و همچنین رایزنی در حوزه مسائل امنیتی و امنیت پایدار فراهم کرده است و در این اجلاس نیز همین تفکر دنبال خواهد شد؛ چرا که رویکرد قرن معاصر، توجه به تاثیرگذاری کشور‌های آسیایی است. لاریجانی اظهار کرد: مجمع مجالس آسیایی فرصت رایزنی برای بهتر شدن روابط اقتصادی بین کشور‌ها و گسترش انواع همکاری‌ها با توجه به سنخیت کشور‌ها با یکدیگر است.

  ایران و ترکیه در ایجاد امنیت پایدار منطقه نقش فعال دارند

در حاشیه اجلاس مجمع عمومی مجالس آسیایی در ترکیه، رییس مجلس کشورمان و رییس مجلس ملی کبیر ترکیه با یکدیگر دیدار کردند و سپس در جمع خبرنگاران حاضر شدند. رییس مجلس کشورمان در سفر به ترکیه بر فعال بودن تهران و آنکارا برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه تأکید کرد.

مصطفی شنتوپ رییس مجلس ملی کبیر ترکیه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز نشست مجالس آسیایی را داریم و در این چارچوب با رییس مجلس شورای اسلامی ایران دیدار کردیم؛ این دیدار بسیار مفید بود و مسائل مهم منطقه‌ای مورد ارزیابی قرار گرفت. وی همچنین از سفر رییس مجلس کشورمان به ترکیه تشکر کرد.

علی لاریجانی نیز در جمع خبرنگاران از رییس مجلس ملی کبیر ترکیه برای میزبانی مجمع عمومی مجالس آسیایی قدرانی کرد و افزود: ترکیه و ایران دو کشور مهم در منطقه هستند و ما روابط دوستانه و صمیمانه‌ای داریم که این روابط بین دو ملت، دو دولت و دو پارلمان وجود دارد. رییس مجلس ادامه داد: ما در روابط دوجانبه و توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور در این جلسه با دکتر شنتوپ به‌طور تفصیلی صحبت کردیم و در زمینه مسائل مهم منطقه‌ای و فعال بودن دو کشور برای ایجاد امنیت پایدار منطقه نگاه‌های بسیار نزدیکی با هم داشتیم که امیدوارم این همکاری نزدیک بین دو پارلمان بتواند به سود ملت‌های دو کشور مهم منطقه یعنی ایران و ترکیه باشد.

 

 

ارسال نظر