رونق صادرات در گرو تعامل با دنیاست

۱۳۹۶/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۶۵۴
رونق صادرات در گرو تعامل با دنیاست

گروه ایران|

«وظیفه دولت حمایت از بخش خصوصی است»؛ «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید از اختیارات کافی و مناسب برخوردار باشد»، «دولت تلاش می‌کند از طبقات کمتر برخوردار حمایت کند»، «نباید سرمایه‌گذاران را از کشور فراری داد» و... این عبارات و دامنه وسیعی از عبارات دیگر بخش‌هایی از اظهارنظرهایی است که معاون اول رییس‌جمهوری در جریان سفر 2 روزه به خوزستان و در برابر رسانه‌های گروهی مطرح کرده است.

عباراتی که در هر کدام از آنها بخشی از راهبردهای دولت دوازدهم برای اشتغال‌زایی، مقابله با فقر و رشد اقتصادی پایدار گنجانده شده و جهانگیری در جریان دیدار چهره به چهره با مسوولان اجرایی، اهالی اقتصاد و رسانه‌های گروهی به زبان آورده تا گفتمانی که دولت دوازدهم به‌دنبال نهادینه کردن آن در گستره سراسری کشورمان است در افکار عمومی و رسانه‌ها رسوب کند.  در کنار این موارد، معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به این واقعیت که رشد توسعه صنعتی کشور در شرایط فعلی قابل‌قبول است از تمام ارکان تاثیرگذار اقتصاد کشور خواست که به دولت برای تثبیت این رشد کمک کنند.  جهانگیری وظیفه بنیادین دولت در بخش اقتصاد را زمینه‌سازی برای مشارکت فعال بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف دانست و با انتقاد از کسانی که تلاش می‌کنند تصدی‌گری دولت را در اقتصاد افزایش دهند، به این واقعیت اشاره کرد که حمایت از بخش خصوصی واقعی و بسترسازی مناسب برای ورود آنها به طرح‌های اقتصادی کلید تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور است و بدون این حضور نه اصل 44 قانون اساسی زمینه اجرایی شدن پیدا می‌کند و نه اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری عملیاتی می‌شود. جهانگیری همچنین با اشاره به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، داشتن اختیارات مناسب و کافی را شرط ضروری راهبری فرماندهی اقتصاد مقاومتی دانست و از رسانه‌ها خواست تا این گفتمان اقتصادی را پردازش کنند.  معاون اول رییس‌جمهوری همچنین در شهرستان اندیکا حضور یافت و فاز اول 2 طرح آبرسانی به روستاهای این شهرستان را مورد بهره‌برداری قرار داد؛ دیداری که با حضور روستاییان و طرح مطالبات‌شان از معاون اول رییس‌جمهوری بازتاب‌های وسیعی در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها پیدا کرد.  محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، مرتضی بانک مشاور رییس‌جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، عیسی کلانتری معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست و محمد سعیدی‌کیا رییس بنیاد مستضعفان، معاون اول رییس‌جمهوری را در این سفر همراهی می‌کنند.

بهره‌برداری از فولاد شادگان، فولاد کاوه، پروژه آلومینیوم کاوه مسجدسلیمان، آغاز کار ساخت مجتمع پترو پالایش مسجدسلیمان، بهره‌برداری از طرح آبرسانی به مناطق شمال‌شرق خوزستان، شرکت در نشست شورای اداری استان و نشست اقتصاد مقاومتی در اهواز ازجمله برنامه‌های سفر معاون رییس‌جمهوری به خوزستان است.

 سرعت  خوب توسعه صنعتی در سراسر کشور

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه حرکت توسعه صنعتی کشور سرعت خوبی پیدا کرده است، گفت: خوشبختانه این توسعه صنعتی تنها مختص به نقاط محدودی نیست بلکه در سراسر کشور طرح‌های عمرانی و صنعتی در حال اجراست تا توازن در کل کشور ایجاد شود.  

به گزارش پاد، اسحاق جهانگیری دیروز پس از افتتاح کارخانه آلومینیوم کاوه خوزستان با اشاره به اینکه در گذشته اگر طرح‌های بزرگی نظیر فولاد شادگان، اروند یا کارخانه آلومینیوم افتتاح می‌شد به‌عنوان یکی از کارهای مهم صنعتی کشور به حساب می‌آمد، گفت: خوشبختانه امروز بخش خصوصی و دولتی در زمینه سرمایه‌گذاری در رشته‌های خوب اقتصادی فعال شده است.

وی ادامه داد: در گذشته طرح‌های فولاد با این وسعت را فقط دولت انجام می‌داد اما امروز در این کارخانه‌ها دولت سرمایه‌گذاری خاصی ندارد و این یعنی همان اجرای سیاست‌های اصل 44 که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد.

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند، گفت: دولت باید سازوکار و میدان رقابت صحیح میان بخش خصوصی را طراحی کند تا همه ظرفیت‌ها برای به‌حرکت درآمدن اقتصاد کشور به میدان بیایند.  جهانگیری اظهار داشت: امروز بخش خصوصی و بخش غیردولتی و عمومی با امید به صحنه آمده‌اند و باید شرایطی به وجود آوریم که منابع خارجی نیز برای وسعت بخشیدن به کار وارد کشور شود.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه وقتی برای اجرای 2 طرح صنعتی 4 میلیارد دلار منابع وارد کشور می‌شود قطعا این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند بخش‌ها و مناطق مختلف کشور را متحول کند.  

وی تصریح کرد: دولت باید با دنیا تعامل و گفت‌وگو داشته باشد تا شرایط برای صادرات و فروش کالا، واردات و فناوری‌های نوین و جذب منابع مالی برای اشتغال و توسعه فراهم شود.  

جهانگیری در ادامه با قدردانی از بنیاد مستضعفان که در بخش‌های مختلف صنعتی و کشاورزی و نیز خدمت‌رسانی به مردم مناطق محروم طرح‌های خوبی در دست اجرا دارد، گفت: در هیچ جای دنیا نهادهای غیردولتی عمومی سرکوب نمی‌شود، باید کاری کنیم که شرکت‌های سرمایه‌گذاری متعلق به نهادهای عمومی منابع خود را برای توسعه به کشور آورند.  معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه مسجدسلیمان شهر بزرگ و قابل اعتنایی است که دارای امکانات زیرساختی و صنعتی است، گفت: باید کاری کنیم که توازن در کل کشور ایجاد شود، مشکلات همه جای کشور حل شود و توسعه بیش از پیش فراهم آید.  وی با اشاره به تخصیص 12 هزار میلیارد تومان برای توسعه و اشتغال در روستاها گفت: اگر بخش خصوصی واقعی به صحنه بیاید این تسهیلات موجب رونق و اشتغال در کشور خواهد شد.

جهانگیری آلومینیوم را از صنایع مهم کشور برشمرد و گفت: راه‌اندازی صنعت آلومینیوم در اصفهان و اراک باعث شد که استان‌های اصفهان و مرکزی صنعتی شوند.

 برنامه دولت برای رشد پایدار روستایی

اسحاق جهانگیری همچنین عصر دیروز در جریان سفر به استان خوزستان، در شهرستان اندیکا حضور یافت و فاز اول 2 طرح آبرسانی به روستاهای این شهرستان را موردبهره‌برداری قرار داد.  معاون اول رییس‌جمهور همچنین در جمع اهالی این منطقه اظهار داشت: خوشحالم که اقدامات توسعه‌یی در روستاهای کشور آغاز شده چراکه روستاها مراکز تولید کشور در بخش دامداری و کشاورزی هستند و از سیاست‌های دولت است که خدمات موردنیاز مردم روستاها را فراهم کنند تا مردم در روستاها ساکن باشند و به حاشیه شهرها مهاجرت نکنند.  وی با اشاره به اینکه سال گذشته 500 میلیون دلار و امسال 100 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای آبرسانی به روستاها اختصاص یافته است، گفت: برنامه دولت این است که آب لوله‌کشی مطمئن و بهداشتی دراختیار روستاهای کشور قرار دهد که خوشبختانه امروز شاهد آن هستیم که طرح آبرسانی در تعداد زیادی از روستاها به اجرا درآمده است.

 جهانگیری همچنین با تاکید بر اینکه گازرسانی به روستاهای این منطقه که سردسیری و کوهستانی هستند نیز در دستور کار دولت قرار دارد، افزود: ایجاد مراکز بهداشتی در روستاها از اولویت‌های دولت است تا سلامت مردم روستاها تضمین شود.

معاون اول رییس‌جمهور اضافه کرد: امسال رقم قابل‌توجهی حدود 12 هزار میلیارد تومان برای اشتغال روستاها اختصاص داده شد که امیدوارم شاهد بهره‌برداری طرح‌های اشتغال‌زا در روستاها باشیم تا بتواند به اقتصاد روستا‌ها نیز کمک کند.

گفتنی است فاز اول 2 طرح آبرسانی به روستاهای شهرستان اندیکا شامل 2 پروژه برای آبرسانی به  111 روستا با جمعیت 31 هزار و 94 نفر است که طول خطوط انتقال و شبکه توزیع در این طرح 65 کیلومتر و حجم مخازن 7200 مترمکعب است.

 

کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان به بهره‌برداری رسید

با حضور معاون اول رییس‌جمهور، کارخانه آلومینیوم کاوه مسجدسلیمان در منطقه انرژی زیلایی به بهره‌برداری رسید.

 به گزارش ایسنا، با حضور اسحاق جهانگیری در شهرستان مسجدسلیمان، کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان در منطقه انرژی زیلایی این شهرستان افتتاح شد.  این کارخانه با سرمایه‌گذاری 3631 میلیارد ریال و اشتغال‌زایی 86 نفر به‌صورت مستقیم در شهرستان مسجدسلیمان افتتاح شد.  کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان ظرفیت تولید 11هزار تن انواع پروفیل آلومینیوم را دارد.  در مراسم افتتاح این کارخانه، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رضا اردکانیان وزیر نیرو، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور را همراهی کردند.

 

 

ارسال نظر