«دیپلماسی اقتصادی» محور سیاست خارجی ایران

۱۳۹۶/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۲۵۰
«دیپلماسی اقتصادی» محور سیاست خارجی ایران

اتحادیه اروپا در برابر طرفی که قصد نقض برجام دارد مقاومت بیشتری نشان دهد

گروه ایران  

ایران به دنبال افزایش دامنه‌های جذب سرمایه‌های خارجی برای استمرار رشد اقتصادی پایدار خود است؛ سرمایه‌گذارانی که می‌توانند نیازهای متنوع ایران به سرمایه‌های خارجی را پاسخ دهند و در عوض از ظرفیت‌های منحصر به فرد اقتصاد ایران در بخش‌های گوناگون بهره‌مند شوند.

مجارستان یکی از کشورهای اروپایی است که با توجه به افزایش دامنه‌های ارتباطی اروپا با ایران تلاش می‌کند تا سهمی در پروژه‌های اقتصادی کشورمان ایفا کند.

میهایلی وارگا، وزیر اقتصاد مجارستان که در راس هیات تجاری این کشور به ایران آمده، روز گذشته به دیدار اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری کشورمان رفت تا برنامه‌ریزی‌های اجرایی برای مشارکت در پروژه‌های اقتصادی آغاز شود. براساس اخبار منتشره حوزه انرژی یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که مجارستان قصد دارد با سرمایه‌گذاری روی آن وارد بازار انرژی کشور شود. خط لوله صلح ایران و پاکستان ازجمله بخش‌هایی است که مجارستانی‌ها با سرمایه‌گذاری روی آن قصد توسعه روابط پایدار با ایران را دارند.

 معاون اول رییس‌جمهوری در دیدار وزیر اقتصاد ملی مجارستان گفت:«تهران انتظار دارد اتحادیه اروپا در برابر طرفی که قصد نقض برجام را دارد، مقاومت بیشتری از خود نشان دهد و از آسیب رسیدن به این توافق بین‌المللی جلوگیری کند.» موضوعی که به نظر می‌رسد اکثر کشورهای اروپایی روی آن توافق کرده‌اند و قصد دارند، فرآیند حمایت از برجام را به عنوان یکی از اسناد مهم بین‌المللی در دستور کار قرار دهند. موضوع مراودات بانکی با مجارستان از دیگر موضوعاتی بود که جهانگیری روی آن تاکید کرد و از وزیر اقتصاد مجارستان خواست که در زمینه مسائل بانکی همکاری‌های لازم با بانک‌های ایرانی را دنبال کند.

وزیر اقتصاد مجارستان هم در این دیدار ضمن پایبندی کشورش به برجام از توسعه روابط اقتصادی با ایران دفاع و اعلام کرد که مجارستان به عنوان یک کشور مستقل هرگز تحت تاثیر حاشیه‌سازی‌های دیگران درباره برجام قرار نخواهد گرفت.

میهایلی وارگا با یادآوری سفر یک هفته قبل هیاتی بانکی از مجارستان به تهران برای مذاکره درخصوص حل موانع بانکی فیمابین بر اهمیت رفع موانع بانکی در توسعه روابط اقتصادی تاکید کرد و خواستار برقراری پرواز مستقیم میان دو کشور شد و گفت: این اقدام علاوه بر تقویت مناسبات اقتصادی می‌تواند گامی در جهت رفاه دانشجویان و گردشگران دو کشور باشد.

 تاکید بر حل و فصل مشکلات بانکی

اسحاق جهانگیری دیروز در دیدار میهایلی وارگا، وزیر اقتصاد ملی مجارستان تاکید کرد: برجام یک توافق بین‌المللی است که پس از سال‌ها مذاکره و گفت‌وگو حاصل شده اما امریکایی‌ها بی‌جهت در اجرای آن محدودیت ایجاد می‌کنند و تهران انتظار دارد که اتحادیه اروپا در برابر طرفی که قصد نقض این توافق بین‌المللی را دارد، مقاومت بیشتری از خود نشان دهد و از آسیب رسیدن به برجام جلوگیری کند.

به گزارش پاد، وی خاطرنشان کرد: ایران به تعهدات بین‌المللی خود در برجام پایبند بوده اما انتظار داریم که تمامی طرفین این توافق با همین قاطعیت به آن پایبند باشند. جهانگیری توسعه مناسبات دو جانبه تهران و بوداپست را نیازمند برداشتن گام‌های بلند و رفع موانع موجود دانست.

وی افزود: ظرفیت‌های توسعه همکاری‌ها در دو کشور باید شناسایی و برای ارتقای سطح این همکاری‌ها تلاش کنیم.

وی موانع بانکی را از مهم‌ترین موانع پیش روی توسعه مناسبات تجاری دو کشور دانست و اظهار کرد: البته پیشرفت‌هایی در جهت حل موانع بانکی حاصل شده اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم که باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

معاون اول رییس‌جمهوری همچنین روابط دو کشور را تاریخی توصیف کرد و یادآور شد: تهران و بوداپست بیش از 90سال است که از روابط سیاسی و تجاری خوبی برخوردار هستند.

جهانگیری به سفر دو سال قبل ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان به تهران اشاره و خاطرنشان کرد: در این سفر مذاکرات خوبی میان مقامات دو کشور انجام و مقرر شد که مناسبات فیمابین در همه بخش‌های اقتصادی، سیاسی، منطقه‌یی و بین‌المللی گسترش پیدا کند.

وی با بیان اینکه ایران در مقطع فعلی دیپلماسی اقتصادی را محور اصلی سیاست خارجی خود قرار داده است، گفت: در دیپلماسی اقتصادی ایران، توسعه روابط و گسترش مناسبات با اتحادیه اروپا و به طور خاص کشور مجارستان از جایگاه ویژه‌یی برخوردار است.

معاون اول رییس‌جمهوری همچنین با قدردانی از دولت مجارستان برای اعطای بورسیه به دانشجویان ایرانی افزود: خوشبختانه دو کشور در زمینه همکاری‌های علمی و دانشگاهی نیز روابط خوبی دارند و این همکاری‌ها از روند رو به رشدی برخوردار است.

جهانگیری ضمن درخواست ابلاغ سلام خود به نخست‌وزیر مجارستان بر لزوم شناسایی زمینه‌های جدید همکاری دو کشور در کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و مجارستان تاکید کرد.

 مجارستان از توافق برجام دفاع خواهد کرد

میهایلی وارگا، وزیر اقتصاد ملی مجارستان هم در این دیدار با ابلاغ سلام نخست‌وزیر این کشور به جهانگیری گفت: در این سفر مذاکرات خوبی با وزرای امور اقتصادی و دارایی، نفت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران داشته‌ام که منجر به امضای تفاهمنامه‌ها و قراردادهای خوبی میان دو کشور شده است.

وی با بیان اینکه روابط تهران و بوداپست روابطی تاریخی و همواره پربار بوده است، تصریح کرد: کشورهای محدودی وجود دارند که همانند ایران و مجارستان همواره از روابط دوستانه برخوردار بوده باشند و در همین راستا مجارستان نخستین کشور اروپایی بود که پس از برجام در سطح نخست‌وزیر برای بررسی راه‌های توسعه روابط دو جانبه به ایران سفر کرد.  میهایلی وارگا یادآور شد: مجارستان همواره به ایران به عنوان دروازه آسیای میانه و طرف استراتژیک نگاه کرده است، بوداپست تلاش کرد که در دوران تحریم نیز روابط دیپماتیک خود را با تهران تا حد امکان حفظ کند تا توقفی در مناسبات فیمابین ایجاد نشود.  وی افزود: دولت مجارستان همواره ارزش فراوانی برای نقش امنیتی ایران در منطقه قائل بوده و بوداپست از نقش ایران در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه آگاه است و آن را ارج می‌نهد و معتقدیم همه کشورها باید اهمیت تلاش‌ها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در جهت نابودی تروریسم در منطقه را مورد تقدیر قرار دهند. وزیر اقتصاد ملی مجارستان ادامه داد: متاسفانه خطر تروریسم برای سال‌های متمادی وجود خواهد داشت و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به خصوص مجارستان اهمیت زیادی برای تلاش‌های ایران در جهت مقابله با تروریسم در منطقه قائل هستند.

میهایلی وارگا اضافه کرد: مجارستان هم به عنوان یک کشور مستقل و هم به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا از توافق برجام دفاع خواهد کرد چراکه این توافق را قراردادی بین‌المللی و بسیار مهم می‌دانیم که هیچ دلیلی برای نقض یا تغییر در آن وجود ندارد.

وی به برگزاری نخستین نشست کمیسیون نمایندگان اقتصادی دو کشور در ماه فوریه سال جاری اشاره کرد و گفت: در این نشست مذاکرات سودمندی انجام شد و بخش زیادی از موانع پیش روی مناسبات اقتصادی از بین رفت و از ماه ژانویه سال جاری نیز قانون اجتناب از پرداخت مالیات مضاعف میان دو کشور برقرار شد و امروز نیز با وزیر همتای خود در ایران موافقتنامه حمایت از سرمایه‌گذاری مشترک را به امضا خواهیم رساند.

 

 

ارسال نظر