پاسخ کوبنده ایران به کاتسا

۱۳۹۶/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۹۹
پاسخ کوبنده ایران به کاتسا

گروه ایران  

 در روزهایی که برجام و نحوه واکنش احتمالی ترامپ نسبت به آن در راس اخبار و تحلیل‌های بین‌المللی قرار گرفته و تلاش دامنه‌داری از سوی نظام بین‌الملل برای حفاظت از این سند تاثیرگذار بین‌المللی در جریان است، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روبه‌روی خبرنگاران ایستاد تا درباره آمادگی کامل کشورمان برای مقابله با هر نوع ماجراجویی طرف امریکایی صحبت کند.

ماجراجویی‌هایی که ترامپ طی همین مدت کوتاه حضورش در کاخ سفید نشان داده که میل عجیبی به آن دارد و در جریان پرونده‌های مختلف از آن بهره می‌برد. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری دیروز خود با رسانه‌های خبری در وزارت خارجه گفت: امریکا در صورتی که قانون کاتسا را اجرا کند و به سمت چنین تصمیمی حرکت کند با پاسخ قاطع، کوبنده و سخت ایران مواجه خواهد شد.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اظهارات روز گذشته سرلشکر جعفری مبنی بر اینکه اگر امریکا قانون کاتسا را اجرا کند با واکنش سخت ایران روبه‌رو خواهد شد، تصریح کرد: امیدواریم که امریکایی‌ها در ادامه خطاهای استراتژیکی که تاکنون انجام داده‌اند این اقدام را انجام ندهند و دوراندیشی لازم را داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزیر خارجه پیش‌بینی کرده بودند که احتمالا ترامپ پایبندی ایران به برجام را تایید نخواهد کرد و نظر شما در این ارتباط چیست گفت: من قرار نیست که جلوتر از آقای وزیر حرکت کنم. همان‌طور که اشاره کردید طی هفته‌های اخیر یک فضای روانی و پرفشاری در این ارتباط دیده می‌شود و ما این تحلیل‌ها را می‌بینیم که گفته می‌شود ممکن است آقای ترامپ پایبندی ایران را تایید نکند و این موضوع به کنگره واگذار شود.

این مباحث در فضای اروپا و امریکا مطرح است ولی ما امیدواریم که امریکایی‌ها در این زمینه درایت به خرج دهند و تصمیم عاقلانه بگیرند گرچه نمی‌شود امید زیادی داشت که آنها این درایت را داشته باشند.

موضوع فعالیت‌های اقتصادی سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور و مساله همه‌پرسی اقلیم کردستان از دیگر پرسش‌هایی بودند که در نشست روز گذشته مطرح شدند و قاسمی به آنها پاسخ داد.

 مقایسه فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی با ایران بی‌جا و غلط است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به آمادگی ایران برای برخورد با هر نوع تصمیمی در خصوص خروج از برجام گفت: اگر امریکایی‌ها به سمت چنین تصمیمی حرکت کنند پاسخ ایران قاطع، کوبنده و سخت خواهد بود و تصور می‌کنم که در آن هنگام ایالات متحده باید تمام عوارض این تصمیم را بپذیرد چرا که پاسخ ارائه شده قاطع و سخت است و امیدواریم که آنها در این مسیر حرکت نکنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه برخی در رسانه‌های غربی موضوع فعالیت‌های هسته‌یی کره شمالی را با ایران مقایسه می‌کنند و در این ارتباط می‌خواهند یک شباهت‌سازی انجام دهند گفت: این سخنان بی‌جا و غلط و در ادامه پروژه ایران‌هراسی است که از سوی دشمنان علیه ایران دنبال می‌شود.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور از تحرک لازم به خصوص در مورد مسائل اقتصادی برخوردار می‌شوند تصریح کرد: باید بگویم که در شرایط کنونی سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور درحد توانشان فعال هستند البته وضعیت کنونی وضعیت مطلوب ما نیست و می‌توانیم به وضعیت بهتری دست پیدا کنیم.

در این زمینه طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است و امیدواریم با محقق شدن ساختار جدید وزارت خارجه این فعالیت‌ها در مسیر بهتری قرار بگیرد. سخنگوی وزارت خارجه گفت: ولی با این سخنان که سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور دچار انفعال هستند مخالف هستم و چنین وضعیتی عموما وجود ندارد.

 دری اصفهانی از ارگان دیگری به وزارت خارجه معرفی شده بود

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه روز گذشته سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود اعلام کرد که محکومیت دری اصفهانی که گفته می‌شود از اعضای تیم کارشناسی برجام بوده قطعی شده و ارتباط او با دو سرویس بیگانه محرز شده است، تصریح کرد: ‌صحبت‌هایی که توسط سخنگوی قوه قضاییه به عنوان تصمیمات این قوه مطرح شده است متین است و من در این خصوص اظهارنظری ندارم.

وی ادامه داد: ایشان (دری اصفهانی) چند دهه است که برای نهادها و ارگان‌های ایران تلاش زیادی داشته و همکاری‌های زیادی با وزارتخانه‌های مختلف داشتند و در برخی حوزه‌ها به خصوص مسائل بانکی و اقتصادی در برخی جلسات کارشناسی برجام به عنوان مشاور فعالیت داشتند. بهرام قاسمی خاطرنشان کرد: گفته می‌شود که او در بازگشت 1.7 میلیارد دلار به ایران تلاش داشته و در این ارتباط تلاش‌هایی را انجام داده است. وی ادامه داد: وظیفه وزارت خارجه تحقیق و تفحص در مورد روابط پنهانی و درونی افراد نیست و این وظیفه ذاتی سایر ارگان‌هاست که در مورد روابط پنهانی افراد تحقیقات لازم را داشته باشند و بهنگام در اختیار سایر نهادها از جمله وزارت خارجه بگذارند و در واقع ارگان‌های مشخصی در این زمینه مسوولیت دارند و مشخص‌کننده‌ این نوع روابط وزارت خارجه نیست. وی گفت: ایشان را یکی از ارگان‌ها به عنوان متخصص امور بانکی به وزارت خارجه معرفی کرده بود و او در مواقعی در کنار دوستانی که کار اقتصادی می‌کردند فعالیت می‌کردند.

بهرام قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا او زیرمجموعه آقای بعیدی‌نژاد بوده است؟ تصریح کرد: من اطلاعی ندارم که ایشان زیرمجموعه آقای بعیدی‌نژاد بوده یا نه او عضو وزارت خارجه نبود و توسط ارگان دیگری به وزارت‌خارجه معرفی شدند و با بخش اقتصادی و هیات کارشناسی در مواقعی همکاری داشته‌اند.

قاسمی افزود: فکر می‌کنم که او عضو ستاد برجام نبوده است و اعضای ستاد برجام از اعضای وزارت خارجه هستند و نمایندگان مشخصی از برخی وزارتخانه‌های ذی‌ربط در آن حضور دارند.

 اروپایی‌ها گفته‌اند همکاری‌های خود با ایران را ادامه می‌دهند

قاسمی در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی تحلیل‌ها مبنی بر اینکه اگر امریکا پایبندی ایران به برجام را تایید نکند، ممکن است قراردادهای تجاری منعقد شده بین ایران و اتحادیه اروپا در خطر قرار بگیرند؟ اظهار کرد: در مورد اتفاقی که نیفتاده و در حد حدس و گمان است بهتر است صحبت نکنیم. باید صبر کنیم ببینیم که وضعیت به چه نحوی پیش می‌رود. ولی آنچه مشخص است اینکه دول اروپایی با جدیت تمام در برابر سیاست‌های امریکا ایستاده‌اند و آنگونه که به ما اطلاع داده‌اند قرار است همکاری‌های خود را با ایران ادامه دهند. ولی در حوزه سیاست به خصوص سیاست خارجی باید با احتیاط حرکت کرد و این موضوع را همواره مدنظر داشت.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در مراسم تشییع جلال طالبانی روی تابوت وی پرچم اقلیم کردستان پهن شده بود و همین موضوع باعث شد که تعدادی از مقامات عراقی از حضور در این مراسم صرف‌نظر کنند و این سوال مطرح است که چرا آقای ظریف این جلسه را ترک نکرد؟ افزود: من اطلاع دقیقی ندارم که چه کسانی جلسه را ترک کردند. استقبال رسمی از آقای ظریف زیاد طول نکشید و بلافاصله مراسم تشییع آغاز شد.

وی با تشریح دلایل ایران جهت حضور در این مراسم گفت: با توجه به شخصیت آقای طالبانی و ارتباطی که او با ایران داشت و اینکه او مدتی رییس‌جمهور عراق بود ما در این سطح در مراسم شرکت کردیم و معتقدیم که کار به‌جا و درستی بود. بحث مرتبط با پرچم بحث خیلی مهمی در این مراسمی که انجام شد، نیست و نباید خیلی به آن توجه کرد. آقای طالبانی از کرکوک بودند و شاید مقداری بدسلیقگی و شیطنت نیز از سوی برخی افراد در این ارتباط صورت گرفته باشد. قاسمی ادامه داد: مراسم مورد اشاره مراسم کوتاهی بود. هیات ما با تاخیر وارد فرودگاه سلیمانیه شدند و بلافاصله بعد از پایان مراسم سلیمانیه را ترک کردند.

 در مورد مسائل دفاعی خود اجازه ورود و دخالت سایر دولت‌ها را نمی‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضع ایران در مورد مذاکره مجدد در مورد برجام و همچنین فعالیت موشکی کشورمان با کشورهای 1+5 تصریح کرد: ما هیچ‌گونه تغییر موضعی نداده‌ایم. مواضع ما در مورد بحث برجام شفاف و روشن است. در مورد بحث موشکی نیز بارها گفته‌ایم که مسائل موشکی بخشی از سیاست دفاعی ایران است و در مورد مسائل دفاعی خود اجازه ورود و دخالت سایر دولت‌ها را نمی‌دهیم.

 

ارسال نظر