بحث موشکی ایران مغایرتی با قطعنامه 2231 ندارد

۱۳۹۶/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۵۰۷
بحث موشکی ایران مغایرتی با قطعنامه 2231 ندارد

 نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز گذشته برگزار شد. بهرام قاسمی در این نشست درخصوص این مساله که بعد از آزمایش موشکی ماهواره بر سیمرغ، سفیر امریکا در سازمان ملل گفت که مشکلات ما با ایران همیشه از بی‌اعتمادی ناشی می‌شود و آیا دستگاه دیپلماسی ایران با امریکا و سایر کشورها مذاکراتی می‌کند تا فضای بی‌اعتمادی از بین برود؟ تاکید کرد: بحث موشکی ایران داخلی، کاملا دفاعی و بازدارنده است و هیچ مغایرتی با قطعنامه 2231 ندارد. وی ادامه داد: بحث موشک و مسائل موشکی که آنها مطرح می‌کنند و ادعایی که دارند با بحث اعتماد فاصله زیادی دارد. بی‌اعتمادی بین ما و امریکا وجود داشته و بحث جدیدی نیست و ادامه دارد و اقدامات اخیر امریکا این دیوار را بلندتر کرده است. قاسمی افزود: بحث موشکی ایران موضوع داخلی و کاملا یک بحث دفاعی و بازدارنده است و هیچ مغایرتی با قطعنامه 2231 ندارد و حرف بی‌ربط و ادعای بی‌جایی است که معمولا به‌دلیل بدخواهی آنها نسبت به توان ایران به‌خصوص توان دفاعی مطرح می‌کنند. وی در پاسخ به این سوال که آیا هیات‌های شرکت‌کننده در مراسم تحلیف رییس‌جمهوری جز دیدارهای عرفی گفت‌وگوهای جدی بین مقامات وزارت امور خارجه به‌خصوص درباره برجام داشته است، اظهار کرد:

105 کشور و 9 سازمان بین‌المللی در مراسم تحلیف حضور داشتند و تا بعدازظهر روز گذشته حدود 135 تا 140 ملاقات حاشیه‌یی بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و مقامات شرکت‌کننده در مراسم تحلیف انجام شد. قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای رفع مشکلات و محدودیت‌های بانکی انجام شده است؟ افزود: مشکلات در حوزه بانکی وجود دارد و علل مختلف فنی و سیاسی دارد که بسیار است. وی ادامه داد: بدعهدی‌ها و فشارهای امریکا و فضاسازی‌های روانی و تلاشی که برای ایران‌ستیزی و ایران‌هراسی وجود داشت و وجود سهامدارانی در این بانک‌ها از کشورهای خاصی که علاقه‌مند نیستند روند روابط بانکی ایران با بانک‌های بزرگ تسهیل شود، مانعی برای روان شدن همکاری‌های بانکی است. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در بخشی از روابط بانکی، ما مشکلات‌مان کمتر است و کارمان را انجام می‌دهیم اما مشکلات با بانک‌های بزرگ هنوز وجود دارد و باید در یک دیپلماسی فعال اقتصادی و بانکی، حوزه بانکی کشور در کنار دیپلماسی سیاسی تلاش کند تا بتوانیم این موانع را از پیش پای خود‌ برداریم و از تسهیلات بیشتری در حوزه پولی و بانکی جهان استفاده کنیم.

 درباره بازی بازیکنان کشور در مقابل رژیم‌صهیونیستی وزارت ورزش پاسخگو باشد

در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه، بهرام قاسمی درخصوص بازی دو نفر از بازیکنان تیم ملی کشور در مقابل تیم فوتبال رژیم‌صهیونیستی گفت: مواضع ما نسبت به رژیم‌صهیونیستی مشخص است که این رژیم را یک رژیم نامشروع می‌دانیم و به رسمیت نمی‌شناسیم. قاسمی افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران در حوزه ورزش نیز عدم رویارویی تیم‌های ایران با تیم‌های این رژیم اشغالگر است، درخصوص اتفاقی که افتاده فکر می‌کنم باید وزارت ورزش پاسخگو باشد که موضع‌گیری داشتند و این اقدام را محکوم کردند. آنچه باید به آن توجه شود این است که باشگاه‌های ایران یا سازمان ورزش در تبادلاتی که با باشگاه‌های خارجی دارند باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند و در قراردادهای منعقد شده بحث بازی با تیم‌های رژیم اشغالگر قدس را روشن کنند. وی همچنین درخصوص سلفی برخی نمایندگان با موگرینی گفت: متاسفم درمورد این موضوع نمی‌توانم اظهارنظر کنم. باتوجه به اینکه در صحن مجلس اتفاقاتی افتاده نمی‌توانم به مسائل داخل مجلس ورود پیدا کنم. اینکه چه گروهی و چه کسانی آنجا حضور داشتند چون حضور نداشتم اطلاعات دقیقی ندارم و نمی‌توانم اظهارنظر کنم، در آینده می‌توانم اطلاعاتی را ارائه کنم. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رسانه‌های امریکایی به نقل از مقامات کاخ سفید اعلام کردند قصد پیشنهاد بازدید از مراکز نظامی ایران را دارند و چنانچه ایران این پیشنهاد را قبول نکند او را ناقض برجام معرفی کنند، موضع شما در این زمینه چیست، گفت: این یک طنز است و طنزپردازی در این زمینه مطلبی نوشته است. قاسمی افزود: ایران هرگز بازگشت به مذاکره مجدد در مورد برجام و مسائل هسته‌یی نخواهد داشت و هر آنچه لازم بود در مذاکرات قبلی به دست آمد و ما روند گذشته را با جدیت ادامه خواهیم داد و این از همان خواب‌هایی است که فکر می‌کنم تعبیر ناشدنی است و آرزوهایی است که انجام نخواهد شد.

 هیات انگلیسی با خانواده نازنین زاغری

در تهران دیدار کرد

بهرام قاسمی در ادامه نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا مقامات انگلیسی با مقامات جمهوری اسلامی ایران درخصوص آزادی نازنین زاغری دیدار داشتند؟ گفت: نازنین زاغری دارای تابعیت ایرانی اما دارای همسر انگلیسی است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: هیات انگلیسی که برای شرکت در مراسم تحلیف رییس‌جمهوری در تهران به‌سر می‌برد با خانواده نازنین زاغری دیدار کرد اما هیچ صحبتی درخصوص تبادل زندانی بین ایران و انگلیس نشده است. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره مصادیق نقض برجام گفت: مصادیق نقص برجام را هیات عالی نظارت بر برجام تعیین می‌کند و یک بحث فنی است و هیات عالی نظارت در زمان خودش می‌تواند در این زمینه اظهارنظر داشته باشد. قاسمی درباره سفر هیات کنسولی ایرانی به عربستان و اینکه آیا شرایط لازم برای این هیات در عربستان فراهم شده است، گفت: ما حدود چند روز پیش شاهد صدور روادید برای هیات 10 نفره کنسولی ایران بودیم که قرار بود در ابتدای شوال صادر شود و در عربستان برای ارائه سرویس‌های کنسولی مستقر شوند، این ویزا با تاخیر بسیار صادر شد و چند روز گذشته هیات ایرانی در عربستان مستقر شد. سخنگوی وزارت امور خارجه، حضور نمایندگان

 105 کشور در مراسم تحلیف رییس‌جمهوری را نشان بارزی از شکست سیاست ایران‌هراسی دانست و گفت: ایران در منطقه موقعیت برتری دارد. بهرام قاسمی در پاسخ به سوالی درباره هیات‌های شرکت‌کننده در مراسم تحلیف روحانی و بازتاب جهانی این مراسم گفت: حضور این تعداد هیات در ایران بعد از انقلاب بی‌نظیر یا کم‌نظیر و نشانگر رویکرد جدید جهان به ایران است. به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: همچنین حضور این هیات‌ها بیانگر ایران‌دوستی مقابل ایران‌هراسی و شکست بداندیشانی است که سعی داشته‌اند در سال‌های اخیر در جهت تخریب چهره ایران تلاش کنند.

 

ارسال نظر