همه ‌پرسی برای جدایی با تدبیر مسوولان عراق همخوانی ندارد

۱۳۹۶/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۲۵۱
همه ‌پرسی برای جدایی با تدبیر مسوولان عراق همخوانی ندارد

گروه  ایران   

 «همه‌پرسی برای استقلال عراق انجام می‌شود.» این اظهارات که برای نخستین ‌بار از سوی رییس اقلیم کردستان عراق در گفت‌وگوبا رسانه‌ها مطرح شد، مجموعه دامنه‌داری از مخالفت‌ها را بلافاصله پس از طرح ایجاد کرد. از دولت مرکزی عراق تا ترکیه و از دولت سوریه تا ایران و... مجموعه همسایگانی بودند که اجرای این طرح را خطرناک و در راستای منافع طرف‌های امریکایی ارزیابی کردند. با نزدیک به موعد اعلام شده از سوی مسوولان اقلیم کردستان دامنه این مخالفت‌ها رنگ و بوی شدیدتری پیدا کرد. روز گذشته تهران به کانون بحث و تبادل نظر درباره تببعات این تصمیم بدل شد. ابتدا سفیر عراق در تهران مجموعه متنوعی از مصاحبه‌های مطبوعاتی را انجام داد که در آنها درباره مخالفت عراق با همه‌پرسی اقلیم کردستان صحبت شده بود. سرلشگر باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح هم در گفت‌وگوی دیگری از مخالفت قاطع تهران از این تصمیم پرده‌برداری کرد. در همین خصوص روز گذشته معاون اول دبیرکل اتحادیه میهنی اقلیم کردستان و رییس دفتر سیاسی این اتحادیه در راس هیاتی بلندپایه راهی تهران شد تا از منظر خود به نگرانی‌های تهران در این باره پاسخ دهد. معاون اول دبیرکل اتحادیه میهنی اقلیم کردستان و علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون آخرین وضعیت تحولات اقلیم کردستان عراق و منطقه گفت‌وگو کردند.

 همه‌پرسی باعث انزوای اقلیم می‌شود

شمخانی در این دیدار پیروزی بر داعش و آزادسازی موصل را نوید‌دهنده آینده بهتر برای عراق یکپارچه و غلبه بر فتنه‌های خارجی برای ایجاد انشقاق در این کشور دانست.  دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: عراق امن، با ثبات و متحد، تامین‌کننده امنیت پایدار، ثبات و پیشرفت این کشور بوده و مجموعه کشورهای دوست و خیرخواه عراق باید پشتیبان این رویکرد باشند.  شمخانی با اشاره به زمزمه‌هایی مبنی بر برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق گفت: اگرچه ممکن است ظاهر این موضوع جذاب باشد اما در حقیقت موجب انزوا و فشار بر کردهای عراق و تضعیف کردستان و در نهایت کل کشور عراق خواهد شد.  دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: پیگیری موضوع برگزاری همه‌پرسی برای جدایی و ایجاد انشقاق در ملت عراق به لحاظ حاشیه‌یی بودن و عدم پاسخگویی به هیچ یک از اولویت‌ها و نیازهای واقعی مردم با تدبیر و سیاست مسوولان عراق همخوانی ندارد.  او با بیان اینکه خواست برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌یی، تضعیف عراق و کشورهای بزرگ در غرب آسیاست، تصریح کرد؛ با هوشیاری و در نظر داشتن منافع ملی و منافع جهان اسلام نباید اجازه داد این طرح‌های استعماری و وارداتی همچون خاورمیانه بزرگ محقق شود.  عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آنچه که ایران برای مردم، احزاب و گروه‌ها در شمال عراق آرزو دارد امنیت، توسعه اقتصادی و رفاه است که تحقق آن مانعی مهم در مسیر فعالیت و رشد گروه‌های تروریستی است.

 گزارشی از آخرین وضعیت تحولات اقلیم کردستان عراق

عبدالله رسول علی، معاون اول دبیرکل اتحادیه میهنی و هیات همراه نیز در این ملاقات ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت تحولات اقلیم کردستان عراق و منطقه با اشاره به اینکه ایران همواره پشتیبان مردم کرد عراق بوده است، تاکید کردند: پیوند میان ایران و کردستان عراق تمدنی و تاریخی است و اقلیم کردستان به دوستی با ایران افتخار می‌کند. او با اشاره به پشتیبانی تعیین‌کننده ایران از امنیت اقلیم و مردم کردستان در زمان حمله گروه تروریستی داعش به این منطقه اظهار داشت: درحالی که تروریست‌های تکفیری به دروازه‌های اربیل نزدیک شده بودند تنها کشوری که در کنار مردم کردستان ضمن مقابله جدی با داعش از شکل‌گیری فاجعه امنیتی در اقلیم کردستان جلوگیری کرد، ایران بود.

 همه‌پرسی در کردستان عراق قابل پذیرش نیست

در شرایطی که نماینده اقلیم کردستان در گفت‌وگو با علی شمخانی تلاش می‌کرد گزارشی از برنامه‌های اقلیم در آینده ارائه کند، سرلشگر باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح این همه‌پرسی را غیرقابل قبول ارزیابی کرد.  رییس ستاد کل نیروهای مسلح، قدرت موشکی ایران را دفاعی و غیرقابل مذاکره و معامله دانست و گفت: هم ردیف شمردن سپاه با گروه‌های تروریستی و اعمال تحریم‌های مشابه، ریسک بزرگی برای امریکایی‌ها و پایگاه‌ها و نیروهای آنها در منطقه است. به گزارش ایسنا، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری در همایش فرماندهان نیروی زمینی سپاه در مشهد مقدس اظهار کرد: ایران با تمرکز بر راهبرد ظرفیت‌سازی پیش‌رونده و متراکم دفاعی توانسته است با دفاع جانانه از مرزهای کشور و جانفشانی مدافعان حرم و کمک به کشورهای محور مقاومت در مقابله با تروریست‌های تکفیری، صحنه نبرد را به مناطق دوردست منتقل کند و امنیت مثال‌زدنی را برای مردم خود به ارمغان بیاورد. او طرح موضوع برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق را سرآغازی بر پدید آمدن مشکلات و چالش‌های جدید در این منطقه دانست و تاکید کرد: این موضوع به هیچ‌وجه قابل پذیرش همسایگان عراق نبوده و حفظ استقلال و یکپارچگی عراق به نفع تمام اقوام، مذاهب و بخش‌های مختلف این سرزمین است. این عضو شورای عالی امنیت ملی با اشاره به بروز اختلاف و تنش بین برخی کشورهای منطقه و ایجاد صف‌بندی و جبهه‌بندی‌های جدید میان کشورهای عربی گفت: توصیه ایران چه برای عراق و چه برخی اختلافات دیگر در حاشیه خلیج فارس مفاهمه و گفت‌وگو در فضایی به دور از خشونت و دو دستگی است.

 

 

ارسال نظر