خیز سرمایه‌گذاران خارجی برای بازار ایران

۱۳۹۴/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۲۰۵

معاون اول رییس‌جمهور در این نشست می‌گوید: ما متوجه این هستیم که شما نماینده جمع زیادی از کشور هستید که در سراسر کشور از روستاها تا مرکز کشور در قالب تعاونی‌های تولیدی، توزیع، مصرف و خدمات در حال

خدمت‌رسانی به مردم هستید و در مواقعی که دولت به پشتیبانی نیاز داشته، (به ویژه شرایط جنگ و بقیه مواقعی که لازم بوده مشکلی حل شود) انصافا تعاونی‌ها همیشه به دولت کمک کرده است.

جهانگیری با اشاره به برخی اظهارنظر امریکایی‌ها، می‌افزاید: گاهی می‌شنوم که می‌گویند ایرانی‌ها تحت فشار شرایط حاصل از تحریم پای میز مذاکره آمدند. تعجب می‌کنم. بالاخره این افراد می‌بینند کسی که در دولت مسوولیت دارد مورد قبول نخبگان و فعالان اقتصادی جامعه است. می‌توان به صراحت و قاطعیت گفت که در دولت متکی به نظر کارشناسی تمام نخبگان کشور هستیم به همین دلیل هم سیاست‌هایی که اتخاذ کردیم دقیق‌ترین سیاست‌ها برای حل مسائل کشور بوده است.

وی با بیان اینکه هنوز تحریمی برداشته نشده، تاکید می‌کند: با مدیریت، سیاست‌گذاری و همراهی مردم موفق شدیم تورم را کاهش دهیم. با سیاست‌گذاری با اطمینان می‌توانیم، بگوییم وارد دوره‌یی شدیم که دوره رونق اقتصادی است. با همین سیاست‌گذاری‌های دقیق در این 2 سال بیش از 100 میلیون مترمکعب به گاز کشور اضافه کردیم. در طول سال گذشته 6.7میلیون تن گندم از کشاورزان خریدیم که این خرید بیش از2میلیون تن بیشتر از سال قبل است و پیش‌بینی می‌کنیم که 2میلیون تن بیشتر از سال گذشته گندم از کشاورزان خریداری کنیم. با همین سیاست‌گذاری‌ها طی 2سال گذشته بیش از 8هزار واحد صنعتی در سراسر کشور به بهره‌برداری رسید و تولیدات کشور در بخش‌های مختلفی مانند فولاد، کشاورزی، لوازم خانگی و... رشد کرد. در سال گذشته بیش از 50درصد رشد تولیدات خودرو داشتیم و بیشترین ماشین‌آلات مورد نیاز بخش کشاورزی به موقع تامین شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

به گفته معاون اول رییس‌جمهور، مدیریت کشور نشان داد که در دوران تحریم می‌تواند با تدابیری که می‌اندیشد، پشتوانه‌یی برای دوستانی که مذاکره می‌کردند، فراهم کند که آنها بی‌نیازی خود را از این منظر به طرف مقابل برساند. ما از نه از سر نیاز بلکه از سر تدبیر وارد مذاکره شدیم و معتقدیم که در مقابل تهدید و حرف‌های بی‌حساب و کتاب می‌توان با تکریم، احترام و حرف منطقی گفت‌وگو کرد و برای بحران‌های غیرضرور راه‌حل پیدا کرد. به همین دلیل است که تیم مذاکره‌کننده ما در یک دوره 2ساله با پشتوانه قوی که از درون کشور داشت در مقابل 6 کشور قدرتمند دنیا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و... مذاکرات را پیش برد. می‌توان گفت تقریبا همه دنیا یک طرف میز نشسته بود و ایران یک طرف میز و تیم مذاکره‌کننده ایرانی توانست حرف‌های خود را به کرسی بنشاند و به همه اهدافی که از قبل ترسیم کرده بود، دسترسی پیدا کند. ما از مذاکره می‌خواستیم که حق هسته‌یی ایران به رسمیت شناخته شود.

جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه سازمان ملل در قطعنامه‌های گذشته خود تصویب کرده بود که ایران و ملت ایران باید غنی‌سازی را کنار بگذارد، گفت: ذیل فصل هفتم این قطعنامه‌ها تصویب شده بود. این دستاورد بزرگ و بی‌نظیری است که یک کشوری با کشورهای قدرتمند دنیا مذاکره کند و در پایان مذاکره سازمان ملل قطعنامه‌های گذشته خود را لغو می‌کند. یعنی تاکنون قطعنامه تصویب می‌کرد که ایران اجازه غنی‌سازی ندارد و با این مذاکره قطعنامه‌یی تصویب می‌کند که حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شود. فکر می‌کنیم که بزرگی، تمدن و تجربه ملت ایران را یک‌بار دیگر به دنیا نشان دادیم و می‌توانیم بگوییم که برای مسائل جدی راهکاری وجود دارد که آن را به شکل جدی دنبال خواهیم کرد و در جاهای دیگر هم دنبال خواهد شد و به نتیجه می‌رسد. معاون اول رییس‌جمهور در ادامه با اظهار امیدواری که رشد اقتصادی با راهکارهای در نظر گرفته شده استمرار پیدا کند، تاکید کرد: باید با شرکای خارجی با استدلال و منطقی مذاکره شود تا شریک خارجی بداند با یک ایرانی که نمونه آن را در مذاکره هسته‌یی دیده طرف است و از سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی و ایجاد شرکت‌های مشترک برای تولید در ایران استقبال می‌کنیم. حتی باید کشورهای دیگر را وادار به این کنیم که برای کالاهای مصرفی وارداتی در داخل ایران به تولید بپردازد. با شناختی که پیدا کردم با اطمینان می‌گویم که شما به زودی استفاده از منابع متعدد خارجی پیدا خواهید کرد. این دغدغه‌یی که منابع ارزی ما چقدر است، چقدر از آن آزاد شده و چقدر بلوکه می‌ماند را نداشته باشید. استعداد این کشور به حدی است که محدودیت استفاده از منابع خارجی نخواهیم داشت. هنر ما این است که این منابع در پروژه‌های صحیح به کار گرفته شود و بازپرداخت این سرمایه از محل صادرات به کشورهای همسایه صورت بگیرد.

جهانگیری با اشاره به اینکه با به نتیجه رسیدن مذاکرات، اقتصاد مقاومتی کنارگذاشته نمی‌شود، تاکید کرد: این فکر اشتباهی است که اقتصاد مقاومتی را کنار بگذاریم. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی جزو دقیق‌ترین محورهای اقتصادی است. این سیاست‌ها اقتصاد را به بالندگی می‌رساند و بعد از لغو تحریم‌ها کارسازتر خواهد بود. یکی از بندهای آن مشارکت آحاد مردم در اقتصاد کشور است. بهترین نماد مشارکت مردم در اقتصاد، تعاونی‌هاست و باید سازوکاری به وجود آوریم که تعاونی‌ها در کارهای بزرگ‌تر و بخش‌های استراتژیک حضور داشته باشند. انتظار داریم با نیروی تحصیلکرده‌یی که به بازار کار قدم گذاشته تعاونی‌ها نسبت به 30سال گذشته رشد چشمگیری داشته باشند و خود را برای سرمایه‌گذاری و تولید بیشتر آماده کنند.

وی بر این باور است که این دولت نه از باب نیاز در دوران تحریم بلکه همیشه گفته است که به بخش خصوصی و تعاونی باور داریم و معتقدیم که باید تصدی‌گری اقتصاد از دست دولت خارج و در اختیار این دو بخش قرار گیرد. تلاش می‌کنیم جایی که دولت مزاحم فعالیت اقتصادی است، دولت را کنار بکشیم که اقتصاد به شکوفایی برسد و دولت فقط سیاست‌گذاری و نظارت را عهده‌دار باشد.

جهانگیری با اشاره به اینکه تعاونی‌ها هم در قانون اساسی جایگاه مهمی دارند، می‌گوید: تعاونی‌ها ابزار مهم اقتصادی، اجتماعی هستند و اگر به عدالت اجتماعی و به کار انداختن دارایی‌های اندک مردم (که به تنهایی نمی‌تواند فعالیت اقتصادی را راه‌اندازی کند و با جمع آن یک فعالیت اقتصادی شکل می‌گیرد) اهمیت می‌دهیم باید به تعاونی فکر کنیم. این فقط مختص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست بلکه دستگاه‌های دیگر مسوولیت دارند و باید با تعاونی‌ها همکاری خوبی داشته باشند. درپایان این جلسه جهانگیری تاکید کرد: تمام مسائلی که در این جلسه مطرح شد را تا آخر پیگیری می کنیم تا به پاسخ قانع‌کننده‌یی برسیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر