اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۰۰:۴۰:۳۲
کد خبر: ۱۴۳۷۳۰

۳۹  نقص امنیتی در مرورگر گوگل‌کروم رفع شد

افتا| شرکت گوگل از رفع ۳۹ نقص امنیتی در نسخه ۷۴ مرورگر اینترنت «کروم» خبر داد. گوگل نسخه ۷۴ مرورگر «کروم» را برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس منتشر کرده است. در این نسخه جدید ۳۹ آسیب‌پذیری امنیتی این مرورگر اینترنت برطرف شده است. در ۳۹ آسیب‌پذیری رفع شده در نسخه ۷۴,۰.۳۷۲۹.۱۰۸تنها ۵ مورد دارای درجه حساسیت بالا هستند.

هند  به  قطب  جنوب  ماه  می‌رود

دیلی‌میل| هند قصد دارد در ماه جولای، لندری به قطب جنوب ماه ارسال کند. تاکنون هیچ فضاپیمایی در این قسمت ماه فرود نیامده است. دانشمندان معتقدند سنگ‌های ۴ میلیارد ساله در این قسمت ماه وجود دارند. هند اعلام کرده ماموریت Chandrayaan-۲ به ماه بین ۹ تا ۱۶ جولای سال جاری انجام می‌شود. این در حالی است که قرار بود ماموریت مذکور در ماه آوریل انجام شود. با انجام این ماموریت، هند چهارمین کشوری خواهد بود که پس از امریکا، روسیه و چین روی ماه فرود می‌آید. این نخستین ماموریت هند برای فرود روی سطح ماه است. قرار است فضاپیمای هندی نزدیک قطب جنوب این سیاره فرود بیاید. در حال حاضر در این منطقه از ماه هیچ عملیات اکتشافی انجام نشده است. دانشمندان معتقدند سنگ‌های این منطقه از ماه قدمتی ۴ میلیارد ساله دارند و احتمالاً منبعی ایده‌آل و ارزشمند از انرژی هسته‌ای را فراهم می‌کنند. پیش از این تمام فضاپیماهای ارسالی در منطقه‌ای نزدیک به خط استوای ماه فرود آمده‌اند. بنابراین این نخستین‌باری خواهد بود که یک فضاپیما در قطب جنوب سیاره فرود می‌آید. به‌هرحال دلیل تأخیر انجام این ماموریت در ماه آوریل، وجود خسارت به ویکرام (لندر ماه) و مشکلاتی کوچک در ۲ پایه آن اعلام شده است.  مدیر سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) در این باره گفت: هنگام آزمایش متوجه خساراتی ساختاری در لندر شدیم. سپس مشخص شد وضعیت تست و جهت‌یابی آن اشتباه بوده است. نخستین ماموریت این کشور به نام Chandrayaan-۱ در سال ۲۰۰۸ انجام شد و یک سال بعد به دلیل قطع ارتباط دانشمندان با فضاپیما خاتمه یافت.

پیمانکار «ناسا» کلاهبردار از آب در آمد

تلگراف| یک پیمانکار ناسا با جعل نتایج آزمایش قطعات آلومینیومی که به این سازمان فروخته موجب شکست دو ماموریت پرتاب موشک و ۷۰۰ میلیون دلار خسارت شده است. یکی از پیمانکاران زیر مجموعه ناسا توافق کرده ۴۶ میلیون دلار به این سازمان بپردازد. این پیمانکار طی ۱۹ سال آگاهانه قطعات آلومینیوم معیوب را به ناسا و کسب و کارهای دیگر فروخته است. این کلاهبرداری منجر به شکست دو ماموریت پرتاب موشک ناسا و بیش از ۷۰۰ میلیون دلار خسارت شده است. طبق اعلام وزارت دادگستری امریکا، شرکت Hydro Extrusion Portland پس از اعتراف به جعل هزاران نتیجه آزمایش اکستروژن قطعات آلومینیومی که به مشتریان فروخته، با مبلغ جریمه موافقت کرد. این شرکت اعتراف کرده کارمندان نتایج مربوط به قدرت فلز تحت فشار را جعل کرده‌اند. ناسا مواد معیوب را دلیل شکست پرتاب موشک Taurus XL می‌داند. این مواد معیوب در ماموریتOrbiting Carbon Observatory  در سال ۲۰۰۹ و در ماموریت Glory در ۲۰۱۱ به کار رفته بودند. قرار بود در سال‌های ۲۰۰۹ و۲۰۱۱ میلادی موشکTaurus XL  ناسا ماهواره‌هایی را برای مطالعه آب و هوای زمین به آسمان ببرد. اما طی عملیات ساختار دماغه این موشک باز نشد و در هر دو ماموریت موشک در اقیانوس سقوط کرد. دلیل شکست این عملیات‌ها مدت‌ها دانشمندان ناسا را به خود مشغول کرده بود. طبق تحقیقات، کارکنان این شرکت نتیجه آزمایش قابلیت تجهیزات مختلف در فضا را جعل می‌کرده‌اند. براساس تحقیقات ناسا این شرکت نتیجه آزمایش هزاران قطعه آلومینیومی را از ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۵ میلادی جعل کرده است.

اعتراف اسپیس ایکس به انفجار کپسول دراگون

انگجت| شرکت اسپیس ایکس بالاخره اعتراف کرد کپسول سرنشین‌دار دارگون هنگام آزمایش استاتیک منفجر شده است. ناسا و اسپیس ایکس هم‌اکنون مشغول بررسی اطلاعات برای تشخیص دلیل این رویداد هستند. مقامات اسپیس ایکس روز گذشته طی یک برنامه خبری تأیید کردند کپسول دراگون این شرکت هنگام آزمایش استاتیک از بین رفته است. این کپسول برای حمل فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی ساخته شده بود. البته این شرکت اطلاعات بیشتری درباره جزییات حادثه انفجار کپسول در ۲۰ آوریل ارایه نکرده است. با این وجود اسپیس ایکس همچنان تصمیم دارد یک کپسول دراگون دیگر را به فضا پرتاب کند. این کپسول به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال می‌شود. «هانس کونیگیزمن» یکی از مدیران اسپیس ایکس جزییاتی درباره این آزمایش اعلام کرد. به گفته او کپسول دراگون طبق برنامه فعال شد و موتورهای Draco نیز هرکدام به مدت ۵ ثانیه روشن شدند. اما به گفته کونیگزمن اختلال قبل از روشن شدن موتورSuperDraco  اتفاق افتاده است. در حال حاضر ناسا و اسپیس ایکس مشغول بررسی اطلاعات تله متری و داده‌های دیگری از این عملیات آزمایشی هستند تا دلیل واقعی این رویداد را مشخص کنند. هرچند از بین رفتن کپسول خسارت کوچکی برای اسپیس ایکس به حساب می‌آید اما در واقع یک عقب‌گرد مهم در اهداف این شرکت است.

 

ارسال نظر