اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۶۱۹

 آغاز ثبت شناسه مودم‌ها از سه هفته دیگر

واحد مرکزی خبر| وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: طرح ثبت شناسه مودم‌ها و مسیریاب‌هایی که سیم کارت می‌خورند، از دو تا سه هفته آینده آغاز می‌شود.

محمد جواد آذری‌جهرمی  افزود: مراحل اجرای این طرح همچون ثبت شناسه گوشی‌های تلفن همراه است.وی گفت: یکی از اهداف اجرای این طرح جلوگیری از قاچاق این مودم‌ها به کشور است . وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: هم اکنون 1/5 میلیون مودم سیم کارت خور در کشور فعال است که تقریبا همه آنها به صورت قاچاق وارد کشور شده است.آذری جهرمی با اشاره به متصل شدن سامانه ناجا و گمرک گفت: با متصل شدن این دو سامانه نابسامانی‌هایی که در زمینه ورود گوشی‌های تلفن همراه مسافرانی که به کشور وارد می‌شوند، برطرف شد.

هوش مصنوعی، عاقل می‌شود

تک کرانچ| پژوهشگران امریکایی سعی دارند با فراهم کردن قوه عقل برای هوش مصنوعی، کاربرد بیشتر آن را تضمین کنند.

هوش مصنوعی می‌تواند اشیا را در کسری از ثانیه شناسایی کند اما درک کافی را از اشیا و فعالیت‌های روزمره ندارد؛ به عبارت دیگر، هوش مصنوعی فاقد «عقل سلیم» است.

«آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی امریکا» یا «دارپا» در نظر دارد با همکاری «موسسه هوش مصنوعی آلن» ، این ویژگی را به هوش مصنوعی اضافه کند.هدف از طراحی این برنامه موسوم به «عقل سلیم ماشینی»، هم تعریف مشکل و هم پردازش آن است؛ هر چند که انتظار نمی‌رود این مشکل در یک یا دو سال حل شود. در هر حال، اگر هوش مصنوعی بتواند از شکاف‌های مافوق علمی عبور کند، باید مغزی پرورش داده شود که کاری بیش از وظیفه مشخص خود انجام دهد.

«دیو گانینگ»، مدیر برنامه دارپا گفت: فقدان عقل، هوش مصنوعی را از درک جهان، ارتباط طبیعی با مردم، رفتار منطقی در موقعیت‌های پیش‌بینی نشده و درس گرفتن از تجربه‌های جدید باز می‌دارد. شاید همین ناتوانی، قابل‌توجه‌ترین مانع میان کاربردهای دقیق هوش مصنوعی و کاربردهای کلی‌تر آن در آینده باشد.تعریف و آزمایش عقل سلیم و توضیح مفهوم آن، دشوار است. این توانایی می‌تواند هر تعریفی از جمله درک اشیاء جامد یا مفهوم آشپزخانه را در بر داشته باشد. عقل سلیم، توانایی فهمیدن و قضاوت کردن درباره موضوعات و اشیاء به صورتی است که تقریباً بیشتر انسان‌ها بطور منطقی آن را انجام می‌دهند.

«آیفون» تماس‌های مزاحم را شناسایی می‌کند

دیلی میل| اپل حق امتیاز اختراع فناوری را ثبت کرده که تماس‌های مزاحم را ردیابی می‌کند و می‌تواند بطور خودکار به آنها پاسخ دهد.

به زودی گوشی‌های آیفون قبل از دریافت تماس رباتیک به کاربر هشدار می‌دهند.

اپل به تازگی حق امتیاز اختراع فناوری را ثبت کرده که بطور خودکار تماس مزاحم را ردیابی می‌کند و می‌تواند روی نمایشگر آیفون پیام هشدار بفرستد. این در حالی است که هفته گذشته گوگل اعلام کرد قابلیت جدید Call Screen را در موبایل‌های جدید پیکسل۳ ارایه کرده است. موبایل‌های مذکور با کمک این قابلیت می‌توانند بطور خودکار تماس‌های ناخواسته را پاسخ دهند یا از آنها اجتناب کنند. به هرحال اپل این حق امتیاز را در آوریل ۲۰۱۵ میلادی ثبت کرده، اما روز پنج شنبه منتشر شده است. در این حق امتیاز اپل سیستمی را توضیح می‌دهد که در آن موبایل تماس‌های ورودی را بررسی می‌کند تا از اصلی یا جعلی بودن آنها اطمینان حاصل کند.  این سیستم اطلاعات مانند عوامل شناسایی تجهیزات شبکه، سرور و همین طور اطلاعات روتر را جست‌وجو می‌کند. در نهایت هشداری برای صاحب موبایل ارسال می‌کند یا تماس را مسدود می‌کند. البته اپل حق امتیاز ایده‌های متعددی را ثبت می‌کند که هیچ کدام از آنها هیچگاه ابداع نمی‌شوند. بنابراین مشخص نیست این ایده اصلی هیچگاه ساخته شود یا خیر.

تولید کوچک‌ترین رایانه جهان

نیواطلس| یک شرکت چینی رایانه تازه‌ای تولید کرده و مدعی است این رایانه کوچک‌تر از کوچک‌ترین رایانه جهان موسوم به «لافریت» است که توسط شرکت راسپبری پی زیرو تولید شده بود.

شرکت Libre Computer مدعی است رایانه تولیدی آنکه در واقع یک برد سخت افزاری کوچک است تا ۱۰ برابر سریع‌تر از لافریت (La Frite) است.ابعاد این برد ۶.۴ در ۵.۵ سانتیمتر بوده و شرکت سازنده تصریح کرده آزمایش‌های انجام شده و مقایسه این رایانه با نمونه‌های مشابه و کوچک برتری آن را ثابت می‌کند.این رایانه کوچک مجهز به پردازنده چهارهسته‌ای ARM Cortex-A۵۳ و ۶۴ بیتی ۱.۲ گیگاهرتزی و پردازنده گرافیکی Mali-۴۵۰ است و همراه با یک گیگابایت رم  DDR۴ SD عرضه می‌شود. پشتیبانی از پخش ویدئو با دقت ۱۰۸۰ پیکسل و خروجی‌هایی با فرمت‌های H.۲۶۵/H.۲۶۴/VP۹ از جمله مزایای آن است.  دو پورت یواس بی ۲، یک پورت HDMI ۲.۰، Ethernet صدمگابایتی و قابلیت ارتباطی میکرو یو اس بی برای تامین برق این رایانه در نظر گرفته شده است. قیمت این رایانه با رم ۵۱۲ مگابایتی ۵دلار خواهد بود.

 

ارسال نظر